Aastatel 1973-1982 British Leylandi toodetud kompaktklassi pereauto edestas halvima valikul selliseid Ühendkuningriigi autotööstuse "pärle" nagu Talbot Sunbeam ja Austin Princess. Allegrot on samuti valitud maailma kõige inetumate autode hulka. Seda viletsust ja koledust aga tiražeeriti 642 350 korral ning 1970. aastate lõpuks oli see oma kodumaal populaarsuselt viies sõiduk!

Austin oli vana ja väärikas mark. Selle asutas läinud sajandi kahekümnendail aastail Herbert Austin. Esimene massisõiduk Austin Seven aitas tublisti kaasa Suurbritannia autostumisele. 1922. aastal reklaamiti kümnehobujõulist Sevenit kui "mootorit miljonitele", sest ta maksis üksnes 225 naelsterlingit. Sevenit hinnati ka mujal, näiteks Saksamaal valmistati sellel baseeruvat mudelit Dixi, millest hiljem sai BMW esimene seeriaauto. USAs aga olevat Seven mõjutanud Jeepi arengut.

Tähelepanu väärivad Austini mudelirivist kindlasti ka inglise-kreeka päritolu autokonstruktori Sir Alexander Arnold Constantine Issigonise loodud Austin 1100 ja eriti Briti autotööstuse edukaim müügihitt Mini, samuti viiekümnendatel-kuuekümnendatel valmistatud sportautod Austin-Healey. Neid sõidukeid valmistas British Motor Corporation, millest hiljem sai British Leyland.

Allegro - kõik valesti

Aga tagasi Allegro manu. Hästi müünud Austin 1100/1300 vajas järglast ja nii valmiski Harris Manni joonestuslaual kummaline auto: kahemahulise laugpärakerega, aga ilma suure tagaluugita. Tagaluugi sai vaid hiljem välja toodud (ja veel koledam) universaal.

Oma olemuselt säästuauto, oli Allegro juba konstruktsioonilt sedavõrd ebakvaliteetne, et varasematel mudelitel võis tagaaken välja lennata - hiljem see mure küll kõrvaldati. Lisaks ülim roostelembus, mis samas kuulub ka Mini põhivarustusse. Siiski, igal aastal 60 000 ühikut müünud Allegrol leidus ka huvitavaid lahendusi. Näiteks lämmastikku kasutav Hydragas-vedrustus, mis andis sujuva sõiduelamuse ning sarnanes Citroëni samalaadse kuulsa vedrustusega. Kunagi ei jäeta märkimata ka 1973.-1975. aasta mudelite neljakandilist rooli.

Autol on lai valik mootoreid, 1100-1750 kuupsentimeetrini, ning mitu varustustaset, üks neist ka sportliku alatooniga. Kehva ehituskvaliteedi tõttu All-Aggroks nimetatud Allegro läks aastatega tegelikult paremaks. Lõpuks pakuti ostjatele ka Rolls Royce'i meenutava veidra esiiluvõrega Vanden Plasi nime kandvat luksusvarianti, mis The Daily Telegraphy andmeil on maailmas koleduselt neljandal kohal.

Pehkinud, mädanenud, kõmmeldunud...

Austini-usku Uku Tampere nägi Allegrot vanavanemate kuuri all kümmekond aastat tagasi. Mehel tekkis huvi ning ta asus innukalt raha ja ennekõike aega kulutama. Mootori restaureerimise järel selgus, et kere, kuhu see kinnitada, on pehkinud. Eri seisukorras Austineid muudkui kogunes varuosadeks, Uku Tamperele kuulub neid kokku seitse. Omaaegset ehituskvaliteeti näitab seegi, et Eestis polnud kuni selle aasta märtsini ühtegi sõidukõlbulikku Allegrot.

"Garaažis tundus ta nii äge ja suur, aga kui ta maja ees seisis, siis pean tunnistama - mul oli korraks piinlik ja ma mõtlesin, et miks ma seda küll teen..." kirjutas autofoorumites nime Usku varjus Austini rõõme ja muresid jagav Tampere mõned aastad tagasi. Tema sõnul on selle autoga nii, et mida rohkem teda vaatad, seda ilusam ta on. Lõppkokkuvõttes ei ole veel keegi jäänud seisukohale, et tegemist oleks koleda autoga.

2007. aastaks selgus, et kulusid tuleb teha ülemäära palju, ühtegi sõidetavat või isegi vaadatavat autot aga ikkagi ei olnud. Selle aasta alguseks oli mees leidnud eBayst väga korraliku Allegro, kaup tehtigi ära ja tuli saareriiki auto järele minna. 700naelane hind tähendas, et mootori kapremondi rahaga sai kätte peaaegu muuseumikorras auto. Märtsis jõudis 1977. aastal valmistatud kollane, 45 hobujõudu arendava 1,1-liitrise mootoriga Allegro deluxe Maarjamaale.


ARK ajab oma joru

Kõige erilisem on Allegro juures see, et rool asub seal, kus valdaval osal autodest istub kaassõitja - paremal. Parempoolse rooliga autot on aga siinmail väga raske registrisse saada ja nii tõi omanik auto Harku mõisa juurde pildistamissessioonile treileril - sõita sellega ei või. Eesti seadused lubavad registrisse kanda vaid ümberasuja parempoolse rooliga auto, päranduseks saadud auto või postiauto.

Samas kehtib sõidukitele tehnonõuded sätestav määrus vaid kuni 25-aastaste sõidukite kohta, üle 30 aasta vana Allegrot see nagu ei tohiks puudutada. Igal juhul lubas juristiharidusega Tampere registrisse saamise asju hoogsalt edasi ajada ning vajadusel ei pelga mees ka kohtusse minna.

Kõigile neile aga, kes innustuvad BMC või British Leylandi vahvatest autodest, soovitab Austini entusiast leida, nagu ikka, võimalikult korraliku korrodeerumata algmaterjali. Nende sõidukite suurim vaenlane on rooste ning erinevalt Minist ei leidu Allegrole ega näiteks 1100/1300 mudelile enam keredetaile. Teisalt on Allegro lihtsa tehnikaga, enamik juppe kättesaadavad ja mootorid omaniku sõnutsi kerest mitu korda vastupidavamad.

"Plaanid on mul suured. Lisaks kollasele tahan ka eri "keretöömeistrite" poolt rikutud kerest tehtud kabrioleti sõitma saada, veel ühele kerele tahan panna nüüdisaegse tehnika ja mugavused peale ning ühe tahaks teha veel muuseumikorda," lubas Uku Tampere.

Ülaltoodud videos katsub Austin Allegro vastuolulise tuumani jõuda Briti tuntud autuajakirjanik Quentin Wilson, kes 1990ndail ka toonasest Top Gearis koos noore Jeremy Clarksoniga sõbralikult maid jagas.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena