Roland Garros - kuulus tennisist? Vale, võid teist korda arvata
Täna, täpselt sada aastat tagasi, 23. septembril 1913 õnnestus esimest korda lennukil Vahemere ületamine, Prantsusmaalt Tuneesiasse. Lennuki piloodiks oli prantslane Roland Garros.
Me teame teda peamiselt selle järgi, et Prantsusmaa lahtised tennisemeistrivõistlused toimuvad igal aastal Roland Garros nime kandvatel väljakutel, aga seda, et tegemist on ühe lennundusajaloo kuulsama teerajajaga, teavad pigem vähesed.
Garros (6. oktoober 1888-5. oktoober 1918) hukkus sõjaväelendurina päev enne oma 30 sünnipäeva, olles silma paistnud lennunduspioneerina enne Esimest maailmasõda, nagu ka sõjalennukite väljatöötajana ja lendurina selle ajal. Tenniseväljak sai tema nime vaid seetõttu, et üliõpilaspõlves olevat ta enamiku oma (lendamisest) vabast ajast seal veetnud.
Lennundusega hakkas ta tegelema 1909. aastal, lennates esmalt monoplaanidel, mis suutsid õhku tõusta vaid eeldusel, et piloot on kergekaaluline. Kaks aastat hiljem tegi ta läbi suured võidulendamised Pariisist Madridi ja Pariisist Londonisse (ja tagasi). Septembris 1911 püstitas ta kõrguslennu maailmarekordi (5610 m).
Monoplaanide lennuvõime oli järjest paranenud, ning Morane-Saulnier' monoplaanil õnnestus tal täna täpselt sada aastat tagasi esimene lend üle Vahemere Prantsusmaalt Tuneesiasse.
Maailmasõja alguses andis Garros ka oma panuse sellesse, et leida vahendeid kuidas kuulipildujatuld läbi lennuki (soomustatud) propelleri suunata, tulistades nii oma lennukil Morane-Saulnier L 1. aprillil 1915 esimese vaenuliku lennuki alla.
Järgnes veel kaks õhuvõitu, kuni 18. aprillil 1915 veidi ebaselgel põhjusel oli Garros sunnitud maanduma sakslaste poolel rindejoont ja sattus vangi.
Ta ei jõudnud ka oma lennukit hävitada, mistõttu kuulipilduja koos soomustatud propelleriga sattus vastase kätte ja aitas sealsete sõjalennukite arendust edasi. Hollandlane Anthony Fokker jõudis suurte edusammudeni Saksa lahinglennukite väljatöötamisel just Garros' lennukit uurides.
Sõjavangide laagrist õnnestus Garros'l põgeneda 14. veebruaril 1918, ning juba oktoobris oli ta jalle lahingutandri kohal, tulistamas alla ühe, võibolla isegi kaks vastase lennukit. 5. oktoobril 1918 tulistati ta aga alla Vouziersi lähistel, ning Garros hukkus.
Lisaks Roland Garros nime kandvatele tenniseväljakutele Pariisis on tema järgi nime saanud ka India ookeanis asuv Reunioni lennuväli. Just sellel saarel Garros sündis. Ka on autotootja Peugeot oma erimudeleid Roland Garros auks nimetanud.