SUUR TEST: Kui edukalt nutitelefon autos GPSi asendab?
Kas tõesti on kätte jõudnud aeg, mil tavalise autonavi võib koju jätta ning minnagi reisile vaid nutitelefoniga? Uurime järgi, kirjutab ajakiri Tehnikamaailm.
Võrreldes keskmise naviga on nutitelefon palju võimekam seade – kvaliteetne ekraan, kiired netiühendused ning võimalus jooksutada lugematuid erinevaid rakendusi.
Erinevalt paljudest navidest on nutitelefoni ekraanid väga hea resolutsiooniga ning samuti mahutundlikkusega, saades aru ka mitme näpu puudutusest. Ka protsessorid on kiired, eriti võrreldes odavamate autonavide omadega.
Telefonid oskavad lisaks GPS-signaalidele kasutada positsioneerimisel tugijaamade või WiFi-punktide asukohainfot – mida tähistab lühend A-GPS (Assisted GPS).
Navigatsioonirakenduste kasutamine ei sega telefoni tavalist funktsionaalsust – paralleelselt saab kasutada ka mobiilide teisi rakendusi. Näiteks kuulata muusikat või taskuhäälingut, mille nivoo muutub hääljuhiste ajal automaatselt vaiksemaks.
Loomulikult on võimalik navigeerimise ajal telefoniga rääkida.
Tasuta kaardirakendused on aga telefonides tihti veebipõhised – mis tähendab, et kaarte laetakse reaalajas (vastavalt asukohale ja detailsusastmele) mobiili andmesideühenduse kaudu.
Vast tuntuim neist – Google Maps – ei oska veel Eestis (ja eesti keeles) hääljuhendada. Apple'i hiljutise iOS 6-ga saabus küll ingliskeelne hääljuhendamine, aga kaartide dünaamiliseks laadimiseks on sellegipoolest vaja andmesideühendust.
Ainus telefonivalmistaja, kelle seadmed kohe karbist võttes ka navina toimivad, on Nokia – tasuta on alla laetavad nii kaardid kui ka eestikeelne hääljuhendamine.
Kui aga on soovi teiste platvormidega navigeerida, tuleb vastav rakendus eraldi tõmmata (või osta).
Rakenduste pakkujaid on palju. Kallimad neist on tuntud nimed ka päris-navide maailmas – nagu TomTom, Garmin või Navigon.
Vastavad navi-programmid on saadaval nii iOSile kui Androidile (Garmin pole Eestis saadaval).
Päris tasuta rakendus on näiteks Navfree ning paar nädalat saab ilma raha kulutamata proovida Sygici Androidiversiooni. Kasutada saab neid rakendusi nii mobiilides kui ka tahvlites – viimaste puhul tuleks autosse monteerida korralik kinnitus.
Nagu õiged navid
Mobiilides toimivate navirakenduste kõrval tunduvad paljud klassikalised autonavid nagu klotsid minevikust. Mobiili tuleb vastav rakendus ja kaardid vaid laadida ning korralik navi saab olema lihtsalt üks paljudest funktsioonidest.
Tasuliste rakenduste installeerimiseks tasub varuda aega, sest kaardid võtavad sadu megabaite ruumi. Muidugi on arukas neid laadida kiires WiFi-alas – näiteks koduses juhtmevabas võrgus, mitte kasutades mobiilset andmesidet.
Kõigis rakendustes on olemas nii 2D kui ka 3D kaardivaade ning suumiastet suurendades ka täpsed tänavanimed ning huvipunktid.
Navigeerimise funktsionaalsuselt on aga Eesti oludes (endiselt) nigelas seisus Google Maps – mujal maailmas pole (hääl)juhendamisega probleemi, ent Eestis teatab Google Maps: Region not supported.
Mis tähendab, et kaarti saab küll sirvida ja teekondi koostada, aga marsruuti ekraanil peab ise jälgima.
Teiste navirakenduste puhul on näha vahemaa ja ajakulu sihtpunktini, kohale jõudmise aeg, nooltega näidatud suunainfo ning olemas ka hääljuhendamine – nagu navidel ikka.
