Millised on maailma kõige olulisemad autod?
Siililegi selge, et see nimekiri peab algama Fordi mudeliga T, kirjutab Forbes. 1908. a. lansseeritud auto andis rahvale tiivad. See polnud esimene auto, küll aga esimene konveieril toodetav sõiduvahend, mille hind jäi kättesaadavaks suurtele rahvahulkadele. T tõstis jänkid ratastele ja sealt see autohullus algas.
30 aastat hiljem nägi ilmavalgust Volkswageni Põrnikas, mille idee oli sisuliselt sama – anda võimalikult suurele hulgale kodanikele, antud juhul sakslastele, võimalus soetada väike ja ökonoomne, ruumikas ning odav auto. Põrnikas püsib tänini maailma müüduimate automudelite esiviisikus. Ka sellest sai tõeline fenomen.
Jaguar XK 120 valmis II Maailmasõja lõpul ning andis inimestele lootust, et sõda on läbi ja elu taas normaalsete väärtuste juurde (nagu autod, eks) naasmas. 1948. a. Londoni autonäitusel esmaesitletud sõiduk oli oma aja kiireim sportauto. Sellest sai hitt kuulsuste seas ning seda peetakse tänini üheks kauneimaks autoks tervel planeedil.
Ida-Saksamaal VEB Sachenring Automobilewerk Zwickau’s koostati legendaarset Trabanti – kokku ehitati seda 30 aasta jooksul oma kolm miljonit eksemplari. Miks? Ikka samuti selleks, et kommunismirežiimi kodanikud autostada, anda igale perele minimaalne sõiduk, mida Trabant ka oli. On see ju valmistatud peaaegu papist, selle kvaliteeti kontrolliti kuvaldaga jne.
1964. a. astus autoajaloo areenile üks selle valitsejaid, Porsche 911. Tuli, et jääda ning on jäänud oma esialgsetele väärtustele truuks tänini. Porsche kui brändi tuntus on võrreldav Ferrari, Coca-Cola ja Michael Jacksoniga. Õhkjahutusega tagamootor on põhimõttena alles tänini. Ja tänapäevani on 911 võistluslik nii ringradadel kui tõmbab pilke ligi tänavail.
Ford Mustang avas muskelautode ajastu. See oli lihtne, kena, odav ja võimas. Nii mõnigi Musangi põlvkond on piinlikult aia taha läinud, ent täna on too poniautode esiisa taas vägagi hea tervise juures. Sel on küll nüüdseks juba terve plejaad konkurente, ent kättesaadav hind ning vägev minek on sellele ka jätkuva edu kindlustanud.
AMC Eagle olevat Forbes’i andmeil kõikide mahturite ehk nn. crossover-tüüpi sõidukite esiisa. See on nelikveoline, veidi kõrgema kliirensiga luukpära aastast 1980. AMC kuulus Jeepile, mis soovis sõiduautosid oma maasturite filosoofiale lähemale tuua. Pakuti ka sedaane ja universaale, ent just see kolmeukseline luukpära osutus kõige populaarsemaks.
1974. a. kaheukselise ning kolm aastat hiljem neljaukselisena saabunud Jeep Cherokee ei vaja vast rohkem sissejuhatust. See lõi maasturite klassi, kus peale nelikveo ka mugavust ja šikki sisu. Tänaseks näeb igaüks, kuhu see kõik välja jõudnud: Porsche Cayenne’i ning BMW X6’ni, teadagi. Jeep Cherokeest on saanud Jeep Liberty, Grand Cherokee kannab aga nime edasi.
Dodge Caravan avas suurte mahtuniversaalide ajastu. 1984. a. turule saabunud sõiduk sai peagi hulga konkurente ja analooge ning täna on see autoklass äärmiselt jõuline. On see ju praktiline, pole päris mikrobuss, aga ka mitte kitsas auto. Mahtuniversaalidki on jagunenud mitmesse erinevasse klassi sõltuvalt suurusest ning neid jagub igale maitsele.
Ning viimaks – Toyota Prius. Kümme aastat tagasi astus see ellu ning aeleb tänaseks eriliselt mõnusalt loorbereil. Selle müük aina kasvab, see on muutunud inetust pardipojast ballikleidis inetuks pardipojaks ning selle omamine on seotud prestiižiga. Hübriidiajamiga autosid on aga tänaseks terve plejaad ning iga pressiteate lõpus rõhutab iga autotootja, et nende kõik mudelid saavad õige pea ka hübriidid.
Mis võiks olla aga järgmine tähtis mudel autonduse ajaloos? Kindlasti mõni elektriline seeriaauto. Kas selleks on Nissan Leaf? Tesla? Fisker? Aeg näitab. Ehk juba järgmisel aastal olema targemad!
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!