JUHEND: Mootorrataste mootoriõlide ostmisel tuleb olla tähelepanelik
Reeglina vahetatakse kevadel enne mootorrattahooaega õli ja õlifilter. Vähemalt kord kahe hooaja jooksul oleks hea vahetada ka jahutus- ja pidurivedelikku. Ning ei tohi unustade ka ketimäärimist. Neil, kellel jäi sügisel enne mootorratta talvekorterisse panekut õli vahetamata, siis nüüd kevadel tuleb see töö ilmtingimata ette võtta. Soovitavalt koos õlifiltri vahetusega.
Nii nagu paljude teistegi teadmisi nõudvate valdkondadega, nii loeb ka mootorratturile lisaks enda kogemusele ka müüa soovitused. Seetõttu peab veenduma, et müüa soovitused oleksid pädevad.
Ostmisel peab tähelepanelikult jälgima, kuidas tootja oma mootoriõlide omadusi kirjeldab. Näitajad ja argumendid, millega mootoriõlisid reklaamitakse, on sageli küll ahvatlevad aga paraku tihti ka segadusse ajavad.
Kui pakendil on kirjas täissünteetiline, siis peab selle sisu tõepoolest olema täissünteetiline. Õlid, mis pole tegelikult täissünteetilised, eksitavad ostjat selliste nimetuste ja siltidega nagu "Synth“, "Synthetik“ või "Synthoil“. Mõistet "poolsünteetiline“ kiputakse tänapäeval samuti kurjasti ära kasutama, kuna mõned tootjad nimetavad ka mineraalõlipõhiseid mootoriõlisid poolsünteetilisteks ainuüksi seetõttu, et neis sisalduvad manused on sünteetilised. Spetsifikatsioonide puhul loevad faktid. Õli peab täitma pakendil loetletud spetsifikatsioone.
Üks selliseid spetisfikatsioon ja kvaliteedimärke on JASO MA-2, mis kirjeldab hetkel kõige kõrgemaid nõudeid mootorrataste mootoriõlidele kasutamiseks peamiselt märgsiduriga mootorratastes. Neljataktiliste mootorite õlid, mis peale JASO MA-2 täidavad ka Ameerika kvaliteediklassi API SM nõudeid, on praegu vaieldamatult tipptase.
JASO MA litsents näitab, et seda mootoriõli võib kasutada märgsiduriga tsiklites.
Kui kasutada ilma JASO MA märgisetta tava 4T mootoriõlisid seatakse ohtu märgsidur, mille tulemusena sidurikettad kuluvad kiirelt ja sidur hakkab libisema. Nagu eelpool mainitud siis JASO MA-2 on veelgi efektiivsem siduri töö jaoks kui seda on näiteks JASO MA.
Ärge unustage ka ketimäärimist
Kettide määrimiseks soovitan kasutada spetsiaalset ketiõli. Spetsiaalne ketiõli on hea roomavusega, seega jõuab hästi ketilülide vahele ja tänu heale kleepuvusele ei tilgu tsentrifugaaljõu mõjul. Eriti kiirete põõretega kettide puhul kasutatakse ka spetsiaalset ketivaha.
Vähemalt kord kahe hooaja jooksul oleks hea vahetada jahutus- ja pidurivedelikku. Kui sõidustiil on sportlik või retk viib mägedesse, siis võiks kasutada ka kõrgema keemispunktiga pidurivedelikku.
Samuti tuleks mootoriõlide viskoosust valida vastavalt sõidustiilile ja klimaatilistele tingimustele. Mida rohkem kuuma mootor saab, seda viskoossem peaks õli.
Tähtis on et kõik mootoriosad oleksid kaitstud, kuid samas avalduks ka mootorivõimsus maksimaalselt ning kütusekulu ei suureneks. Kui endal parima valiku tegemiseks otsustust napib, aitavad professionaalid kaupluses või maaletooja juures.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!