Mida siis kolleegid Soome TMist huvitavat messilt leidsid? Soomlased on ju põlvest põlve saanud vabalt vetel liikuda, küllap nad siis ka teavad, mida tutvustada. Muide, paljud neist paatidest olid ka Eesti messil väljas.

Nord Star

Nord Stari paatidel on väga hea maine, mis on kätte võidetud Lindkvisti suguvõsa kolme põlvkonna järjepideva tööga. Seetõttu läheb neil suhteliselt hästi ka praegu, paaditegijate jaoks kaunis raskel ajal. Kohe messi avapäeval müüdi üks 37jalane Patroli-mudel prantslastele. Enamik nende tehtud aluseid läheb ELi ja Venemaale. 

Patrol alused on pikkuses 24–40 jalga. Tekil saab piki poorti liikuda kogu ulatuses. Roolikambri juures rõhutatakse head nähtavust ja aluse juhtimise lihtsust, kipper saab külguksest vajadusel kiiresti tekile minna.

Uue mudeli, Nord Star 34 tekiosa ja kajutid ehitatakse tugevama konstruktsiooni huvides üheaegselt, neid omavahel sidudes. Kere on osaliselt kahekihiline, vahe vahuga täidetud. 

Seda tüüpi kaatreid on raske ehitada – väga jäigaks ei tohi neid ka teha, sest kiiresti läbi lainete kulgevat alust tabavad väga võimsad lainelöögid ja alus peab nendega natuke kaasa mängima, samas peab ta muidugi kõik selle veatult välja kannatama.

Nord Star Patrol 34 on 11,5 m pikk ja 3,65 lai, magamiskohti on viiele. Kaatril kasutatakse kahte mootorit, mis peavad andma 200–400 hj. Parim reisikiirus on 25–35 sõlme. Hinnad Soomes algavad 325 000 eurost.

Yamari Cross 60 Cabin

Yamari uus alus on Cross-seeriast, esimene kajutiga mudel. Crossi aluse kere on tehtud alumiiniumist ja tekk tugevdatud plastist. Avarale vööriosale saab asju laadida mugavasti otse kailt. Kajutisse sisenemine on kerge, sest lisaks laiale uksele on ukse kohal ka ülespoole avanev katuseluuk. Avar vahekäik teeb ka kajutis liikumise kergeks. Suurte akende tõttu on kipperil hea vaade igasse suunda. 

Kajutis on ruum kööginurgale ja sinna saab vaevata tekitada ka paar magamiskohta. Alus sobib ühendusepidamiseks, huviretkedeks või ka kalastamiseks – spinningutele ruumi jätkub.

Cross 60 on 6,05 m pikk ja 2,32 m lai, kaalub 960 kg. Mõeldud kuuele inimesele. Soovitatavad mootorid oleksid vahemikus 70–150 hj. Ilma mootorita variandi hind Eestis on 34 170 eurot.

AMT 215 PH

AMT 215 PH

AMT 215 PilotHouse esindab Prantsusmaalt pärinevat paaditüüpi, mille edu on kasvamas. Kere on kõrge, ka roolikambris saab vabalt püsti seista. Kipper saab mugavalt istudes samas hästi jälgida kogu ümbrust. Pritsme-eemaldus tuuleklaasilt ja kojamehed on põhivarustuses. Liuguksega sulguvas kajutis on kaks magamiskohta, kööginurk 100liitrise külmikuga ning lisavarustusena WC.

Tekiosa on avar ja tasane ning siin on luukide all ruumikad hoiukohad. Tekil on ka avatud panipaigad, mis sobivad nii kalastajaile kui kaupadele.

Seda paati võiks võrrelda maasturiga: sel on omadusi, mida igapäevaselt pole vaja, samas on pea kõike, mida võib vaja minna. Seetõttu sobib ta ühtviisi nii matkamiseks kui ametikasutuseks.

Tervenisti tugevdatud plastist koostatud AMT 215 on 6,4 m pikk 2,4 m lai ja kaalub 1200 kg. Kiilu v-nurk on 20 kraadi. Mootoriteks soovitatakse 90–200 hj jõuallikaid. Mõeldud on alus seitsmele inimesele ja maksab Eestis ilma mootorita ca 30 000 eurot.

