FOTOD: Selgub, et Kaitseväe haubits on nagu kahuriga VW Põrnikas!
1,8-liitrine jõuallikas saab kahest suure ja vedava ning kahest peenema ja pisema, ent 180-kraadisepööramisvõimega rattaga ohtliku ilmega järelkäru panna liikuma kasvõi 30 km/h. Suunatuled haubitsavankrile külge ja liiklusesse? Seda mitte. Autonoomset liikumisvõimet on tarvis, et end vedavast veokist lahti haagituna laskepositsioonile manööverdada, seal oma haarad lahti ringutada, tellitud paugud välja käratada ning end taas käbedasti kokku pakkimise järel kiirelt veoki sappa tagasi pageda, et ebasõbralikust tegevusest haisu juba ammu ninna saanud vaenlase vastutule alt pageda.
Väljaõppinud meeskonda kuulub 6 isikut ning neil kulub ühe haubitsa laskevalmis seadmiseks vaid kaks minutit. Kiiret tegutsemist on tarvis, sest olgugi kahur mitukümmend kilomeetrit sihtmärgist eemal, on vaenlase tehnika selle asukoha õige pea kindlaks teinud ja vastutule peale tellinud kui torust pauk kõlanud. Just siis lähebki tarvis seda VW Põrnika mootorit ning kolmekäigulist käigukasti, et kogu militaaratraktsiooniga turvaliselt minema põrutada.
Juht istub haubitsavankri nurgal, tal on kolm pedaali nagu tavaliseski autos ning koguni turvavöö. Käigukang asub samuti harjumuspäraselt parema käe juures, ent neid selja taha jäävaid sihvakaid rattaid tuleb pöörata peaagu selja taga asetseva pisikese, umbes kuulipilduja Browning moona mõõtu kangikese abil. Ning need rattad oma aruga otseasendisse tagasi ei pööra. Seetõttu on esimesed sõidud haubitsaga sama kindlad ning esimene sõidutrajektoor sama sinkavonka nagu oleksite esimest korda elus sõiduautosse, ütleme näiteks VW Põrnika rooli istunud.
Rubriik ilmub koostöös Kaitseministeeriumi, Kaitseväe ja Kaitseliiduga.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!