Motoshow’l rahva ees 500000 eurot maksev ZIS 110b
Lõuna-Eesti vanatehnikaklubi Levatek president Heino Jaanus tegeles pea 12 aastat haruldase ZIS 110B restaureerimisega. Nüüd on masin valmis ning Motoshow’l vaatamiseks väljas!
Täht „B“ mudeli nimes tähistab seda, et tegemist on kabrioletiga. Kinnise katusega mudeleid on Eestis paar tükki, üks neist vaatamiseks väljas Maanteemuuseumis, kuid teist sellist kabrioletti ei ole. Lähim samasugune kabriolett asub Heino Jaanuse sõnul Riia automuuseumis.
Masina teeb eriliseks asjaolu, et see on pea täies mahus originaal. „Musta numbri saamiseks tehti ekspertiis – tulemuseks 95,1 protsenti originaalne,“ rääkis omanik. Küll aga on tal plaanis tasapisi auto kallal nokitseda, et üksikud puudused kõrvaldada. Näiteks vajab vahetamist radikas, mis ei ole päris selline, nagu tehasest tulles.
ZIS 110B’l on 6-liitrine R8 mootor võimsusega 140 hobujõudu. Konkreetne mudel on Heino Jaanuse sõnutsi ainuke auto, millel on seeriatootmises olnud niivõrd suur rida-mootor. Väiksemast poleks arvatavasti ka piisanud, sest auto täismass on 3,1 tonni. Kes arvasid, et selline mootor teeb hirmsat lärmi, on eksinud. „Läheb nagu nahin,“ kirjeldas auto restaureerija ja omanik jõuallikat. Loo autor, kes autot sõitmaski on näinud, saab seda kinnitada.
Konkreetne ZIS on ehitatud 1956. aastal ning masina kerenumber on 1949. Kokku ehitati kinnise katusega ja kabriolett-mudeleid kokku umbes 2200 ning need olid mõeldud riigijuhtidele. „Stalinil oli kinnise katusega ja kuulikindel mudel,“ teadis Jaanus rääkida. „Lihtrahvale neid autosid ei antud.“ Peale 100 000 kilomeetri läbimist läksid paljud seda marki autod pressi alla ning tehti vanarauaks. Seepärast pole ZIS 110 ja ZIS 110B mudelitähisega isendeid väga palju säilinud. Heino Jaanusel õnnestus üks selline saada Leningradist 1970. aastate lõpus.
Haruldasel masinal on ka vastav hind. Kuna sellise auto restaureerimine on ajamahukas, vajalike osade leidmine ja töö ise kestavad kaua, ning ressursimahukas, siis hindas omanik selle väärtuseks tervelt pool miljonit eurot. „Venemaal on restaureeritult selliseid autosid 500 000 euroga müüdud. Restaureerimata masina võib saada umbes 100 000 euroga,“ täpsustas Heino Jaanus. Enda hoolikalt taastatud ZIS 110B’d härra aga müüa ei kavatse.
Milline see pool miljonit eurot maksev ZIS 110B välja näeb ning milline on selle restaureerimisega kaasnev lugu, näeb ja kuuleb juba Motoshow’l!
Motoshow toimub Tartu messikeskuses 27.-29. septembril.