Millised ohud varitsevad mootoriõli lahtisel kujul ostmisel?
Mis on pakendi peal kirjas, peab olema ka sees.
Kui õlipakendil on näiteks kirjas täissünteetiline, siis peab ka selle sisu olema täissünteetiline.
Sõnamängud, nagu „vastab nõuetele...“, „ületab spetsifikatsioone...,“ või on loetletud lihtsalt autotootjate nimede ja spetsifikatsioonide loetelu- viitavad enamasti sellele, et õlitootjal puuduvad vastavad litsentsid või ta pole neid taotlenud. Vastasel juhul kirjutaks ta konkreetselt: „Omab litsentse... .“ Litsentside puhul ei loe ilusad sõnad või õlitootja optimistlik enesehinnang, vaid mootoritootjate ametlikud litsentsid ning ACEA, API, JASO jne. spetsifikatsioonide täitmine.
Litsentsid on tähtsad.
Litsentsid, mis kinnitavad kvaliteeti ja garantiid ei ole sugugi odavad. Sadu tuhandeid eurosid maksvate testide kõrval õlide kontrollimiseks katsemootorites, nõuavad autotootjad (nt MB, BMW, VW, Volvo, MAN jne) litsentsitud õlide nimetamise eest oma nimekirjades päris kõva tasu. Seetõttu pole mingi ime, et mõned väiksemad õlitootjad või pakendajad, kes ostavad algmaterjali erinevatelt tootjatelt ja müüvad neid oma kaubamärgi all, loobuvad kallist litsentsist või tasulisest sissekandest. Sellega kaasneb lisaks kohustus esitada täpsed andmed õlide koostise kohta ja lisada sinna ka näidisproov.
Hüdraulika õlide ostmise puhul on esmatähtsad õlide puhtus, õhu eraldumine (ei vahutaks) ja vastavus spetsifikatsioonidele (DIN, ISO, viskoossusindeks jne.)
Samuti peavad vastama transmissiooniõlid, tööstusõlid ja muud määrdeained sellele, mis on toodud pakenditel ja spetsifikatsioonides.
Õlide ja määrdeainete kvaliteedi ja garantii tagab vastava tootja kaubamärgiga müüdavad plommitud pakendid ja taarad.
Olen isiklikult kokku puutunud juhtumiga, kus müüdi lahtiselt (kliendi enda taarasse) õli, mis pärast proovide teostamist ei vastanud üldsegi mitte müüja poolt väidetud kaubamärgi tootele ja kvaliteedile.
Usalda, aga kontrolli!
Selliste asjade vältimiseks soovitan suuremate ostude puhul pöörduda otse maaletooja poole või vähemalt küsida maaletooja käest, kas kohapealne müüja on neilt ostnud konkreetset toodet.
Eriti tuleb tähelepanu pöörata siis, kui suvalisest vaadist müüakse teile näiteks kvaliteetset mootori või hüdroõli.
Keegi vast ei ruttaks ostma omale joogivett nõust, kuhu on peale kirjutatud lahusti.
Taara olgu puhas!
Samuti on lahtise õli ostu puhul ohud taara enda puhtuses. Vaadipõhja on võinud sattuda kaltsujuppe, vett või liivatolmu. Isegi see ei ole välistatud, et suures garaašis on keegi seda taarat eelnevalt kasutanud, näiteks vanaõli hoiustamiseks või hoopis mingi muu õli ostmiseks (näiteks transmissiooniõli otsa valatakse mootoriõli).
Eesti õlituru väga tihedast konkurenstist tingituna on enamus suuremaid määrdeainete tarbijad pöördunud juba otse maaletooja esinduste poole ja tehakse riskivaba koostööd, seega soovitan veelkord suuremate ostude puhul pöörduda otse maaletooja poole, kes aitab kindlasti ka operatiivse tarnega ja Teile vajaliku nõuandega.
Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!