Navigoni puhul oskab meeldiv naishääl suhelda vaid suuremate rahvaste keeltes, ülejäänud navid oskavad ka eesti keelt.
Uued funktsioonid
Telefonis olevast navist on aga kasu ka ilma juhendamiseta – mobiilide protsessorid on kiired ning mitmepunktitundlikkusega mahtuvuslik ekraan teeb taskukaartide sirvimise-suumimise tavanavist tunduvalt ladusamaks.
Lisaks tavapärasele aadressiotsingule on olemas ka mitmekülgne Google'i otsing, mis võimaldab leida kohti näiteks nime järgi – tipite "pood" või "restoran" ja asjakohased tulemused kuvatakse kohe kaardil.
Google Maps pakub ka Street View võimalust – saab valitud kohas n-ö päriselt ringi vaadata-liikuda.
Muidugi eeldavad taoline otsing ning sirvimine andmesideühenduse olemasolu, mis on välismaal kulukas – vähemalt mobiilse roamingu puhul. Siinkohal tasub tähele panna, kui palju kaardirakendus andmesidet kasutada tahab.
Teistest erinev on Google, mille puhul mahukat kaardiinfot laetakse vastavalt asukohale pidevalt andmesideühenduse kaudu, vaid väiksemaid piirkondi (ca 10 km2) saab n-ö eellaadida.
Ülejäänud navirakendused aga kasutavad andmesideühendust ainult otsingute jaoks, mis sisaldab infot kordades vähem (ja on ka roamingu puhul mitu korda odavam).
Nutitelefoniga saab asukohainfo lihtsalt postitada nt Facebooki, saata meilile vms – mida tavaliste navidega pole võimalik teha.
Kui mobiiliga tehtud fotodele on salvestatud ka asukohainfo (geotag), siis on võimalik navirakendusega (nt TomTom) kohe leida pildi asukoht kaardil ning muidugi koostada teekond sinna.
Navirakenduste sujuvuse ja töökiiruse määrab paljuski mobiili tehniline suutlikkus. Näiteks iPhone'i, Lumia 900 või Galaxy S3 head ekraanid ning kiired protsessorid muutsid vastavad navirakendused koguni paremateks kui need on tootjate eraldiseisvates seadmetes.
Teisalt võib efekt olla vastupidine odava mobiili nigelama ekraani ja aeglasema protsessori puhul. Väga oluline on telefoni GPS-vastuvõtja kvaliteet, mis pole kahjuks paljudel (ka kallimatel telefonidel) kiita – võrreldes eraldiseisvate naviseadmetega. Samas võivad telefonid A-GPSi puhul jällegi kiiremini asukohta tuvastada.
Igatahes tundub, et navivalmistajad on nutitelefonide "rünnaku" tõttu eraldi seadmete arendamisele käega löömas. Siinkohal tasub meenutada, et paar aastat tagasi proovis Garmin koostöös Asusega kätt ka helistava naviga Nüvifone, ent menukaks see katsetus ei saanud ning toode on tänaseks ajalugu.
Pigem keskendutaksegi nüüd teenustele ja rakendustele – seadme saab väga odavalt, ent lisateenuste nagu reaalajas liiklusinfo ja kaardiuuenduste eest tuleb maksta.
Kuid konkurents teeb oma töö ja kliendilt raha kätte saamine muutub üha raskemaks. Vana-kooli tegijad pakuvad oma rakendusi küllalt kallilt (võrreldes keskmiste hindadega) ning siinkohal on eelis tasuta Google'il ning Nokial.
Viimase puhul on tasuta lausa kogu navipakett – korralik eestikeelne hääljuhendamine ning eraldilaetavad kaardid. Teisalt on ka 60 eurot nimeka kaardirakenduse eest vähem kui sama brändi odavaima eraldiseisva seadme eest.
Muidugi on telefoni puhul lisakuluks täiendav varustus– nagu laadijad-hoidikud.
