Leiutati mootor, mis joob vedelat õhku
Mootoritootja Dearman Engine Company (DEC) on hakanud arendama uuenduslikku mootoritehnoloogiat, mille peamiseks kütuseks on õhk vedelal kujul. Ehkki see võib kõlada vastuokslikult, pole vedelas õhus midagi müstilist, kuna DEC-i lahendus eeldab äärmuslikult külmi temperatuure. Ning -160 kraadini jahutatud õhk veeldub, vahendab Discovery News.
Bensiini asemel pihustatakse mootori keskkonnatemperatuuril sisemusse ülikülma õhku, mille tulemusena tekib kõrge rõhu all gaas, mis panebki kolvid liikuma ja väljutab heitgaasina vaid jahedat õhku.
„Hetk enne vedela lämmastiku sissepritsimist tuleb kolvi sisestada soojuskandevedelikku, näiteks antifriisi või vett. Nii leiab kogu soojuspaisumine aset silindri sees,” selgitab DEC-i asutaja Toby Peters. „Ning tänu soojuskandevedeliku mahule toimub isotermiline paisumine — nii et temperatuur jääb samaks, mis on palju tõhusam.”
Dearmani mootor on sarnane sisepõlemismootorile, ainult et sel puudub süüteküünal. Kui krüogeensel temperatuuril vedelik mootorisse pihustatakse, kuumutab ümbritsev keskkond selle kiiresti üles, nii et taastub selle gaasiline olek. Nii tekitatakse rõhk, mis surub kolvi alla.
Kuna väljalaskeklapp avaneb kolvilöögi põhja-asendis, surub tagasiliikuv kolb soojuskandevedeliku ja õhu mootorist välja külma õhu kujul.
Koostöös Suurbritannia tehnikakonsultatsiooniagentuuriga Ricardo tahab DEC mootori võimalikult kiiresti kommertstegelikkusele lähemale tuua. Prototüüpmootor osutus tõhusamaks kõigist varasematest krüomootori-konstruktsioonidest, liigutades autot edasi kiirusega 48 kilomeetrit tunnis.
„Seni tehtud töö on andnud tulemuseks kontseptsiooni kehtivust kinnitava, positiivset energiat tootva mootori, ning tõestanud, et sellel on hulgaliselt sobivaid rakendusi,” osutab Peters.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!