SMS-i koostavate inimeste reaktsioonikiirus sõidu ajal langes 35 protsenti, samal ajal kui Ühendkuningriigis kehtiva seadusega juhile lubatud koguse alkoholi joonud või kanepit tarvitanud katsealuste reaktsioonikiirus langes vastavalt 21 ja 12 protsenti, vahendab agentuur Reuters.

Automoto-organisatsiooni RAC Foundation volitatud uuring leidis ka, et ka tekstsõnumi koostaja suutlikkus püsida sõidureas ja säilitada pikivahet eessõitjaga olid kehvemad kanepi mõju all viibivate juhtide omast.

“Uurimus näitab, kui ohtlik on korraga juhtida ja teksti koostada,” teatas oma avalduses TRL-i inimfaktori-uuringute osakonna vanemuurija Nick Reed.

Tema sõnul hajutasid SMS-ide vahendusel suhtlevate autojuhtide tähelepanu vajadus käsi telefoni kasutamiseks roolilt tõsta, vajadus lugeda mobiilikuvalt väikest teksti ja vaimne keskendumine sõnumi teksti koostamisele.

“Selline tegurite kombinatsioon andis tulemuseks reaktsioonikiiruse ja juhtimisvõime järsku alanemise, mis seab juhi suuremasse ohtu kui sõitmiseks lubatud alkoholikoguse pruukimine,” selgitas Reed.

RAC Foundationi eraldiseisvas uurimuses tunnistasid sõidu ajal tekstsõnumite koostamist ligi pooled 18–24-aastased juhid.

TRL-i uurimuse jaoks valiti samast (18–24) vanuserühmast 17 inimest osalema katsetes mitut tüüpi sõiduteedel, kus neilt nõuti nii sõnumite lugemist, koostamist kui eiramist.

“Pea kõik osalejad olid veendunud, et kõige suurem oht peitub purjuspäi juhtimises,” teatas RAC Foundationi juht Stephen Glaister.

“Ükski vastutustundlik autojuht ei istu rooli joobes,” ütles Glaister vastavasisulises avalduses. “Meie kohus on tagada, et tekstsõnumite fännid mõistaksid tõsiasja: suhtlemine SMS-i teel on üks eluohtlikumaid asju, mida mootorsõiduki juhtimise ajal teha saab.”

Tõlkinud Mart Kalvet.