Kolmapäeval ajakirja Nature veebiversioonis üllitatud uurimus, milles selline hinnang sisaldub, rajaneb avastusel, et punaseid kääbustähti — universumi kõige arvukamaid tähti — leidub varem arvatust palju rohkem, vahendab AP.

Uurimus ei piirdu aga ainult selle nendinguga. Yale’i ülikooli astronoomi Pieter van Dokkumi ja Harvardi astrofüüsiku Charlie Conroy töö seab kahtluse alla võtme-eelduse, mida täheteadlased sageli kasutatavad: et enamik täheparvedest on omadustelt Linnuteega sarnased. Astronoomides, kes tunnevad vajadust korrapärasema kosmose järele, tekitab see järeldus arvatavasti sügavat rahutust.

Minevikus võtsid teadlased tähtede üldarvu hinnates eelduseks, et kõikides galaktikates on kääbustähtede osakaal sama suur kui meie spiraalikujulises Linnutees. Suur osa teadmistest universumi kohta rajaneb vaatlustele, mis on tehtud meie enda galaktika piires ja mille tulemusi on meelevaldselt laiendatud muudelegi täheparvedele.

Ent umbes kolmandik universumis leiduvatest galaktikatest on hoopis elliptilised, mitte spiraalikujulised, ning van Dokkum avastas, et tegelikult pole nende koosseis meie galaktika omaga sugugi sarnane.

Hawaii Kecki teleskoobi abil uurisid Dokkum ja kolleeg põhjalikult kaheksat kauget elliptilist galaktikat, pöörates erilist tähelepanu nende raskestieristatavatele valgussignatuuridele. Teadlased arvutasid välja, et elliptilistes galaktikates on ennustatust rohkem punaseid kääbuseid. Väga palju rohkem.

„Meie vaatlused näitavad 10 kuni 20 korda oodatust rohkem tähti,” osutab Dokkum.

Üldiselt uskusid teadlased seni, et universum sisaldab sada miljardit kuni triljon galaktikat. Ning igas galaktikas, kaasa arvatud Linnutees, arvati olevat sada miljardit kuni triljon tähte.

Van Dokkumi töö korrigeerib seda arvu, kuna mõnedes neist galaktikatest — täpsemalt elliptilistes, mida on galaktikate koguhulgast umbes kolmandik — leidub isegi triljon kuni kümme triljonit tähte, mitte napp sada miljardit. Kui van Dokkum ja Conroy taolised uskumatult suured arvud läbi töötasid, leidsid nad, et see paisutab universumis leiduvate tähtede hinnangulise koguarvu sajalt sekstiljonilt 300 sekstiljonile.

Jälgi Forte teadusuudiseid ka Twitteris!