Uus auto Eestis: pistikhübriid Rafale 4x4 – Renault jõuline samm luksusmaasturite sekka
300 hj + 4x4
Sõiduulatus 1000, sellest 105 km elektriliselt
Nelja ratta juhtimine
Prognoosiv aktiivvedrustus
Prantsuse autotootja Renault lõppeva aasta selge eesmärk oli muuta oma mudelivalik sedavõrd rikkalikuks, et kaetud oleksid väga erinevate vajadustega tarbijasegmentide soovid ja vajadused. Uus pistikhübriidne kupeemaastur Rafale 4x4 on sedavõrd võimekas nii sisult, jõult kui vormilt, et hakkab juba selgelt kohta sisse võtma kõrgklassi maasturite seas.
Alustame suurusest. Kui vaadata, milliseks Renault autopark käesoleva aasta lõpuks kujunes mudelite pikkuselt, siis saame sellise nimekirja:
Espace – 4,72m (2023)
Rafale – 4,71m (2024)
Arkana – 4,56m (2021)
Austral - 4,51m (2022)
Scenic – 4,470 (2024)
Symbioz – 4,41m (2024)
Captur – 4,239m (pidevalt täienenud)
Megane E-tech Electric – 4,210
Clio – 4,053
Renault 5 – 3,922 (2024)
Seega oli ja on Renault Rafale oma mõõtmetelt valiku tipus juba oma põhimudelilt (200hj tavahübriid). Nüüdse mudeliuuendus andis aga sellele juurde nii võimu kui elektrilisust. See on nüüd pistikhübriid, mootorite koguvõimsusega 300 hobujõudu ning lisaks vajadusel nelikveoline - näiteks lülitub tagatelje elektrimootor sisse auto kiirendamisel.
Seda, kumb telgedest parasjagu veab, saab sõidu ajal multimeediaekraanil reaalajas ka jälgida. Üldreeglina eelistatakse kuni 70 km/h esivedu, suurematel kiirustel aga tagavedu.
Ehk et tegemist on võimsa masinaga, millel elektriautole omane vahetu kiirendus ja suurepärane hakkamasaamine rasketes teeoludes.
Näiteks kiirendus 80–120 km/h võtab aega vaid neli sekundit, kiirendus nullist sajani 6,4 sekundit. Täiselektriliselt sõidab täislaaditud akuga auto kuni 105 kilomeetrit. Mina, kes ma proovisõidupäevadel akut kogu aeg laadituna ei hoidnud ja sõitsin päris palju ka asulavälistel teedel sportrežiimis, sain keskmiseks kütusekuluks ligi 7 liitrit sajale kilomeetrile.
Elektrimootoreid toitev liitiumioonaku mahutavus on 22 kWh. Seda saab laadida nii kodusest pistikupesast ja laadimispunktist kui regeneratiivpidurduse funktsiooni kaudu, kui auto on sõidus. Auto laadimine toimub Type 2 laadimispordiga (combo pordi alumine osa on kattega püsivalt kinni pandud) ning laadimiskiiruseks on 7,3 kW. Nii et 24-minutilise laadimisega poeskäikude ajal sain aku laetud 2,88 kWh jagu.
Kapoti all on 1,2-liitrisel 3-silindrilisel mootoril uus turboülelaadur, mis suurendab võimsust 150 hj (võrreldes 130 hobujõuga eelmisel versioonil Rafale E-Tech 200 hj) ja pöördemomenti 230 Nm-ni (eelmisel versioonil 205 Nm). Mitmerežiimilist sidurita käigukasti on tootja teatel samuti tugevdatud nende muutustega arvestamiseks.
Sisepõlemismootor on kombineeritud kolme elektrimootoriga (kaks põhi- ja üks lisamootor), nendeks on:
esitelje peamine elektrimootor, mis annab 70 hj ja 205 Nm pöördemomenti;
teine peamine elektrimootor, mis on püsivalt ühendatud tagateljega, andes 136 hj ja 195 Nm pöördemomenti;
sekundaarne HSG (kõrgepinge startergeneraator) elektrimootor, mille võimsus on 34 hj ja pöördemoment 50 Nm. See elektrimootor käivitab sisepõlemismootori, juhib automaatkäigukasti käiguvahetusi ja aitab akut laadida.
Paikneb kogu see kaadervärk järgmiselt:
Sõidurežiimide seas on ka lahendus lumistes oludes sõitmiseks. See, millised sätted on automaatselt tootja poolt paika pandud, on näha selles tabelis:
Miks ma räägin Rafalest kui luksusautost? Põhjuseid annavad selleks eelkõige välimus ja mugavusfunktsioonide rohkus. Mõned näited.
Parema manööverdamise huvides pööravad sellel näiteks kõik neli ratast – kui palju tagumised seda teevad, saab juht ise oma sõiduprofiili all valida. Auto kiirus, liiklusmärgituvastuse andmed ja Waze’i kasutamise korral ka eesseisvad pöörded kuvatakse esiklaasile.
Või siis asjaolu, et massaažifunktsiooniga on varustatud mõlemad esiistmed (Alpine varustustase). Loomulikult on mõlemad istmed ka elektriliselt igas suunas liigutatavad. Nende disain on selgelt sportlik, massiivsete külgmise seljatugedega, et istujat kurvides kindlalt paigal hoida.
