USA teadlased demonstreerisid valguse mõjul töötavat lennukitiiba!
See annab näiteks võimaluse tulevikus päikesepurjega kosmosesõidukeid paremini tüürida.
Kui lennukitiibadel tekitab tõstejõudu asjaolu, et õhul kulub üle tiiva kumera pealispinna libisemiseks rohkem aega ning tiiva peal ja all tekib õhurõhkude vahe, siis valgustiib kasutab ära valguse murdumist teistsugusesse keskkonda sisenemisel.
Kui materjalivalikuga valguse murdumis- ja väljumisnurki kontrollida, on võimalik tekitada aerodünaamikale sarnaseid efekte.
Valgusosake ehk footon on imekerge ja tema avaldatav surve tilluke. Kuid see on siiski olemas ja kosmoses võib tänu sellele aja jooksul korraliku kiiruse koguda – seda püütaksegi kasutada näiteks päikesepurjede juures.
«On hästi teada, et valgusallikat saab millegi tõukamiseks kasutada, kuid tüürimisviisid on seni puudunud,» ütles Grover Swartzlander New Yorgis asuvast Rochesteri tehnoloogiainstituudist.
Seepärast pakuvad nad, et kasutatav materjal ei peaks olema võimalikult hästi peegeldav, nagu päikesepurjede puhul, vaid pigem läbipaistev, kasutamaks ära valguse murdumisel tekkivat tõukejõudu.
Swartzlander demonstreeris nähtust poolkuu-kujulise läbilõikega plastist vardakeste abil. Just sellise kuju puhul peaks suur osa murdunud valgusest väljuma külgsuunas, näitasid arvutimudelid. Ta asetas vardakesed vette ja suunas peale laserikiire. Vardakesed hakkasid footonite tõukejõu mõjul kerkima, nagu arvata võiski. Ent samal ajal triivisid nad ka külgsuunas ja see tõendab Swartzlanderi sõnul, et valguse abil on võimalik tiiba juhtida.
Samuti peaks teadlaste sõnul olema võimalik teistpidine lähenemine – materjali asemel muuta sama efekti saavutamiseks valguskiire omadusi.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!