Kirjanik ja Titanicu teise ohvitseri Charles Lightolleri lapselaps Louise Patten ütles, et tõde peaaegu saja aasta eest juhtunu kohta mätsiti kinni kartusest määrida tema vanaisa, hilisema sõjasangari mainet, vahendab Reuters.

Kõige kõrgema aukraadiga ohvitser neist, kes katastroofi üle elasid, vaikis eksimuse maha Atlandi ookeani mõlemal kaldal läbi viidud juurdluste raames, sest kartis õnnetu saatusega liinilaeva omanikud pankrotti ajada ja oma kolleegid tööst ilma jätta.

"Kui äpardust poleks juhtunud, oleksid nad võinud jäämäest probleemitult mööduda," selgitab Patten ajalehele The Daily Telegraph. "Selle asemel, et pärast jäämäe märkamist otsekursil tüürida Titanic sellest vasakult poolt ohutult mööda, sattus tüürimees Robert Hitchins paanikasse ja keeras tüüri valele poole."

Patten, kes tuli paljastusega lagedale samaaegselt oma värske romaani "Good as Gold" ("Kuldaväärt") üllitamisega, mille sündmustikku ka kirjeldatud juhtumused on lõimitud, ütles, et üleminek purjelaevanduselt auru jõul töötavatele alustele tähendas, et samaaegselt oli kasutusel kaks tüürimissüsteemi.

Kõige olulisem erinevus oli, et kui üks süsteem nõudis rooliratta keeramist ühele poole, siis teise puhul tuli seda keerata täpselt vastupidises suunas.

Patten lisas, et pärast eksituse ilmnemist oli laeval vaid neli minutit aega kursi korrigeerimiseks. Selleks ajaks kui esimene ohvitser William Murdoch Hitchinsi eksitust märkas ja seda parandada üritas, oli juba liiga hilja.

Patteni vanaisa ei olnud kokkupõrke ajal vahis, ent viibis laeva ohvitserkonna viimasel uppumiseelsel koosolekul.

Seal ei kuulnud ta mitte ainult saatuslikust veast, vaid ka tõigast, et Titanicu omanik-ettevõtte White Star Line juhatuse esimees J. Bruce Ismay veenis kaptenit seilamist jätkama, mis põhjustaski aluse uppumise kiiremini, kui see muidu oleks juhtunud.

"Oleks Titanic paigale jäänud, oleks laev vee peal püsinud vähemalt päästelaeva saabumiseni ja keegi poleks pidanud hukkuma," ütleb Patten.

Luksusaurik Titanic oli 1912. aasta 10. aprillil Inglismaalt Southamptonist USA-sse New Yorki teele asumise hetkel maailma suurim reisilaev. Merereisi neljandal päeval tabas laev jäämäge ja uppus koos enam kui 1500 reisijaga.

Jälgi Forte teadusuudiseid ka Twitteris!