GrabCAD krabab kõik maailma insenerid Eestisse kokku!
Kahe ettevõtliku noore spetsialisti, Indrek Naruski ja Hardi Meybaumi loodud ettevõte arendab nii-öelda “kõik ühes” veebikeskkonda, milleta insenerid, projekteerijad ja disainerid tulevikus naljalt läbi ei saa. See saab neile olema ühtlasi nii hädavajalik tööriist kui ka primaarne erialane vestluskeskkond.
GrabCADi entusiastlikud asutajad tahavad oma inseneriveebiga kõrvaldada mitu kitsaskohta, millega pisut enam kui seitse miljonit diplomeeritud maailma inseneri (just nii palju on neid UNESCO andmetel kokku) igapäevaselt maailmas kokku puutuvad.
Jalgratast ei pea iga kord uuesti leiutama
Näiteks tõsiasja, et CAD- (Computer-Aided Design) teenuseid pakkuvaid ning tootvaid firmasid on maailmas küll hulganisti, kuid naljalt ei leia kedagi, kes pakuks laiemal skaalal mõlemat korraga, mitte ei piiraks end ühe konkreetse tootmistehnoloogiaga (näiteks toodetakse ainult lehtmetallist tooteid või kasutatakse ainult ühte CADi tehnoloogiat).
Teine praegune kitsaskoht on see, et inseneridel läheb hinnanguliselt kolmandik kuni pool tööajast “tühja”, kui nad projekteerivad tooteid või detaile, mida keegi on juba teinud ehk mis on joonise kujul juba olemas. Kui sellised joonised saaks kätte ühest “raamatukogust”, jääks inseneridel rohkem aega unikaalsetele toodetele või detailidele.
Kolmandaks, paljudel inseneridel või muidu leidlikel inimestel puuduvad arvutiprogrammid, millega jooniseid teha. Jooniste tegemist peetakse tihtilugu ka liialt rutiinseks, et oma kallist aega sellele raisata.
GrabCADi eesmärk on ühendada miljoneid insenere ja tootmisettevõtteid, millega tagatakse see, et alati on keegi, kellel on olemas vajalikud ressursid tellimuse kiireks täitmiseks. Ning viimaks, kui insener saab valmis joonise, võib tal kuluda palju aega ja närve, et leida firma, kes sobivatel tingimustel joonise järgi toote valmis teeks.
GrabCAD hakkab tuginema kolmele sambale, millest peaaegu valmis on üks. Eelmisel aastal käivitus veebi kaudu CAD-jooniste tellimise teenus.
See töötab imelihtsalt – teed käega paberile skitsi ja skaneerid selle arvutisse. Seejärel lähed GrabCAD.com veebilehele, laed joonise seal üles, täpsustad mida soovid, saad hinnapakkumise ning võidki tellimuse paari klikiga esitada. Kolme tööpäeva jooksul saadetakse sulle 2D- või 3D-joonis koos arvega.
Seejuures toetab teenus erinevaid CADi tarkvarasid, faile saab konverteerida ühest CADi programmist teise jne. Täispakett (elektrooniline joonis, 3D-mudel ning renderdamine) maksab 55 eurot (860 krooni), kolme teenust eraldi tellides maksab igaüks 25 eurot (391 krooni).
Kes CADi töid on firmalt tellinud, hindavad enim tellimuse esitamise mugavust, töö valmimise kiirust ning soodsat hinda. Klientuur kasvab praegu ilma reklaamita, seni on kõik tellimused tulnud väljastpoolt Eestit, näiteks Aasiast ja USAst.
Meybaum: “Meie poole on pöördunud tellimustega näiteks Ameerika pereisad, kellele majandussurutis on liiga teinud. Nad leiutavad igasuguseid veidraid asju. Üks mees kritseldas paberile näiteks ATV-käru, teine joonistas paberile oma maja.”
GrabCADiga saab töötada ööpäevaringselt
“Päris kõiki tellimusi me täita ei saa,” lisab Narusk. “Üks aasia klient laadis näiteks üles pildi Ford Scorpio mootorist ning tõmbas joonise juurde suvalise noole, et tahab seda detaili siin.”
Jooniste tegemine on firma plaanitud teenustest siiski alles väike osa. Kui täna täidetakse kõik tellimused oma jõududega, siis tulevikus tahetakse GrabCADis välja pakkuda CAD-tööde allhanke võimalus. See tähendab, et kasutajad saavad omavahel töid jagada – üks tellib, teine teeb –, kusjuures selline suhtlus käib 24 tundi ööpäevas.
Kuna kasutajad hakkavad ka töid hindama, kujuneb tegijate pingerida. Kes pakub paremat kvaliteeti, saab ka rohkem tellimusi. CAD-tööde allhange kasvab maailmas hinnanguliselt 10 protsenti aastas.