Kas telefon sobib asendama eraldi naviseadet, on eelkõige eelistuste küsimus. Kui juba on kallis ja suure ekraaniga nutimobiil ostetud, siis miks ka mitte – kasutusmugavuse ja funktsionaalsuse osas ei saa küll midagi ette heita, pigem vastupidi.
Eraldiseisvatel seadmetel on aga reeglina tundlik(um) GPS-vastuvõtja ning tugev(am) korpus, samuti on komplektis kohe hoidikud-laadijad. Ka on need tunduvalt odavamad kui kallis nutitelefon.
Linnatänavatel jalgsi liigeldes on aga jällegi mobiil – mis niikuinii ju taskus – kindlalt käepärasem kui kobakavõitu navi, mida vaja spetsiaalselt kaasa võtta.
Kokkuvõtted
Nokia Maps ja Nokia Drive
Maps ja Drive on tasuta saadaval kõigis Nokia nutitelefonides. Kui rakendust polegi kohe installeeritud, saab seda teha läbi vastava netipoe. Toetatud platvorme on kolm – Belle (Symbian), MeeGo ja Windows Mobile.
Võimalik on eellaadida eraldi piirkondade kaarte (saadaval 116 riiki 6 mandril) ning hääljuhiseid erinevates keeltes.
Hääljuhendamine ja kasutajaliides on eestikeelsena olemas. Saab kasutada kaarte ka vastavalt asukohale üle andmesideühenduse, kui pole soovi suuri faile telefonimällu salvestada.
Navi funktsionaalsus on esmaklassiline – pigem sõltub see telefoni GPS-vastuvõtja täpsusest ja kiirusest, mis on Nokia seadmetel reeglina hea.
Kasutusmugavus on loogiline ja ladus ning nõudlikuvõitu naishääl annab korraldusi korrektses eesti keeles. Suureekraanilise mobiili puhul (nagu nt Lumia 900) on graafikagi suur ja selge.
Miinuseks võib aga nimetada minimalistlikkuse – lisafunktsioone peaaegu pole, puuduvad ka vahepunktide lisamise võimalus ja Google'i otsing.
Hea: tasuta, selged ja kiired kasutajaliides ning kaardikuva, hääljuhendamine
Halb: minimalistlik funktsionaalsus
Sygic
Vaatamata vähetuntud nimele on Sygic täiesti korralik navirakendus. Kaardipõhi on pärit TomTomilt ning kaardid tuleb eelnevalt seadmesse salvestada.
Installeerimisel tasub eelistada WiFi võrke (ja mälukaarti), sest kaardid on küllalt mahukad – nt Eesti oma võtab ligi 150 MB.
Rakendus on eestikeelne ning saadaval on ka korrektsed eestikeelsed hääljuhised.
Funktsionaalsuselt on Sygic väga "nutikas" – võimalus on sisse logida näiteks oma Google'i kontoga ning, hoiatamaks teisi kasutajaid, saata paari nupuvajutusega rakendusse teavitus teekonnal nähtud politseireidist või õnnetusest.
Ülevaatlikkus ja kasutusmugavus on head – kiirelt saab otsida huvipunkte, bensiinijaamu, luua uusi vahepunkte jne jne.
Otsing on mitmekülgne ja tõhus. Kui näiteks navigeerimise ajal saabub mobiili kõne, siis telefoniekraanil kuvatakse navijuhiseid – hea omadus, kui näiteks telefon on käed-vabad-süsteemiga autohoidikus.
Kui GPS-infot pole saadaval, proovib rakendus navigeerida ka mobiiliantennide ja WiFi alade põhjal positsioneerides. Palju sõltub telefoni GPSi kvaliteedist – Sygic ise on igatahes väga hea hinna ja kvaliteedi suhtega rakendus.
Sygicu hinnad iOSile ja Androidile algavad 30 eurost, Androidi jaoks on saadaval kahenädalane täisväärtuslik prooviversioon.