Esiistmete seljatugedel on Alpine varustustasemel kuvatud valgustatud noolega A. Siseviimistluses tõmbavad tähelepanu Pranstsusmaa lipuvärvides õmblused, kõik vähegi käeulatuses olevad pinnad on kaetud pehme polstriga.
Juhiala kokpitivaade on selgelt üks mu lemmikuid. Kergelt juhi poole pööratud suur multimeediaekraan, mis moodustab roolitaguse näidikutedispleiga ühtse terviku (12,3+12 tolli).
Sportlikult rombikujuliselt soojendusfunktsiooniga roolilt saab juhtida adaptiivset püsikiirusehoidjat, vahetada displeil kuvatav infot, juhtida multimeediat. Kahe istme vahel on täpselt õiges kohal mobiiltelefoni juhtmevaba laadimise alus – asub see ette-taha liigutatavalt käetoel, millel mõnus lai esiosa, kuhu käsi sõidu ajal asetada.
Android Auto ühendatakse muidugi juhtmevabalt. Sarnaselt mitmele teisele Renault selle aasta uudismuudelile, on ka Renault multimeediasüsteemiks valitud Android Automotive 12 põhine OpenR Link, millesse on Google teenused juba sisse ehitatud – olgu või Maps. Multimeediaekraanilt saab tagurdades vaadata auto 360-kraadist pilti.
Eelmainitud keskkäetoe juures asub ka nupp täiselektrisõidu sisselülimiseks. See energiavalik kehtib kuni 160 hj ja maksimaalse kiiruseni 135 km/h. EV Mode nupp aktiveerib ka E-Save funktsiooni - kasutades sisepõlemismootorit generaatorina, hoiab see funktsioon aku laetuse üle 25%.
Auto katusel on koha sisse võtnud Saint Gobaini loodud suure pinnaga (1,47x1,11m) Solarbay katuseluuk, mille valguse läbipaistvust saab nupuvajutusega muuta. Koosneb see üheksast segmendist, mis lülituvad nupuvajutusel läbipaistmatust läbipaistvaks – näiteks saab muuta hämaraks vaid katusekana tagumise poole.
Auto esituled on maatriksid – ehk need ei pimesta teisi liiklejaid ja lõikavad selleks valgusvihust välja eessõitja aknad. Auto sisselülitamisel kuvatakse esitulede abil uhke valgusmäng. Tagatuledel on mikro-optiline tehnoloogia, sisselülitamisel meenutavad need hiina tangrami puslet (seitsmeks tükiks jagatud ruut) ja väljalülitatuna „ujuvaid jääkuubikuid“.
Auto tagaklaas on 17-kraadise nurga all, nii et tagumist kojameest ei hakanud tootja masinale disainima. Auto laiuse visuaalseks suurendamiseks kaks tagatuld teineteisest nii kaugel kui võimalik.
Sõidumugavust lisavad autole isereguleeruv vedrustus koos esiklaasi serva kinnitatud kaameraga – seda prognoosivaks juhtimiseks. See süsteem reguleerib pidevalt amortisatsiooni, lähtudes sõiduki kiirusest (3–180 km/h) ja juhi sisendist, kohanedes eesolevate takistustega, nagu lamavad politseinikud või teeaugud.
Auto välimus: musta tooni korral võiks Rafalet profiili juba täiesti võrrelda BMW või Mercedese linnamaasturitega. Kõrged küljed, kitsad tagatuled, uhke kupeelik katusekaar, haiuim katusel, 21-tollised veljed… Lukustus vabaneb autole lähenedes automaatselt ning ukse alla maha kuvatakse Renault valguslogo.
Iluvõre disain koosneb väikestest 3D-teemantidest, mis on paigutatud ümber keskse logo, olenevalt vaatenurgast näeb taust välja kas sinine või kiltkivihall.
Selle kõige kõrval on auto säilitanud ka Espace’iliku praktilisuse, kui rääkida näiteks pagasiruumi mahust. Sellel puudub küll nüüd alumine osa, kuna elektrimootor/-akud tahavad ruumist oma osa saada. Auto teljevahe sellele D-segmendi maasturil on 2,74 meetrit, seega jääb piisavalt ruumi nii tagaistujate põlvedele kui pagasiruumi põrandapinnaks.
Tootja teatel on tagaistujate põlveruumi ulatuseks 302 mm ning pagasiruumi mahuks 539 liitrit. Quickfix katusereelingutele või elektriline kokkuklapitavale veokonksule saab paigutada näiteks jalgrattahoidja.
Rafale kliirens on koormamata autoga 18 ja koormatud autoga 14,5 sentimeetrit. Automaksu kehtestamise huvides on hea teada, et PHEV režiimis on auto CO2 heide 15g/km ja ametlik kütusekulu 07l/100km. Täismass on autol 2440 km (tühimass 1934). Piduritega haagise maksimaalne kaal on 1500 kg.
Mudelit toodetakse Hispaanias Palencia tehases. Hinnad Eestis jäävad tippvarustustaseme juures 60 000 euro kanti.