Oceanvolt

Soome Oceanvolt tegutseb aastast 2004. Tema eesmärgiks on luua alustele, aga eeskätt purjekatele edasiliikumiseks jõuallikad, mis oleksid vaiksed, kauakestvad ja odavad ülal pidada.

Mootoreiks on püsimagnetmootorid ja akudeks suurema mahutavusega liitiumakud.

Mootorid sobivad ühtaegu nii küllalt suure aluse edasiliigutamiseks kui ka sobiva tuule korral akude taaslaadimiseks. Kõvema tuulega ei ole vindi takistus purjetamisel eriti suur, vindi ja mootori kaudu laaditakse akusid taas. Kõige paremini saab akusid taaslaadida reisikatamaraanidel, mis ise on kerged, aga liiguvad enamasti kiirusel üle kümne sõlme.

Mootoritele on loodud ka oma SailDrive’i-nimeline vindiajam, mida saab kasutada koos kas 8,6- või 15kilovatise mootoriga. On ka mootoreid, mida saab sobitada otse sõuvõllile. Purjetamise ajaks on vindilabad kokkulapitavad.

Oceanvolt tahab kõike teha võimalikult hea kvaliteediga, maksku see siis mis maksab. Hea kvaliteet on toonud juba mitmeid auhindu ning aidanud kaasa äri edenemisele. Selleks aastaks on tellimusi juba umbes sajale mootorile.

AGCO-meremootorid

AGCO Power valmistab mootoreid 130-st hj-st ülespoole. Neid mootoreid teatakse kui väga tänapäevaseid, väheste heitgaasidega ja kauakestvaid. Tehas lubab mootorile 30 000 töötundi enne esimest suuremat kohendamist, perekasutuses peaks mootor kestma isalt lapselapsele.

Enne Valmeti ja Sisu Dieseli nime all tuntud mootorid on viimased kümmekond aastat kandnud AGCO nime. Ta on maailma suuruselt kolmas mootoritehas valdavalt maamasinatele. Neid mootoreid ostavad maailmas müüduim Massey Fergusson, aga lisaks Valtra, Fendt jt.

Mini-Buster

Väikest kõigeks sobivat paati ei ole kerge teha. Ta peab olema hästi sõutav, liikuma kergesti mootori jõul, olema mitte kipakas, turvaline ja käituma üllatusteta ning lisaks kergesti kaldale tõmmatav.

Pikaajalise arvutiprojekteerimise ja prototüüpide ehitamise tagajärjena sündis sadakond kilo kaaluv, natuke alla nelja meetri, kolmele inimesele mõeldud paat Fiskars/Buster Mini. Mõeldud on ta järvele, jõele või vaiksele merelahele. Ujuvuse tagab pinkide alla peidetud polüuretaanvaht. Tagapingi all on koht kas kütusepaagile või elektrimootorile. Kere on alumiiniumist, mistõttu on ta kerge, jäik, kivisele rannale väljatõmmatav, talveks on ta vaja vaid kummuli keerata.

Kulgeb küllalt kiiresti: 8 hj mootoriga üle 15 sõlme, 2 hj annab kiiruseks 4 sõlme. Kahe inimesega tõuseb paat veest liuglema 6 hj korral ja kolmega 8 hj juures. Sissepritsinud või sadeveest saab rannal lahti tühjendusventiili abil. Maksab Eestis umbes 2500 eurot.

Buster Cabin

Uus Buster Cabin on kogu ulatuses valatud tugevdatud plastist, mistõttu paat on nüüd jäigem ja konstruktsioonilt püsivam kui eelnenud eri materjalidest kokku pandud kajutiga Busteri paadid. Alus eristub teistest väljaulatuva horisontaalse ahtripeegliga, kuhu kinnitub mootor(id). Nii jääb tekile rohkem ruumi, aga ahtripeeglilt saab mugavasti vette minna-välja tulla või seda kasutada mootori juures tegutsedes.

