Meremuuseumi direktori Urmas Dreseni sõnul tekkis idee ehitada Gerni allveelaeva täismõõdus koopia juba aastaid tagasi. „Meil olid tookord küll olemas allveelaeva kirjeldused, kuid selle taasloomiseks hädavajalikud joonised leiti Venemaalt alles paari aasta eest, kui Meremuuseumi teadurid valmistasid ette Lennusadama ekspositsiooni,“ selgitas Dresen.

Allveelaeva originaal valmis ja seda katsetati edukalt Tallinnas 1854. aastal, tollase Vene tsaariarmee sõjainseneri Ottomar Gerni juhatusel. Tänu allveelaeva algsete jooniste olemasolule on võimalik täieliku koopia loomine. Allveelaev oli ehitatud puust ning liikus edasi kahe mehe lihasjõul – veealustesse tingimustesse sobilikke mootoreid ei olnud siis veel leiutatud.

Gerni allveelaeva koopia lastakse vette 11. mai õhtul Lennusadamas, mil tähistatakse Lennusadama esimest sünnipäeva. Kõigil huvilistel on võimalik seda ka sadamakailt jälgida. Allveelaev jääb vette kuni suvehooaja lõpuni, pärast seda tõstetakse see taas kaldale ning temast saab Lennusadama esimene uus püsieksponaat.

Eestis ehitati allveelaevu viimati umbes sada aastat tagasi Noblessneri Laevatehases. Aastatel 1913 – 1918 valmis neid kokku kaheksa. Allveelaevad „Lembit“ ja 1941. aasta oktoobris hukkunud „Kalev“ valmisid Eesti Vabariigi tellimusel 1936. aastal juba Inglismaal, Vickers-Armstrong Ltd laevatehases.

Eesti Meremuuseumi Lennusadam avati 11. mail 2012. aastal ning alates avamisest on muuseumit külastanud üle 300 000 inimese nii Eestist kui välismaalt.

Annetage selle allveelaeva ehitusele!

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena