Uue ettevõtte nimeks on Saab Spyker Automobiles (SSA). Saabist saab SSA tütarfirma nagu Spykeristki. General Motors peatas Saabi likvideerimise ning ennistas ametisse vahepeal päeva pealt vallandatud juhatuse koos margi-patrioodi, selle diili ühe võtmefiguuri Jan-Åke Jonssoniga eesotsas. „Saabi ja Spykerit ühendab individualistlik lähenemine ning taust lennunduses,“ sõnas ta Automotive News’ile ning küllap on tal õigus.

Must lammas, Spykeri endine suuromanik Vene ärimees Vladimir Antonov uues firmas enam osanik pole. Seda nõudsid nii GM kui Rootsi valitsus. Spykeri juhi Victor Mulleri hinge taga oleval ettevõttel Tenaci Capital BV on aga 38 % Saab Spyker Automobile kompaniist. 22,4 % firmast kuulub Abu Dhabi riigi omandis tegutsevale arendusfirmale Mubadala, kirjutab di.se. Ülejäänud kuulub erinevatele investeerimisfondidele, kelle ühegi osalus ei ületa 5 %, kinnitas Muller.

Spyker annab Saabi eest General Motorsile kohe 50 miljonit dollarit, 15. juunil aga 24 miljonit veel. Spyker teatas, et on oma krediiti laiendanud 150 miljonini ning võtnud tehingu finantseerimiseks veel terve hulga laene. Rootsi riik garanteeribki 400 miljoni euro suuruse laenu Euroopa Investeerimispangalt. Euroopa Liit lubas selle võimalikult kiiresti läbi vaadata, et asjad kohe liikuma hakkaksid. GM jätab enesele 326 miljoni suuruse osa Saabist, mis suurt hääleõigust ei anna (selleks oleks vaid 1 %), ent tagab juurdepääsu tulevikus loodetava kasumi pealt dividendide jagamisele. Praktikas on tegemist GM’i laenuga Spykerile, mille tähtaeg on 31. detsember 2016. a.

Kavatsused?

Spykeril on plaanis hakata võimalikult kiiresti täisvõimsusel tootma ja müüma mudelit 9-3, uut 9-5 ja linnamaasturit 9-4X. Tõenäoliselt jõutakse selleni aprillis. 9-3 ja 9-5 (ning selle universaalkerega variante Sportcombi) ehitatakse endiselt Trollhättanis Rootsis, Cadillac CRX’i platvormil põhinevat 9-4X’i aga GM’i Mehhikos asuvas tehases. Kõikide Saabide garantii jääb normaalsel viisil püsima ning GM tarnib SSA’le ka tulevikus vajalikke käiguosi edasi, kinnitavad kõik allikad.

Väljaandele Auto Motor ja Sport antud usutluses sõnas Muller, et Saabil pole plaanis nii laia, esimesest kaheksanda jne seeriani ulatuvat valikut nagu Audil, BMWl ja Mercedes-Benzil. Selle asemel keskendutakse vähestele mudelitele.

Saabi sportautoidee Aero X tahaks mees aga kindlasti tootmisse juurutada. „Me juba teame, kuidas eksklusiivseid sportautosid väikeseerias ahvatlevaks teha,“ rääkis Muller, kelle ettevõte pole tegelikult veel kasumit näinud. 1880. aastasse ulatuva ajalooga tõllaehitaja Spyker taasloodi 2000. a. Ferrari, Lamborghini, Bentley jms. markide alternatiivina, ent omal jõul kasumisse pöörduda ei suutnudki.

Trollhättanis hakatakse koostama ka Spykereid endid, nii vähe kui neid üldse kokku pannakse: mullu ehitas Spyker näiteks 43 oma nn. butiikautot. Tänaseni on Spyker maksnud miljoneid arenduskulude katteks Lotusele, nüüdsest saab selle raha panna tiirlema aga uue firma siseselt. Mis on ju mõnus! Lisaks avaneb Spykeril võimalus turustada neid autosid Saabi esindustes, mida on terves maailmas tervelt 1400. See on ju veel mõnusam! Muller loodab, et 10 % neist võib peagi ka reaalselt Spykereid näha.

Saabi juhatuse esimees Jan-Åke Jonsson usub, et uus ettevõte jõuab kasumisse juba 2012. aastal, rääkis ta di.se’le. Selleks ajaks on suurimad investeeringud selja taga. Kasumini jõudmiseks on tarvis müüa aastas vähemalt 100 000 Saabi. Mullu ehitati 93 000 autot ja Spykeri kärbsemusta mastaapi tootmismaht siin appi ei tule. Jonsson on uute värskete mudelite valguses optimistlik. Mis muu ta olla saakski?

Negatiivne tulevik?

Spykeri aktsiate väärtus tõusis Saabi tehingu otsustamise uudise järel 74 %! Saabi kahjum oli aga 2009. a. 340 miljonit dollarit ning ega 2010. a. ka kindlasti palju roosilisem tule. Sinna auku võibki suur osa täna Saabi pumbatavatest vahenditest minna.

Parajasti USAs Chrysleri jalule upitamisega tegeleva ning selliste stiilimarkide nagu Alfa Romeo ja Lancia üle vaatava Fiat Grupi juhi Sergio Marchionne meelest pole SSA tulevik sugugi helge. „Nišimarkidega kasumit teenida on keeruline. Marginaalsed mängijad tulevikus aina marginaliseeruvad. Pelgalt unistustele ja lootustele ei saa toetuda,“ selgitas mees Autocar’ile.

Meenutagem, et mullu, mil Fiat Opelit osta üritas, oleks diiliga kaasa tulnud ka Saab. Ning siis nägi Marchionne Saabi ja Lancia vahel suurepärast sünergiat ja Rootsi automarki sellises kombinatsioonis jätkusuutlikuna. Ka 1989. aastal, mil Saabi ostis General Motors, oli Fiat ühe konkureeriva pakkumise taga.

Üks on kõigele vaatamata selge: Saabil (ja Saabi fännidel) on vähemasti nüüd tulevik, mille poole pilgud suunata. Vaata ka videost, kuidas Trollhättanis rõõmusõnum pidulikult teatavaks tehti ning seda üheskoos tähistati!

Saabi pika ja piinarikka väntsutamise kohta ilmunud eelnevaid lugusid loe SIIN!

Lendav Hollandlane on mütoloogiline muistsetest aegadest pärit kummituslaev, mis kunagi kodusadamasse ei jõua ning peab igavestest aegadest igavesti maailmameredel ja ookeanidel purjetama. Lendavat hollandlast nähakse enamasti kaugelt, vahel ka tontlikus helenduses silmapiiril seilamas. Teise laevaga kohtudes püüab "hollandlase" meeskond sageli saata teateid või tervisi ammu surnud inimestelt. Sageli tähendab selle laeva kohtamine merel laevameestele või nende alusele peatset hukatust.