Hea: kasutusmugavus, funktsioonid, hind
Halb: märkimisväärsed miinused puuduvad
Google Maps
Tasuta Google Mapsi ei saa Eesti oludes täisväärtuslike navide hulka liigitada. On võimalus küll luua marsruute, ent juhendamist meie regioonis (veel) pole.
Kui aga mobiil võtta taskust mõnes läänepoolses välisriigis, on juhatamisfunktsionaalsus kohe olemas. Kaardiinfot laetakse reaalajas andmesideühenduse kaudu, ent on võimalus ka väiksemaid piirkondi eellaadida.
Kõige täiuslikum on Google Mapsi Androidiversioon – kaarti saab vaadata nii 2D-s kui ka 3D-s ning kahe sõrmega pöörata; olemas on satelliidivaade ja Street View.
Google Maps oli aastaid ka Apple'i seadmetes vaikimisi valitud kaardirakendus, ent iOS 6 (opsüsteemi viimases versioonis) enam mitte.
Lisaks aadressidele saab otsida firma-, kohanimede jms järgi. Kui mobiil ja netiühendus on kiired, siis toimib Google Maps väga nobedalt – kaartide kiireks sirvimiseks sobib vaat et paremini kui traditsioonilised navirakendused.
Kindlasti tuleb aga tähelepanelik olla mobiilse andmesidemahu kasutuse osas, eriti roamingu puhul.
Google Mapsi saab mobiilseadmetes kasutada ka netilehelt maps.google.com, ilma rakendust installeerimata.
Hea: ülevaatlik ja kiire kaardikuva, lisavõimalused (Street View, otsing jne), tasuta
Halb: vajab andmesideühendust, Eestis ei toimi navina
Navigon
Navigoni kasutamist lihtsustavad selged menüüd. Otsingutes pakub rakendus juba paari tähte sisestades sobivaid nimevalikuid.
Tavaliselt pakub Navigon kolme erinevat marsruuti, mida saab ekraanil kõrvutada ning valida sobivaim. Reisi ajal on võimalik lisada vahepunkte ilma navigatsiooni katkestamata.
Otsingu funktsionaalsust muudab laiemaks Google'i otsingumootor, olemas on ka kiirvalikud lähemate haiglate, apteekide ning politsei asukohtadega.
Navigon sobib ka jalakäijale. Reality scanner kuvab infot kaamera suunda jäävate objektide kohta ning juhatab vajadusel ka nendeni.
Navigon Europe maksab App Store'is 70 eurot. Tasuliste lisade hulka kuuluvad teiste seas Traffic Live (Eestis ei toimi, 20 eurot), 3D-panoraamvaade (10 eurot) ning busside-kaubaautode versioon (80 eurot). Kaardiuuendus FreshMaps XL maksab 50 eurot.
Hea: kasutamine, juhendamine (ing k), mitmekülgne otsing
Halb: kallid lisafunktsioonid
TomTom
TomTomi kaardirakendused said tuntuks juba eelmise sajandi lõpus ning kümmekond aastat tagasi pandi alus navirakendusele.
Tänane mobiiliversioon on valdavalt sama nagu TomTomi eraldi navides – kasutamine on lihtne ja loogiline, graafika suur ja selge.
Eesti keelt räägib TomTomi Rein perfektselt – nagu see on aegade algusest olnud.
Funktsionaalsust täiendavad Google'i otsing ning võimalus fotode asukohti leida. Viimase eelduseks on pildiga koos salvestatud geotag (asukohainfo).
"Abi" menüüs on kiirvalikud bussi- ja rongijaamadega, haiglate ja autoremonditöökodadega jne.
TomTomi hinnad iOSile algavad 60 eurost. HD Traffic liiklusinfo aastatasu on 30 eurot; ajakohaste liikluskaamerate andmebaasi eest tuleb tasuda aastas 19 eurot. Ka juhendavaid hääli saab huvi korral juurde osta, 5 euroga.
Hea: kasutamine, juhendamine, mitmekülgsed otsingufunktsioonid
Halb: kallid lisateenused