Ühes neist, Kittilä kandis sijaitsevas (ehk soome keeli asuvas) Levi asulas korraldas Nissan kõikide oma progressiivsete nelikveoliste tutvustamise ürituse, kuhu Eestist oli au laekuda vaid allakirjutanul. Kohal polnud vaid Nissani kõige askeetlikumat kastiautot, tõelist tööhobust. Rõhuti luksusele, elurõõmule ning nelikveo toimimise nüanssidele, mis avalduvad lihtsalt libedatel, käänulistel ja kallakutest tihedate polaarse ilmega taliteedel sõitmisel.

Kogunenud seltskond oli mitmes mõttes tore. Baltimaadest saabunute kõrval olid küünarnukitunnet pakkumas ka Soome ja Norra autoajakirjanikud ning nii mõnedki Nissanid kandsid Eesti numbrimärke. Eelmise õhtupooliku põhjapõdraroogadest punnitava vatsaga džentelmenid võtsid mitmekümnekraadises pakases istet rõõmsas Juke’is, soliidses Muranos, praktilises X-Trailis, maskuliinses Pathfinerise ning suutlikus Navaras, et praktiliselt pimedas proovisõite alustada. Täielikult valgeks läks alles 11 paiku ja mõneks loetud tunniks, ent kui siis juba valgeks läks, oli valgus totaalne.

Õige pea sõitsidki lätlased lumivalge Juke’iga teelt välja lumivalgesse lumevalli. Ent mitte seetõttu, et keegi auto üle kontrolli oleks kaotanud: ilm oli tol hetkel Lapimaal lihtsalt eredamast ere, mistõttu ei suutnud ka päikeseprillidega kaitstud silm enam teed ja teeäärset valli, rääkimata pehmest kraavist, eristada. Kõhul kinni istuv Juke enam oma jõududega liikuma ei saanud, ent kaua ei pidanud me lõunapoolsed kolleegid ka piinlema. Õige pea saabus juhuslikult teed puhastav traktor, mis säärases supervalges keskkonnas peent lumekuninganna lelu meenutava Juke’i taas teele ja omadele jalgadele taris. Juke sai taas särada ning vahepeal pilve taha peitunud päike andis ka silmadele asu, mis suutsid krapsaka turbomootoriga varustatud stiiliauto nelikveo edaspidi autotee PEAL proovile panna. Seal masin enam hätta ei jäänud, sest just seal ehk maantee ja linnatänava peal sõitmiseks ongi see sportlik Juke loodud. Hiiglama kahju, et see nelikveolisena nõnda kallis on, ent ka Nissani pealike ametlik seisukoht kõlab, et nelikveolisi turbomootoritega täisvarustuse mudeleid läheb kogu potist kaubaks maksimaalselt 5 %.

Ei läinud kaua aega, kui teine lätlaste ekipaaž ühe teise nelikveolise Nissaniga teelt kadus. X-Trail on Juke’ist kõvasti kõrgem, hiiglama suur ning pakiruumi osas suisa võrreldamatult ruumikas ja praktiline linnamaastur. Tipmises varustuses on ka sellel tagurdamise hõlbustamiseks kaamera, mille pilti kuvatakse sohvrile tahavaatepeeglisse. Just seda kujutist lätlane jälgiski, ent midagi näha ei olnud: kaadrit täitis ühtlane valgemast valgem valgus. Seega polnud justkui näha ka midagi ohtlikku, kõik näis valge ja ühtlane ning paari tagurdamismeetri pärast kõlkuski X-Trail kõhuga kallakul. „Iso auto,“ vangutas mööduvast Toyota Corollast abistamise variante uudistama väljunud laplane ning asutas end minekule. Jumal tänatud, et juhuslikult möödusid Norrast pärit autoajakirjanikud, kes juba teavad, kuidas nelikveolisi sügavale lumme uppumisest päästa. Tanklas küll benjiköit ei müüdud, ent asja ajas ära ka tavaline tugevam puksiirtross. Tõsi, norrakate taktika nägi ette, et autode vahele tuleb köis kinni siduda, seejärel vedavaga suure hooga eemale startida ning kinni istuvat inertsiga välja kupatada. Kuigi köis kordi katkes, oli X-Trail peagi taas ratastel ning lätlaste näod imestust ja ettevaatlikkust täis. Paksus lumes linnamaasturiga ikka ei asjata, selle kasulikkus avaldub kõigil ülejäänul kolmel aastaajal, mil tõelise nelikveoga varustatud X-Trail on mõõtmatult võimekas.

