Innovaatline ei tähenda alati head, aga on siiski tore, et tootjad aeg-ajalt tõsiselt proovida julgevad. Uuenduslik on tihti kiituseta jäänud (Fracture pinnavormide käepärane muutmine jättis paljud kriitikud külmaks) või pole kõigile meeltmööda olnud (raske uskuda, et David Cage Fahrenheit igapäevaste tegevuste sooritamise võimalusega mõne tõsiuskse Killzone 2 fanaatiku teisele lainele tõmbab).

Samas kui vaadelda mänguplatvormide üsna piiratud juhtimislahendusi tuimalt halli kiviseinana, milles järsku mõni uks avanema peaks, tekitab see paratamatult soovi üle lävepaku astuda. Ehk siis selleks, et kandvaid ning huvitavaid ideid külvata on tarvis mõttepõldu korralikult väetada.

EndWar toob lahingutandrile häälkäsklused jadas õlanupp R2, lausung peakomplekti mikrofoni, õlanupp R2 vabaks. Nii lihtne ja loogiline, et tekib küsimus, miks sellist juhtimissüsteemi varem kasutatud pole ja miks antud uuendusele suuremaid ovatsioone osaks ei langenud.

Seda kiideti, aga siis kõmu justkui hääbus. Hääljuhtimine on kiirem kui puldi abil mööda lahinguvälja ekslemine ning menüüde sirvimine. Objektid ning käsud on peidetud lihtsate märksõnade alla, nii näeb käsuahel välja umbes järgmine: UNIT 1 ATTACK DELTA, koosnedes kolmest osast: käsualusest üksusest, tegevusest ja sihtmärgist. Minimaalne inglise keele oskus on eelduseks, aga kasutatav sõnavara on püütud võimalikult lihtne hoida ning eksimist häälduse mõistmisel kohtas väga harva.

Prelude to War juhatab uue maailmasõja sisse, osutudes laialivalguvaks õpetuseks, kuidas mängida kordamööda kolme suure fraktsiooni lahingusaabastes. Seejärel valitakse kolmest üks ja asutakse lahingusse käigupõhiselt, napist taustaloost hoolimata.

Korraga lubatakse madistama maksimaalselt üheksa üksust. Vähevõitu, eks? Teatud situatsioonides muudab see mängu väga ühekihiliseks, sest kehtib üks-võidab-teist-teine-kolmandat-kolmas-esimest-reegel. Kui su vastu tullakse tankidega, tuleb vastata alati helikopteritega, sest mäng on oma nõudmistes paindumatu, kuigi mitte alati omalt poolt helde.

Mulle jäi näiteks mulje, et tehisintellekt osutus mängurist põhjendamatult kärmemaks ja üksuste piiratud arv kärpis kohati edu, eriti missiooni esimest korda mängides, kui olukorrast ülevaade puudus - iga rühma või sõidukikolonni sõjamöllule kaotades tuleb uue küsimiseks veidi ootel olla ja siis oodata omakorda traspordilennukite saabumist-maandumist.

Kopterid ilmuvad praktiliselt kohe, aga jalaväeüksus võib venida piinava aeglusega, samas kus vastased samal ajal usinasti mõne kontrollpunkti üle võtta jõuavad või suuremal hulgal lahingutehnikat su tagahoovi pargivad. Sellistes olukordades pakub mäng seisude tasakaalustamiseks massihävitusrelvade kasutamise võimalust, mis peaksid olukorda vahetult 180 kraadi pöörama, aga tekitavad tihti seisu, kus sa pead kiire sekkumise asemel eelnevalt hoopis oma hääbuva eluribaga väed plahvatuse raadiusest välja toimetama.

Kampaaniamissioone on kokku 40, aga ühismäng üle interneti (neli erinevat mänguviisi) on tõeline võitja. Seda muidugi juhul kui sa piisavalt osavaks osutud, sest luust ja lihast mängurid kipuvad siin oma range loogikaga TI-le ära tegema. Kui sa pole piisavalt kiire, oled sa piisavalt kiiresti lihtsalt olematu.

EndWar kärbib strateegiamängu sügavust, aga lisab uuendusliku, oma otstarvet täitva kontrollskeemi, mis lubab mänguril hääljuhtimise abil oma üksusi tavalisest vahetumalt juhendada. Pisikeseks miinuseks on Clancyle omase poliitilise põneviku kärpimine selle sõjaliseks järellainetuseks, plussiks aga lahinguvälja elustavad objektid, detailselt kujutatud üksused ning efektid. Üldiselt on EndWar pisut hallitavale žanrile meeldivalt värske lähenemine, mis võib peletada neid, kes liigsesse kompleksusse armunud, aga meeldib kõigile neile, kes mängu seltsis lihtsalt mõnusalt aega viita soovivad. Ja veel. Kui sul juhuslikult peakomplekti pole, töötab mäng ideaalselt ka kontrolleri abil.

Mängu tipphetk: Esimest korda orbitaallaseriga vastase fraktsioonile vastu silmnägu virutamine - plahvatuse ere sähvatus, vibratsioon ja varemetest pikitud tulemus on vapustavamad ning meeldejäävamad kui sa oodata oskad.

Hinne 4,5/5

www.progames.ee (PS3 ja Xbox 360 -999.-, PC - 499 kr, PSP 799 kr)

Kuidas see lugu Sind tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena