Kolmandik klientidest taksos turvavööd ei tarvita
Seni pea 800 küsitluses osalenust tubli kaks kolmandikku ehk 64 % kinnitab alati taksos turvavöö. 15 % pole aga selle peale kunagi tulnudki. Kübe enam rahvast ehk 16 % lihtsalt ei viitsi seda teha ning 5 % teatas, et ei kinnita rihma, kuna ei usalda taksojuhti.
Kuigi uues seaduses on asulasisesel sõidul taksos turvavöö kasutamine tõenäoliselt kohustuslik, kehtib seni siiski kord, mis seda ette ei näe. Tõsi – ees istuv klient peab vöö peale tõmbama! Aga miks just tema? Taga istuv lahtise turvavööga inimene kujutab eesistuvale isikule sama suurt ohtu kui lahtise turvavööga sõitmine. Karta on, et taoline märge on Liiklusseadusesse jäänud õige kaugest minevikust.
Küsitluse loo kommentaarides juhitakse väga õigesti ka tähelepanu, kui väga häirib, et taksojuhtki ei kinnita turvavööd. Olen sellega täiesti nõus. Taksojuht on ju ikkagi professionaalne autojuht ning peaks olema autoasjus suisa pedant, vähemasti eeskuju. Enam lohvakates kostüümides sohvreid palju ei liigu, ent lahtine juhirihm, olgugi seletatud juhi enesekaitsepositsiooniga, tekitab minnalaskmismeeleolu.
Maanteeameti spetsialisti kommentaar:
Taksojuhile oli sellise erandi lubamine seotud ilmselt turvakaalutlustel - võimaldamaks ennast kaitsta tema vastu suunatud rünnete vastu ja võimaldamaks kiiret reageerimist juhtumil, kui taksoteenuse kasutaja püüab tasumata taksost lahkuda.
Tagaistmel sõitjate kohta võib oletada, et tegemist oli taksojuhtide ja nende Liidu lobitööga - ilmselt sooviti reisijatele mugavamaid sõidutingimusi tagaistmel (et kliendil oleks mugavam, mitte aga turvalisem). Võis olla ka tehnilist laadi põhjus, miks peeti taksodel sellise erisuse võimaldamine (turvavöö sage kasutamine, lühikesed vahemaad asulates jms).
Teadlikud ja turvalisust hindavad sõitjad kinnitasid ja kinnitavad ka praegu tagaistmel turvavöö, kuigi seda hetkel asulas sõites ei nõuta. Samuti saan oma kogemusel öelda, et taksojuhid on pöördunud minu poole palvega kindlasti turvavöö kinnitada. Mul on see käe sees, teisiti ei oskagi, aga väga hea tunne on, kui tunned, et taksojuht hoolib. Olen näinud ka akna siseküljel kleepse: Palun kinnita turvavöö!
Uue Liikluseeskirja kohaselt selliseid erandeid ei tehta. Erand on vaid: jääteel sõites, tööülesannete täitmisel, mil peatumiste vahemaa ei ületa 100m ning sellises haigusseisundis, mil turvavöö kasutamine on arsti poolt vastunäidustatud.
Ja veel - algab liiklusohutuskampaania tagaistmel turvavöö kasutamise suurendamiseks!
Esmaspäeval, 8. märtsil alustab Maanteeamet koostöös Politsei- ja Piirivalveametiga taaskord turvavöö kasutamise vajalikkust selgitava liiklusohutuskampaaniaga "Kinnita tagaistmel turvavöö!"
Kampaania eesmärk on panna inimesi endale teadvustama turvavöö kinnitamata jätmisega kaasnevaid riske ning selgitada, et kokkupõrke korral võib turvavööta tagaistuja tappa inertsi mõjul eesistuja.
Seekordne turvavöökampaania põhineb eelmise aasta kampaaniasõnumi edasiarendusel. Kampaania ideelahendus keskendub küll esmajoones 18-25-aastastele noortele, kelle seas turvavööde kasutamine, eriti suuremates seltskondades, on ebapopulaarne, kuid käesoleval aastal on sõnum üldisem ja arusaadavam ka vanemaealisele elanikkonnale.
Igal aastal läbi viidud kampaaniajärgsed küsitlusuuringud on näidanud turvavööde kasutustaseme tõusu. Seda nii esi- kui tagaistmel, kuid endiselt on esi- ja tagaistmel turvavööde kasutamises ca 15% erinevus. Tagaistmel pole turvavöö kinnitamine paljudel sõitjatel veel harjumuseks kujunenud.
Kui 2007. aastal hukkus lahtise turvavööga sõites 94 autosolijat ja 2008. aastal 40, siis eelmisel aastal oli lahtise turvavöö tõttu hukkunuid 28. Liiklusõnnetustes, kus juhil ja sõitjatel turvavöö oli kinnitatud, hukkunute arvus märkimisväärset muutust pole toimunud, püsides kõigil kolmel aastal 30-32 piires. On ilmne, et kinnitatud turvavöö sõitjale 100% kaitset ei taga, küll aga suurendab see oluliselt ellujäämisvõimalust.
Maanteeamet viib kampaania läbi koostöös Politsei- ja Piirivalveametiga, mistõttu on kampaania seotud tõhusa politsei poolt teostatava liiklusjärelevalvega turvavööde ja turvavarustuse kasutamise üle. Meediakampaania ideelahendus ja kasutatavad materjalid on valminud ka sel aastal reklaamibüroos Ecwador.