Soomusauto Т98 Kombat - Made in Estonia!
Endine autobaas Loo alevikus ei meenuta väljastpoolt kuidagigi autotehast. Kuid just tehas see nüüd on. Siin toodetakse Esimest Eesti Autot. Kõlab uhkelt, eks? Ning mis peamine – milline auto see on! Hirmuäratav, võimas, soomustatud! Ühesõnaga, Kombat!
Kombat Т98 on vene konstruktori Dmitri Parfjonovi töövili, kelle tuntud projektid on ka sportkupee Laura. Koostöös Peterburi firmaga Avtokad, mis tegeleb autode soomustamisega (sealhulgas inkassaatorite autodega), sai ta 1998. a. kokku seltskonna, mis töötas kahe aastaga välja esimese testimiseks mõeldud soomuki prototüübi, mis sai nimeks T98 (Team-98) Kombat. 2004 sai mudel Venemaa vastavussertifikaadi, mille järel korraldati ka väikeseeriatootmine. Kombatid hakkasid maailmas laiali roomama, võludes oma brutaalse ilmega ja turvalisusega, mis toetub kvaliteetsele kõrglegeeritud terasele.
Tänaseks liigub mööda Venemaa, USA, Austraalia ja Araabia Emiraatide teid ca. 160 soomusautot T98. Kombati tsiviilversioone toodetakse Venemaal, militaristlikke Jordaanias.
Esimene litsentsi alusel kokku pandav Kombat tuli Lool asuvast tehasest välja mullu. Ettevõtte Combat Armoring Group ühe juhatuse liikme Gennadi Lazurini sõnul pidi esimese T98 arvele võtmiseks vaeva nägema. „Kõige esimene Eesti Kombat sai registreerimisnumbri umbes kuu aega tagasi. Teatavasti on iga auto arvele võtmiseks vaja kere numbrit ehk VIN-koodi, mis peab sisaldama tootjariigi andmeid. Eestil polnud siiani oma tähelist märgistust VIN-koodi jaoks. Seetõttu tuli läbida terve hulk protseduure, kuid nüüd võime uhkusega teatada: teie ees on esimene Eesti auto!”
Alates aastast 2004 on T98 disain pidevalt arenenud. Auto välisilme, mis tee peal ajab hirmujudinaid peale, vastab täiel määral selle sisemistele ambitsioonidele. On ju absoluutselt kõikidel Kombatitel oma kaitsetase. Soomustatud kere on valmistatud kõrglegeeritud rootsi terasest, kasutades kere keres tehnoloogiat. Selline tehnoloogia aitab saavutada kõrgema kaitsetaseme (B7), kui seda kaasaegsete soomustatud tsiviilautode puhul. Sedalaadi soomust pole võimalik paigaldada isegi sellisele kuulsale autole nagu Hummer. Gennadi Lazurini ütluse mööda on Kombatite peamiseks eeliseks see, et nad on soomusautodena sündinud, projekteeritud. "Siin on arvesse võetud kõikvõimalikud probleemid, mida on võimatu teha nende maasturite puhul, mis soomustatakse tellimuse peale”.
Eesti Kombat on kõige lihtsama kaitsetasemega В3, mis tõrjub Glocki ja Makarovi püstoli kuule. "See on hea variant politseile väiksemat sorti korrarikkujate vastu kasutamiseks,“ naerab Lazurin. „Kere väliskihis kasutatakse 3 mm terast, sees 2 mm. Huvitav, et kaitseklassi paksenemisega auto väliselt praktiliselt ei muutu, kuna tugevdus läheb sisse. Üks eredamatest välistest erinevustest on siiski aknad, mille paksus võib maksimaalse kaitse B7 puhul ulatuda 10 sentimeetrini”.
Kombat seisab General Motors platvormil. Sõltuvalt auto massist (ehk kaitse klassist) valitakse vastav doonormudel. „Kasutame valmis platvorme GMC Sierra/Chevrolet Silverado 1500 (3500-3800 kg), 2500 (4500 kg) või 3500 (5500 kg). Seega elab auto arvestuslikus massiklassis, millega tegelesid juba ka GM’i spetsialistid," jutustab Gennadi Lazurin.
Tugiraamistik, millele on pandud mootor ja käigukast, tellitakse USA-st. Algselt on Kombatil olnud raamivaba konstruktsioon, kuid mugavuse mõttes ning tootmise hõlbustamiseks, samas ka selleks, et GM’i agregaate mitte puutuda, otsustati paigutada kere raami peale.
Autoehitus algab põrandalt. Auto põhi on kavala vormiga, energiat imavate kalletega, mis kaitsevad õhkulaskmisest. Kokku on keres ca 1000 suurt detaili, selleks, et auto kokkupanek oleks rohkem tehnoloogiline, kasutatakse kõrgtäpset laserlõikamist. Kahel staapelil töötavad 18 inimest, kõik tööd, olgu see salongi vooderdamine või soomuse keevitamine, tehakse Eestis. Gennadi Lazurini sõnul kulub Kombati nullist kokkupanekule umbe kolm kuud. Muuseas, Eestis toodetud ameerikaliku mootoriga autos on ka Saksa jälg sees – esilaternad on laenatud G-klassi Mercedes-Benzilt.
Eesti hõbedase T98 kapoti all on ennast mugavalt sisse seadnud 6,6-liitriline turbodiisel Duramax, mis on võimeline pakkuma 360 hj 3100 p/min juures ning 820 Nm 1600 p/min juures. Angaaris kõrvalseisval tumesinisel Venemaal toodetud Kombatil on bensiini tarbiv 8,1-liitrine Vortec (400 hj/4200 p/min)! Need ameerikalikud musklid töötavad koostöös 6-käigulise automaatkastiga firmalt Allison.