Tekk sai nüüd seda teiste sama klassi, seitsmemeetriste alustega võrreldes avaram ja praktilisem. Uue joonega on ka kere, koos järsemanurgalise v-põhjaga lõikab paat ka paremini laineid.

Kuna veeliin on nüüd pikem ja tagaosa kandvam, siis võib Cabinile panna kas ühe 200 hj või kaks 100 hj mootorit. Mõõtmete kasvu tõttu on kasvanud ka kandevõime: kaheksa inimest endise seitsme asemel. Cabin maksab ilma mootorita Eestis 38 900 eurot.

Flipper 880 ST

FLIPPER 880 ST

Reisipaat kahe suure päramootoriga? Messil esitleti uut Flipperit kahe 250 hj Mercury-päramootoriga ja paadi võimsustarbeks öeldi 300–500 hj ehk väljas oldi ülemise piiriga. Võib arvata, et ka 300 hj mootor või väiksemgi annaks alusele hea kiiruse. Milline võiks paadi tegelik kiirus olla, sellest ei tahetud rääkida, sest tal ei olnud veel CE-heakskiitu.

Üldisemalt rääkides võib öelda, et päramootorid on arukas või mõistlik valik ka suurte paatide puhul. Miks?

Varem oli nagu reegel, et suuremate aluste puhul on iseenesestmõistetav sisediiselmootor (või -mootorid). Kuna need on kauakestvad, odavad pidada ja töökindlad. Kuid on see nii?

Esiteks võtab sisemootor palju ruumi. Sisemootoriga paat peab olema umbes meetri võrra pikem, et mahutada kajutis sama palju inimesi kui päramootorite puhul. Teiseks kaalub diiselmootor umbes kaks korda enam kui sama võimsusega päramootor. Kuigi sisemootor ise ehk olekski kauakestvam ja usaldusväärsem kui päramootor, siis tervikuna tähendab sisemootorile üles ehitatud jõusüsteem rohkem muresid tänu jõuvõlli nurkadele ja üleminekutele ning läbiminekutele korpusest, lisaks halb juurdepääs hoolduseks ning remondiks.

Suurema rikke korral saab päramootori kergesti vahetada teise vastu, sisemootoriga see nii lihtsalt ei käi. Ka on kaasaegne diiselmootor täis hella elektroonikat, mille suuremas töökindluses ei saa kindel olla. Varem õigustas kallis diiselmootor end pideval kasutamisel just tänu kütuse soodsamale hinnale, nüüd on see vahe väike ja väheste kasutuskordade juures ei tasu vahe ennast ära. Ka ei tule tüüpilise paadikasutaja puhul päramootori töötunnid enne täis kui paarikümne aastaga.

Sisemootoreiks sobivad bensiinimootorid on konstruktsioonilt maha jäänud, kasutamisel viib 100 hj päramootor paati edasi sama hästi kui 130 hj sisemootor, lisaks veel suurem kütusekulu. Ka on bensiinil töötava sisemootoriga tuleoht suurem, lisaks on ruumi paadis vähem ja müra rohkem kui päramootori korral.

Kokkuvõttes võib öelda, et tänapäevane väheste heitgaasidega päramootor ei jää millegi poolest alla sisemootorile, pigem vastupidi. Kui keegi ikka soovib tingimata sisemootorit, siis on see rohkem tunnete küsimus.

Uus Flipper 880 ST on 8,52 m pikk ja 3,15 m lai, kaalub ilma mootorita 3000 kg ning temas on magamiskohti kuuele inimesele. Ilma mootorita alus maksab Eestis 86 200 eurot.

Hanse 345

See on uus Saksa päritolu purjekas, mis peaks täitma paljude purjetamishuviliste soovid. Peale selle, et alus on kasutamisel kergesti hallatav, on ta ka väga ruumikas. Kümnemeetrisel alusel on kaks eraldi kajutit, mis on selle suuruse kohta harva nähtav. Ka tekil ning ahtris on ruumi, saab vabalt liikuda. Kõik purjede seadmiseks vajalikud otsad on toodud roolide juurde välja, nõnda saab ka üksi purjedega hakkama.