Tulevik toob keskkonda ka inseneritööde “raamatukogu”, kus kasutajad saavad oma töid teistega jagada. Pole mõtet hakata modelleerima asja, mille keegi teine on juba valmis teinud. “Näiteks leiutad uudse jalgrattaraami. Selle asemel, et asuda välja töötama ka sadulat ja lenkstangi, võid valida need hoopis CADide kogust, säästes sellega aega. Maailmas on disainitud vähemalt miljon sadulat!” ütleb Narusk. Kaugemas tulevikus võiks see kogu lausa CAD-arvutiprogrammidega komplektis olla.
Pildid netti üles, aga mitte endast, vaid oma leiutistest
Kolmandas ja ühtlasi viimases GrabCADi arendusetapis tekiks kogu kompotile juurde veel omalaadne hankekeskkond. Seal saaksid insenerid kohtuda tootjatega. Leiutatud jalgrattaraamile saaks ühe klikiga tekitada hankekutse. Tootjad käivad välja hinnad, tarneajad ja muud tingimused – insener saab neid mugavalt kõrvutada ja parima partneri välja valida.
Üks GrabCADi võti saab olema inseneride omavaheline suhtlus ehk nii-öelda sotsiaalse võrgustiku tekitamine. “Ka insenerid on väga edevad inimesed. Aga erinevalt Facebooki või Orkuti kasutajatest ei pane nad üles mitte pilte endast, vaid oma leiutistest,” ütleb Meybaum.
Esialgu konkurente silmapiiril ei paista
Firma on seadnud väga ambitsioonikad eesmärgid. Juba 2012. aastal nähakse ette 30 000 CAD-tellimust kuus ning 300 000 aktiivset kasutajat. Inseneritööde “raamatukogus” peaks selleks ajaks olema juba 50 miljonit (!) faili. Ning ettevõte peaks teenima korralikku kasumit.
Mida ütleks selle kohta erinevad konkurendid? Meybaum ja Narusk leiavad, et otseseid konkurente, kes asjale niivõrd kompleksselt läheneks, nagu polegi.
Leidub küll CAD-teenuse pakkujaid, nagu Pro Draw ja Design Presentation, kuid neilt tellimine on ebamugav ja aeganõudev. Samuti on olemas mõningad CAD-failide kogud, näiteks 3D Content Central, kuid see keskendub masinatele ja tööriistadele ning baseerub ühel CADi tarkvaratüübil. Leidub ka hankekeskkondi – näiteks MFG –, kuid neil puudub inseneride kommuun.
Mõningaid märkimist väärt riske Meybaum ja Narusk ettevõtmisel siiski tajuvad.
Ettevõtmisega peab kaasa haarama inseneribürood ja -koolid, sest kasutajad loovad keskkonnale väärtust. Millega seda garanteerida? Õhus on ka küsimus GrabCADi vastutusest. Meybaum: “Oletame, et keegi insener Boeingust või Ferrarist varastab mõne uue detaili joonised ning laeb selle meie teenusega üles. Või kui keegi laeb üles silla detaili, kuid sild kukub hiljem kokku. Kuidas pääseme meie sellistel juhtudel vastutusest?”
Omaette risk on keskkonna tõsiseltvõetavus. Kui GrabCADi ummistavad peedist-pesumasinale-trumli-tüüpi nupumehed, hoiavad professionaalsed insenerid sellest ilmselt eemale.
Aga ärgu me muretsegu, ütlevad Meybaum ja Narusk – kõigele on mõeldud. Praegu otsitakse GrabCADi suurte plaanide ellu viimiseks aktiivselt riskikapitali.
Kes on Hardi Meybaum ja Indrek Narusk?
Hardi Meybaum (27) ja Indrek Narusk (27) on lõpetanud Tallinna Tehnikaülikooli tootearenduse eriala. Hardil on ka magistrikraad tootmistehnika erialal.
Nad asutasid 2007. aastal teadus- ja arendusfirma Futeq, mis tegeleb tootearenduse, disaini ja inseneritöödega. Peamisteks klientideks on ettevõtted, kel endal inseneri- ning tootmisresurss puudub, kuid vajavad siiski sellealast teenust. Projekte on olnud väga erinevaid ^ alates lihtsatest hammasratastest, lõpetades keeruliste “check-in”-kioskitega. Selgitatakse välja kliendi soov, tehakse projekteerimistööd ning vajadusel leitakse ka valmistajad.
Futeqist arenes välja GrabCAD, mis 2009. aastal liitus Arengufondi äriinkubaatoriga.
Meybaum tegeleb ettevõttes rohkem ärijuhtimise ja IT-valdkondadega. Naruski ampluaa on tehnilise teenuse juhtimine, inseneritöö ja jooniste tegemine. Ta on seitse aastat töötanud erinevates tootmisfirmades ning muuhulgas ka jalgrattafirma Velonia asutaja.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!