"Samasugused V8’d veavad ka 24-tonniseid veoautosid Scania”. Tegelikult võib Т98’le paigaldada ka teist tüüpi mootoreid, kõik sõltub tellija vajadustest. Kõik ei vajagi sellist meeletut võimsust”, ütleb Lazurin. Kergeim mudel bensiinmootori ning kaitsetasemega B3 kaalub 3,6 tonni, diisel paneb juurde veel 200 kg (3800 kg on Eesti Kombati registrimassiks). Just kaalukategooria tõttu ei tohi T98’t juhtida tavaline B-kategooriaga juht. On, muidugi, olemas ka nö. sedaanversioon, mis on paarsada kilo kergem.
Kujutage ette, kuidas see 3,8 tonni kaaluv masin jõuab vaid 10 sekundiga kiiruseni 100 km/h ning kihutab kuni 180 km/h! Tõepoolest lummav vaatepilt!
Kui arutasime ebatavalise auto tehnilisi iseärasusi, ei vaibunud meie ümber töö minutikski. Kolmel staapelil toimub komplekteerimine paralleelselt. Juba on saadud esialgseid tellimusi Indoneesiast, Angoolast, Lõuna-Aafrika Vabariigist, Saksamaalt, Itaaliast, Saudi-Araabiast. „Meie esimeset Eesti Kombatit testis paari nädala eest Läti politsei. Auto meeldis neile väga, ütlesid, et on valmid tellimusi tegema kohe, kui tekib raha,“ räägib Gennadi. „Tulevikus on meil idee paigaldada tehasesse veebikaamerad, et iga tellija saaks vaadata, kuidas ta tulevane auto kokku pannakse."
Ning palju tuleb maksta, et saada käsitsi komplekteeritud ekslusiivse soomusauto omanikuks? Kõige kergem, tsiviilkodanikule mõeldud T98 Kombat B3 baasversioonis kergendab kukrut 148 000 euro võrra. Kaitsetase B7 kõrgendab hinda kuni 210 000 euroni. „Kõrgemat piiri siin ei eksisteeri. On ju T98 ainulaadne projekt, mida saab varustada millega iganes hing soovib. VIP-versioonis on ka televiisorid, massaažitoolid, minibaar, suurepärane helisüsteem, vahesein juhi ja reisijate vahel jpm. Auto tagaosas on väga palju vaba ruumi. Nii et siin sõltub salongi konfiguratsioon üksnes kliendi soovidest,“ räägib Lazurin. „Kusjuures Araabia šeigid, kellele T98 kohutavalt meeldis, olid hingepõhjani üllatunud auto hinna üle. Neile tundus, et meie hinnad on andestamatult madalad. Nad isegi hakkasid enne ostu kahtlema – just hinna tõttu.”
Hiljuti puhkes Kombati ümber skandaal. Terve maailma rohelised olid nördinud kellegi soovist kasutada T98 salongi polsterdamiseks ... vaala suguelundi nahka! See on ka tegelikult küünilisuse tipp. Kuid Gennadi Lazurin kinnitab – nad ei kavatse vaaladelt suguelundeid ära võtta. Lihtsalt et Riia suhtekorraldajad otsustasid õhkkonda natuke üles kütta ning sööta massmeediasse sellist kõmu.
Kui iga päev seda ülirasket juhiust korduvalt avada ja sulgeda, kasvavad juba iseenesest korralikud lihased. Salongis on hubane, ameerikalikult avar ning meeldivalt lõhnab naha järgi (mitte vaala oma!). Üksnes vaateväli on siis üpris spetsiifiline, justnagu moodsast varjendist. Lülitame käigukangi asendisse R ning vaatame salongis oleval ekraanil pilti tagantvaate kaamerast. Kätte on jõudnud aeg proovida uskumatut soomusautot töös.
Esmamulje – Kombat ei tundu tee peal üldse kohmakas või raske. Sõidaks nagu rööbastel, auto haarab kõigi nelja rattaga lumepudrust kinni. Hüdrovõimendi tegi rooli nii kergeks, et pidevalt tuli ketast keerata. Samas on soomusauto tänu madalal asuvale raskusesele ja peaaegu ideaalsele kaalujaotusele hästi ja kergesti juhitav. Ka jaksu on 3,8-tonnisel masinal kuhjaga! Teadmine, et oled soomustatud maasturi rooli taga, tuleb üksnes siis, kui on aeg pidurdada. Pedaal sukeldub sügavale alla ning iga kord jääb loota üksnes General Motors inseneride kohusetundele.
Olgu rataste all lumme mattunud maantee, jäätunud rada või puutumata ja lõpmatu maastik, liigub Kombat edasi. Näib, et midagi ei saagi seda takistada. See ei lõika, vaid purustab enda ees õhku.
Tee peal tekitab T98 möödujates vaimustust ja imestust. Keegi püüab meid mobiiltelefoni kaameraga läbi avatud akna pildistada. Veoauto juht naerab meile sõbralikult. Ent me vajutame nuppu, mis paneb liikuma elektrilise tõstuki ja ülipaks kuulikindel klaas vajub aeglaselt 15 sm võrra allapoole. Madalamale reeglid ei luba. Kuid salongi tuulutamiseks ning läbilaskepunktis dokumentide üleandmiseks sellest täitsa piisab.
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!