Alus on 10,4 m pikk ja 3,5 m lai, süvis kiiluga 1,87 m. Kogukaal 6200 kg, millest kiilu arvele langeb 2030. Purjepinda on 55 m2, abimootori võimsus on 18 hj. Hind täisvarustuses 130 000 eurot.

B/one

Baieri päritolu B/one on mõeldud suhteliselt algajaile purjetamishuvilistele, kuid mitte päris algajaile, vaid neile, kellele Optimist või Kadett on väikeseks jäänud. Jahi on kujustanud Farr Yacht Disain ja see on mõeldud purjetamisel toimetulekuks ühele inimesele. Kere kuju puhul on võetud malli jahtidest Volvo Open 70 . Alus peaks olema kiire ja väljakutseid esitav, kuid siiski kergesti hallatav kõigis olukordades. Seega on B/one väga hea harjutus- ja võistlusalus, kuid sobib ka huvipurjetamiseks. Kajutisse saab seada magamiskohad neljale, ka kemikaalidel töötav käimla on olemas. On ka piisavalt panipaiku.

Aluse pikkus on 7,09 m ja laius 2,49 m. Purjetamiseks alla lastud raskuskiiluga on süvis 1,65, muidu 0,43 m. Alus kaalub 989 kg, millest raskuskiilule langeb 370. Kiilu tõstmiseks on vints. Purjedest annavad suurpuri ja fokkpuri kokku 28 m2, genua annab 42 m2 lisaks. Võistluspurjed on mõnevõrra suuremad. Ilma purjedeta maksab B/one 30 000 eurot.

Cumulus 164

Eesti firma BoatArt OÜ soovib täide viia vana unelma: luua sobivas suuruses paadi, mis oleks ühtviisi hea sõudmiseks, purjetamiseks kui mootoriga kulgemiseks. Cumulus 164 kere kuju meenutab väiksemate purjepaatide oma, kuid on selgesti kõrgema pardaga. Paadil on vajadusel üles tõstetav svert, mis ülestõstmisel liigub eest-taha-üles. Ülestõstetud sverdiga on süvist vaid 10-15 cm, sverdiga 1,20 m. Paadil on seitsmemeetrine teleskoopmast; kui masti pole tarvis, saab selle kokku pakkida ja asetada spetsiaalsesse mastivutlarisse. Purjepinda on 10,6 m2.

Paat kaalub sõltuvalt varustusest umbes 300 kg, mistõttu seda on kerge sõuda. Kergesti liigub ta ka vaid paarihobujõulise mootori abil, kuid kui ahtrisse kinnitada 30 hj mootor, tõuseb paat veest välja liuglema ja kihutab kiiremini kui 20 sõlme. Sellisel kasutamisel istub juht selleks mõeldud džokiistmel.

Tegemisel on ka reisivariant, kus samale alusele tehakse paari inimest mahutav kajutiosa.
Cumulus on saadaval erinevate varustustasemetega, standardpakett koos purjedega maksab 9600 eurot.

K-24

K-24 on ühe mehe täitunud unistus. Kogenud paadikasutaja Carl Crause soovis paati, kust kõik ülearune oleks kõrvaldatud ja kõik vajalik alles. Nii sündis puhtajooneline 24 jalga pikk reisialus, kus kõik on otstarbekohane, lihtne, kuid stiilne. Avaral tekil ja trepil on kerge liikuda, panipaiku on piisavalt. Kajutis on kaks magamiskohta, ka käimlale on koht valmis. Avarast rooliruumist on hea nähtavus igasse suunda, klaasid on varustatud liugkardinatega. Kõik navigeerimiseks vajalik on koondatud puutetundlikule ekraanile. Viimistluseks on kasutatud palju tiikpuud.

Sisemootoriks on mõeldud kas 260 hj Mercury bensiinimootor või Volvo diisel. Hind sõltub varustustasemest, kuid umbes 100 000 euroga peaks arvestama.

Tehnikamaailm 4/2013