Jaapanlased asetavad autodes süüteküünalde asemele laserid
Tema sõnul on just tavalised süüteküünlad muutunud tõkkeks, mille taga seisab kütusekulu ja heitgaaside vähendamine. Süüteküünalde ülesanne mootoris on süüdata kütuse ja õhu segu, mille tagajärjel tekkiv kontrollitud plahvatus paneb kolvi silindris liikuma. Praegu kasutatavad süüteküünlad tekitavad sädeme kahe metallelektroodi vahele, kirjutab Tarkade Klubi.
Kütuse puhtam põletamine, mille puhul tekib heitgaase, näiteks sudu tekitavaid lämmastikoksiide, vähem, on praeguste süüteküünalde puhul võimalik, kui suurendada voolutugevust. See kulutab elektroodid aga märksa kiiremini läbi, mistõttu pole selline lähenemine mõttekas. Laserite kasutamine kõrvaldaks need mured.
Esiteks suudab laserikiir kütusesegu süüdata vajalikus kohas, kambri keskel, kust see levib ühtlasemalt. Juba see suurendab põlemise puhtust. Lisaks on laserid süüteküünaldest märksa kiiremad. «Ajastus – kiire põlemine – on väga tähtis,» rõhutas Taira. «Mida täpsem on ajastus, seda tõhusam on põlemine ja suurem kütusesääst.»
Senised laserid polnud aga suutelised sisepõlemismootori nõuetele vastama. «Nad olid suured, vähetõhusad ja ebastabiilsed,» kirjeldas Taira. Tema laborist pärit keraamilised laserid on esimesed, mis sobivad mõõtmetelt ja energiatarbelt automootorisse, lisaks on need tööstuslikult masstoodetavad ehk taskukohase hinnaga.
Taira tutvustas lasersüüteküünlaid mai alguses USAs Baltimore’is peetud laserite ja elektrooptika konverentsil. Süsteem on kahe kiirega, mis tagab kütuse ühtlasema põlemise. Taira sõnul töötavad nad kolme kiirega laseri kallal.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!