Vaevalt pool tunnikest hiljem, nagu lõunalauas teistega elamusi vahetades selgus, otsustasin parajasti minu käes oleva Pathfinderi ühe kauni mäe taustale ilusasti kaadrisse seada. Metsateele õnnetus mul end aga koheselt kinni sõita, sest lumi osutus mõõtmatult paksuks. Siin ei aidanud ei seitsmest istmest ses endiselt kandiliselt võluva välimusega autos eha seitsmest käigust automaatkastis, rääkimata mitut moodi reguleeritavast neljarattaveost. Sellel metsateel sõidavad kohalikud ohtralt, ent vaid mootorsaanidega, mis avaldavad pehme lume pinnale survet vähem kui seisva inimese säärikutald.

Just sellised lahedad vana kooli mootorsaanid mu juurde hetkega ilmusidki. Ma ei jõudnud veel muretsemagi hakata, kui tugeva lapi (või oli see saami?) aktsendiga päevitunud nägudega põhjapõdrakarjased kohalik traktoriomaniku mind oma masinaga välja sikutama helistasid. Saabuski võimas traktor ning peaaegu tõstis mitmetonnise Pathfinderi plindrist välja. Selgus, et too sama trakats oli käinud abis ka valge Juke’iga valli vupsanud lätlastel, ent siis oli roolis perepoeg. Minule osutas teene juba perepea isiklikult, kes ei jätnud ka vaevatasu küsimata. Paadunud ihnurina ei kavatsenudki ma temaga koos pangaautomaadi juurde sõita, et sealt 20 eurot välja võtta, vaid pakkusin talle hoopis uusi Eesti euromünte. Need tekitasid põhjasoomlaste seas palju elevust. Imestati koguni, et meil on 1- ja 2-sendised kasutusel. „Meie veeretame siin vaid viiesendiseid,“ naljatles traktorijuht ning sõnas mõnevõrra nördinult: „Kyllä tämällä nyt pärjää,“ mis tähendas, et küll ta selle sendikoguga nüüd kõik oma kütusekulu kaetud saab!

Tänasin isikuid viisakalt ning sain järgnevalt proovida nelikveoliste Nissanite absoluutset kunni ehk kastiautot Navara. Nüüd on see nii võimas, et võrdluseks tuleb pöörduda juba USA kastikate poole, mille mootorid aga teatavasti hooletult kütust laristavad. Navaras on samuti 7-käiguline automaatkast ning selle salongis on tõelise luksusauto atmosfäär. Vormid on sisekujunduses küll väga kandilised, ent materjalidelt läheneb kvaliteet juba BMW omale. Ka selle autoga oldi korduvalt kraavis käidud, ent seda polnud kellelgi tarvis välja sikutada. Navara on kõikidest Nissani maasturitest kõige tõelisem maastur ning suutis end ka kõhuli lumes lesides ikkagi tee peale tagasi manööverdada. Kogu selle luksuse ja mugavuse eest osatakse ka raha küsida, ent hetkel on Navara omasugustest kindlasti uhkeim ja parim. Umbes nagu Levi on Lapimaal asuvatest suusakuurortidest uhkeim, värvikaim ning põnevaim. Koht, kuhu kindlapeale sattuda tasub.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!