Kuidas vakatada vastikult vilisevad pidurid?
Vilisevad pidurid on ainult mugavuse küsimus. Seda heli on häiriv kuulda, ent mingitest tegelikest häiretest pidurite töös see ei räägi. Ka vilisevad pidurid toimivad efektiivselt nagu vaiksedki. Ning totaalselt tumma pidurisüsteemi paraku luua polegi võimalik. Harvadel juhtudel võib mõni iiksatus siiski kõlada, ent sellest, nagu öeldu, pole sisulises plaanis midagi, lubab Popular Mechanics.
Kaasaegsed pidurikettad on valmistatud rauast ning nende vastu surutakse sõidukite peatamiseks raskesti kuluvast ning halvasti hõõrduvast materjalist piduriklotse. Vilin tekib siis, kui kogu see kaadervärk koos klotse hoidva sadulaga vibreerima hakkab ning toob kuuldavale teatud kindlal sagedusel, just sellele pidurisüsteemile omasel, kõlava heli. Pedaali õrnem ja tugevam vajutamine vähendab ja suurendab lihtsalt selle heli kõvadust.
Kui autol taoline akustiline probleem esineb, siis saab selle kaotada kavalalt, viies resoneerimisest tekkiva heli lihtsalt inimesele kuuldavast vahemikust välja. Kui too probleem esineb vaid näiteks hommikuti autot kasutama hakates ning kestab vaid mõned pidurduskorras, on see täiesti normaalne – ööga ketastele akumuleerunud niiskus ning kerge roostekiht kulub lihtsalt kiiresti maha ning millegi pärast muretsema ei peagi.
Kui aga pole ei see ega kõrge vilin, vaid hoopis kerge metalli kraapimise hääl, siis võib olla tegu klotside kulumispiirini jõudmisest teavitava indikaatortraadikese lohisemisega mööda ketast. Nii et seda heli tasub tähele panna, et klotse täiesti lõpuni ei sõidetaks ega juba pidurikettaid endid kraapima ja painutama hakataks.
Kuidas siis vilina vastu võidelda?
Kõige lihtsam on vahetada kasutatavad piduriklotsid lihtsalt teistsuguste, teise tootja ning teisest materjalist valmistatute vastu. Siis võib vilin kaduda või halvemal juhul asendada lihtsalt teist tooni helinaga. Teine võimalus on midagi ketta ja klotsi vahele pulveriseerida, ent seda ajakirja Popular Mechanics spetsialistid ei soovita, kartes selle halba mõju pidurite efektiivsusele.
Kui uusi klotse ei taha soetada, jääb võimalus katsetada teflonist seibe, mis tuleks lasta paigaldada klotside ja sadula vahele jäävatesse kinnitustesse. Nende asemel võib kasutada ka pidurimääret, ent too lahendus pole nii pikaajaline, kuna määrdega asub koheselt positisoonisõtta koalitsioon, kuhu kuulub tolm, mustus ja pori. Vilisevate pidurite vakatamiseks tulebki paraku katsetada erinevaid võimalusi, üht lollikindlat ja universaalset lahendust paraku pole.
Viimaks vilinat inimesele kuuldavast vahemikust välja, võib ka pidurisadulaid lihtsalt raskemaks muuta, ent kuidas see täpselt käib, tuleks juba koostöös spetsialistiga lahendada. Ja kui ikka ei viitsi selle teemaga üldse tegeleda ning kõrvaklappide jms. kasutamine näib absurd, siis saab ju alati ka auto maha müüda – näiteks SIIN!
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!