Cessna O-2 Skymaster – Vietnami sõja "lendav valjuhääldi"
Ameeriklaste jaoks oli üks Vietnami sõja esimesi õppetunde arusaamine, et rindejoon kui selline puudus ja vaenlased võisid iga hetk igast suunast rünnata. Nende tõrjumiseks oli vaja vaatluslennukeid, mis suutnuksid vastast avastada ja tema asukoha tugevama relvastusega ründelennukitele kätte näidata.
USA lennuväe relvastuses oli selleks otstarbeks kergelennuk Cessna O-1 hüüdnimega Linnukoer (Bird Dog), üsna traditsioonilise väljanägemisega aeglasevõitu aeroplaan, mis sobis eelkõige suurtükitule juhtimiseks. O-1 kandis Vietnamis õhutõrjetule tõttu suuri kaotusi ja tema asendaja telliti samuti Cessna firmalt.
Cessna Aircraft oli juba 1961. aastal välja lasknud uhiuue ärilennuki mudel 336 Skymaster, mis mahutas peale piloodi 4–6 reisijat. Täismetallkonstruktsiooniga Skymasteril oli kaks mootorit, neist üks reisijatekabiini ees ja teine selle taga. Kahe kiiluga saba oli kerega ühendatud kahe pika poomi abil nagu rootslaste hävituslennukil Saab J-21. Kui Cessna Skymasteril oli jäik telik, siis järgmise mudeli, 337 Super Skymasteri rattad olid juba sissetõmmatavad.
Sõjaväelastele meeldis Super Skymaster eelkõige sellepärast, et erinevalt Cessna O-1-st oli tal ühe asemel kaks mootorit. Kuna tiib oli paigutatud kabiini kohale, avanes sealt hea vaade allasuunas. Esimene ümberehitatud mudel 337M startis 1967. aasta jaanuaris ja sama aasta märtsis võeti uus lennuk ametlikult relvastusse kui O-2A Skymaster.
Kõige suuremaks erinevuseks tsiviilvariandi ja sõjalennuki vahel oli see, et O-2A tiibade all oli neli adapterit relvastuse jaoks, mis vastavalt vajadusele võis koosneda 7,62 mm kuulipildujatest, rakettidest või pommikassettidest. Suurem osa seda tüüpi lennukitest relvastust ei kandnud ning kaheliikmelise meeskonna (piloodi ja vaatleja) jaoks oli pardal kaks püstolkuulipildujat M16. Lisaks relvastusele kandis O-2A suitsugeneraatorit ning parempoolse ukse sisse olid väljavaate parandamiseks lisatud täiendavad klaaspaneelid.
O-2A toodeti 1970. aasta juunini, selleks ajaks oli kokku valminud 532 lennukit. Kaksteist lennukit eksporditi Iraanile, kes tol ajal oli veel USA liitlane. Veel 31 tsiviillennukit ehitati ümber variandiks O-2B, mis oli määratud psühholoogilise sõja pidamiseks. Lahtiseletatult tähendab see seda, et nad varustati relvastuse asemel valjuhääldite ja lendlehtedega ning saadeti öösiti vietkongide und häirima.
O-2 hüüdnimega Part (The Duck) oli eelmisest mudelist küll veidi kiirem, kuid peagi kujunes ka temast Vietnami õhutõrje jaoks üsna kerge saak. Kokku kaotasid ameeriklased 178 seda tüüpi lennukit. Samas suutis Skymaster ettenähtud piirkonnas pikka aega patrullida ja ka siis lennuväljale tagasi jõuda, kui üks mootor oli pihta saanud. Mõned lendurid tavatsesid kütuse kokkuhoidmiseks ühe mootori meelega välja lülitada, kuigi see trikk võis ainsa töötava mootori kergesti üle kuumutada. Kui mõlemad mootorid korraga töötasid, oli Skymasterit juba kaugelt kuulda ja mõned sõjaveteranid on nende müra võrrelnud koguni haavatud vesipühvli möirgamisega.
Pärast Vietnami sõja lõppu kasutasid USA lennuvägi ja rahvuskaart O-2 1980. aastate lõpuni. Hoopis pikem karjäär ootas neid lennukeid, mis eksporditi USA liitlastele, nt Tai Kuningliku Sõjalaevastiku relvastuses oli kahe eskadrilli jagu lennukeid, mida kasutati piraatide jahiks.
Prantsusmaal tootis Super Skymasterit litsentsi alusel Cessna tütarfirma Reims Aviation, kes laskis omakorda välja selle relvastatud variandi Cessna-Reims FTB-337G Milirole. FTB-337G võis tiibade all kanda kas kahte kuulipildujat, nelja raketti või kuni 16 väikese kaliibriga pommi. Suurem osa seda tüüpi lennukeid tarniti Portugalile ja Rodeesiale. Viimases riigis (praegune Zimbabwe) ja Namiibias kasutatigi Super Skymasterit pikka aega salaküttide tõrjeks.
Cessna 0-2B tehnilised andmed:
Tiivaulatus: 11,63 m
Pikkus: 9,07 m
Kõrgus: 2,79 m
Stardimass: 2200–2448 kg
Mootorid: kaks kolbmootorit Continental IO-360C/D (kumbki 210 hj (157 kW))
Suurim kiirus: 322 km/h
Patrullkiirus: 315 km/h
Lennulagi: 5500 m
Lennukaugus: 2130 km
Kohtade arv: 2–4
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!