Transpordi suurehitistel on kombeks minna mitu korda kallimaks, kui algselt lubatud
Transpordisõlm
Tunnel
Metroo
Sild
Üheksal korral kümnest lihtsalt valetatakse
On selge, et suurprojektide maksumuse ennustamine on isegi selgeltnägijatele üle jõu käiv, rääkimata siis arhitektidest. Mõni aasta tagasi uuris majandusgeograaf Bent Flyvbjerg Oxfordi ülikoolis kokku 258 transpordiala hiigelehitise maksumust ja avastas, et üheksal korral kümnest ei olnud võimalik algse hinnaarvestuse sisse ära mahtuda. Märksa kergem oli panka lõhki ajada raudtee- kui maanteeprojektide puhul, aga ka maanteeehitus oli järjest enam üle eelarve läinud.
Flyvbjerg jõudis oma 2002. aasta raportis järeldusele, et suurprojektide taga seisnud inimesed olid väga oskamatud kogumaksumuse hindamisel, mida püüti peita "strateegilise moonutamise" ehk sihilikult maksumust väiksemaks valetamise taha.
Ja Flyvbjergi soovitus otsustajatele oli, et kunagi ei tohi uskuda hinnapakkumist, mida projekti enda eestvedajad lauale panevad. Hiljem tekib juba sund juurde maksta, et hiigelehitus poolikuna seisma ei jääks.