Eksoplaneete ei ole üldjuhul võimalik otseselt vaadelda, sest planeedid on väga väiksed ja ise valgust ei kiirga, mistõttu ei paista nad läheduses paikneva ereda tähe kõrvalt välja. Siiski on leitud meetodeid nende avastamiseks, vahendab  Novaator Technology Review uudist.

Üheks võimaluseks on uurida tähe võbelust, sest ümber tähe tiirlev planeet omab tähe liikumisele väikest gravitatsioonilist mõju. Samuti saab mõõta tähe heledust ning kui selles avastatakse kindla perioodiga muutus, võib selle kirjutada planeedi arvele, kes aeg-ajalt tähte meie eest pisut varjutab.

Aga ka sellist laadi muutusi on võimalik tuvastada vaid meie lähemast ümbrusest ehk Linnutee osast, kus paikneb ka Päikesesüsteem. Teistes galaktikates asuvaid tähti on planeetide otsijad seni pidanud lootusetult kaugel asuvaiks.

Itaalia rahvusliku tuumafüüsika instituudi teadlane Gabriele Ingrosso väidab aga, et on leidnud koos kolleegidega viisi, kuidas võiks näiteks Andromeda galaktikas asuva tähe ümber tiirlemas näha isegi vaid Maa-suurust planeeti.

Selleks tuleb kasutada teist tähte, mis paikneb Maa ja uuritava tähe vahel ning painutab oma gravitatsiooniga pisut Maa poole teel olevaid valguskiiri, moodustades niimoodi gravitatsioonilise läätse.

Sellist sorti läätse eeliseks on, et ta töötab hästi just kaugete objektide puhul ehk sobib planeetide otsimiseks teistest galaktikatest. Puuduseks on aga asjaolu, et soodne olukord konkreetse tähe vaatlemiseks kestab lühikest aega - tavaliselt mõni päev, mis teeb vaatluste hilisema kontrollimise väga raskeks.

Siiski on selle meetodiga ainuüksi juba tähtede vaatlemine raske töö, rääkimata nende ümber tiirlevatest planeetidest. Siiani on niimoodi leitud pisut üle kümne Andromeda galaktika tähe. Huvitaval kombel on aga üks neist väga muutliku iseloomuga, mis on andnud teadlastele põhjust oletada, et see võib nii olla tähe ümber tiirleva planeedi mõju tõttu.

Kui see on nii, siis on Ingrosso leidnud esimese planeedi väljaspool Linnuteed, mille mass võrdub umbes kuue Jupiteri massiga.