Nendele küsimustele vastamiseks heitkem pilk aastasse 2007. Selles loos on vähemalt kaks õpetlikku iva. Tänu inimlikku orienteerumisvõimet abistama loodud seadmetele muutusid mitmed elektroonilisi kaarte valmistavad ettevõtted üleöö atraktiivseks kaubaks. Maailma mastaabis olid neist magusaimateks TeleAtlas ja Navteq. Püüdes kiiremas korras turgu hõivata otsustas positsioneerimisseadmete valmistaja TomTom teha TeleAtlase ära ostmiseks 2,5 miljardi dollari suuruse pakkumise, kirjutas Kristjan Port ERR Teaduses.

Sammu tulemusel sattus teine suur GPS’ide valmistaja Garmin täbarasse olukorda, sest alternatiivne Navteq oli oma käe lubanud juba Nokiale ühe varasema ostupakkumise käigus. Väljavaade, et Garmin peaks konkurentide käes olevat kaarditeenust sisse litsentseerima, oli neile raske nii emotsionaalselt kui rahaliselt. Sundolukorras Garmin tegi TeleAtlase peale suurema pakkumise. Pall siirdus TeleAtlase omanikele ja õhus oli võimalus, et tänavale peab kaarte kerjama minema hoopiski TomTom.

Garmin võitis kontrapakkumisega endale natukene lisaaega. Kuid selle asemel, et küüsi närides oodata TeleAtlase nõukogu otsust, asusid nad turul olevaid TeleAtlase aktsiaid kokku ostma. Kokku hangiti osakuid 5%. TeleAtlase otsust oodates kasvas TomTomi leeris pinge lakke, mida nad ei suutnud taluda ja nad tegid uue pakkumise. See oli peaaegu kaks korda algupärasest kõrgem.

Ja nüüd siis mängu ilu. Garmin teatas, et neid TeleAtlas ei huvitagi. Neil oli hea meel, et vastased kulutasid kaardiettevõtte ostmisele topeltsumma. Samuti oli neil hea meel lühikese ajaga turult hangitud Teleatlase aktsiapaki väärtuse kasvu üle. Pealegi oli neil ikkagi olemas 10 aastane kaartidega varustamise leping Navteqilt koos võimalusega vajadusel seda veel neli aastat pikendada. Arvestades aga tehnoloogia kiiret arengut olekski pikemate siduvate plaanide pidamine liiga riskantne.

Umbes kuu aega kestnud julgust nõudev seiklus demonstreeris mängu ilu ja mõttelised kohtunikud hindasid Garmini etteastet aktsiaostudega mille tulemusel aktsiaväärtus kasvas 17%. Ometi hakkas nii TomTom'i kui Garmin'i aktsiakurss juba järgmisel aastal kukkuma. Tänaseks on see kaotanud 90% oma väärtusest. Põhjus oli väga lihtne – Google ja Nokia hakkasid arvutites ja telefonides pakkuma tasuta kaarditeenust. Täna on TomTom'i ja Garmin'i käes kolmveerand iseseisvalt kasutatavate personaalsete positsioneerimisseadmete turust.

Sellest hoolimata kirjutavad mõlema firma juhid Jõuluvanale meeleheitlikke kirju, et viimane neid eesootaval talve alt ei veaks. Jõulumees on keerulises olukorras. Kui ta peaks küsima nõu spetsialistidelt, siis kuueteistkümnest TomTom’i aktsiaid jälgivast analüütikust kolm soovitavad osta, seitse hoida ja ülejäänud kuus kiiremas korras maha müüa. Sarnaselt vastuoluline muster kordub Garmini puhul.

Loo moraal kõneleb kiirete muudatuste ajastust ja tuleviku ennustamise kasvavast võimatusest. Kindlasti sobib sellesse teemasse õpetlikkust tähistama Nokia nimi. Ent vaadakem pigem, mis on juhtunud Google'i kaarditeenuse ümber. Nimelt on Apple pärast kõiki i-telefonide rõõmsaid Google kaarditeenuse aastaid läinud Androidi valmistajaga nii tülli, et otsustas ise hakata kaarditeenuse pakkujaks. Värskeima telefoni sees hakkakski põnevusega oodatud kaarditeenus äsja tööle ja tekitas kohest hämmingut.

Tegemist on Apple'lt oodatava lihvi ja elegantsi asemel tormakalt valminud, vigaderohke ja võimaluste vaese rakendusega. Selle järgi ei tasu näiteks Helsinkist kuulsat raudteejaama otsima minna, küll aga tasub proovida jalutamist mööda merd. Rakendus on Apple valmistatud, kuid aluskaart pärineb TomTom’ilt. Viimane laiutab käsi ja osutab partnerile. See omakorda püüab palgata endisi Google kaarditeenuse töötajaid.

Hiigelettevõtete kaarditeenuse pakkumise ümber käivas jagelemises pakub Apple'vigane kaarditeenus omamoodi lohutust maailma vabrikuks muutunud Hiina Rahvavabariik ja neile tööd andva Jaapani vahelises konfliktis paari asustamata saare pärast. Lohaka elegantsiga lisab uus kaart dispuudi all olevatele kaljurüngastele teise samasuguse komplekti juurde.Kumbki riik saab Apple maailmas endale oma saared. Neile uusi telefone valmistav Hiina RV tehas saab samuti oma tööd jätkata.