Turvalise sõidu A ja O – see on Alkoholivaba Originaal. 70% eestlastest soovib, et liiklustestid peaks olema avalikud ja tasuta lahendatavad
Hiljutisest Saku Õlletehase tellitud ja uuringufirma Norstat poolt läbi viidud küsitluse kohaselt usub ligi 70 protsenti inimestest, et Transpordiamet võiks kõik liiklusteooriaeksami küsimused avalikustada ning huvilistele tasuta lahendatavaks teha, kuna see parandaks üldist liiklusohutust.
Sügise hakul peatas transpordiamet ajutiselt juhiloa teooriaeksamite läbiviimise, kuna uute ja segaselt sõnastatud küsimuste tõttu langes märkimisväärselt eksami läbinute hulk. Ühtlasi tõusis taaskord päevakorda, et ei juhiloaeksamiks õppija või muidu huviline saa uute ega ka juba kasutusel olevate teooriaeksami küsimustega tutvuda ning oma teadmisi proovile panna.
Puhkenud ühiskondliku debati raames viis uuringufirma Norstat Saku Õlletehase tellimusel läbi Eesti inimeste liikluskäitumise teemalise uuringu, kus koostöös Eesti ühe juhtiva autokooliga OÜ Autosõit uuriti ka inimeste arvamust selle kohta, kas liiklusteooriaeksami küsimused võiksid olla avalikud.
Inimesed ei saa täna oma liiklusteadmisi värskendada ja täiendada
„Täna ei ole inimesel tasuta ligipääsetavat kohta, kus saaks oma teadmisi liiklusseaduse ja -reeglite alal täiendada. Välja arvatud liiklusseaduse terviktekst ise Riigi Teatajas, ent seadus oma olemuselt on omajagu tuim kirjatükk, milleni jõudmiseks peab huvilisel olema ajend, leidmaks sealt oma küsimusele vastus,“ rääkis liiklusekspert ja OÜ Autosõit juhatuse liige Indrek Madar.
Uuringu tellinud Saku Õlletehase juhatuse liikme Jaan Härmsi sõnul on liiklusalaste teadmiste värskendamine hädavajalik, et kõigil liikluses osalejatel oleks maksimaalselt turvaline. „Saku Õlletehases on kümned ja kümned töötajad ametiautodega igapäevases liikluses. Kokku läbivad meie inimesed Eestimaa teedel tööautodega üle 1,5 miljoni kilomeetri aastas. Seetõttu panustame me tööandjana regulaarselt liiklusalaste teadmiste värskendamisele ja täiendamisele, sh sõidukoolitustele ja liiklusreeglite kordamisele,“ rääkis Härms. „Kuna liiklusega puutume me valdavalt kõik nii töö- kui ka eraelus kokku, kas autojuhi, jalakäijana, ratturina vms, siis on oluline, et kõigi liikluses osalejate teadmised oleksid aja- ja asjakohased. Sellest sõltub ju meie kõigi turvalisus,“ ütles Härms.
Küsitlustulemused osutavad üheselt – Eesti inimesed tahavad, et liiklustestid oleksid avalikud. Suisa 68 protsenti kõigist vastanutest ehk sisuliselt seitse inimest kümnest leiab, et transpordiameti kasutatavad liiklustestid võiksid olla tasuta lahendatavad, kuna see aitaks tõsta üldist liiklusohutust.
Vabalt lahendatavad liiklustestid parandaks liiklusohutust
„Usun, et on väga palju neid inimesi, kes end liiklusalaselt täiendada või mälu värskendada soovivad, seda nii autojuhtide kui ka bussi- ja rongisõitjate, jalakäijate kui jalgratturite ja elektritõukerataste juhtide seas,“ usub Indrek Madar. „Kui riigil on selline materjal täna olemas, siis miks me ei tee neid küsimusi kõigile avalikuks?“
Liikluseksperdi sõnul on seni riigi poolt teooriaküsimuste avalikuks mittetegemist põhjendatud asjaoluga, et küsimusi on kokku 1200 ning eksamitegijad võivad reeglite selgekstegemise asemel küsimused endale pähe õppida.
„Kui keegi tõesti arvab, et 1200 küsimust – uusi eksamiküsimusi telliti 1200 – õpitakse tuimalt pähe, siis tehtagu täiendavad 1200 juurde. See poleks ka rahaliselt märkimisväärne kulu, kuna isegi uut pildimaterjali pole selle tarbeks vaja toota ja selle saaks lahendada olemasolevaid küsimusi ümber sõnastades,“ osundas Madar. „Näiteks kui ühes küsimuses uurida, kas esimesena ületab ristmikku kollase või sinise auto juht, saab sama olukorda kohandades küsida, mitmendana võib ristmikule sõita sinise auto juht.“
„Igapäevaselt liigeldes tugineb enamus meist oma kogemustele ja harjumustele. Arvestades meie töötajate tagasisidet pärast tööandja organiseeritud koolitusi, tuleks kindlasti kasuks, kui nii igapäevased kui ka harvemad liiklejad saaksid ise minna konkreetsele kodulehele, valida sealt paari hiireklikiga huvipakkuva kategooria ning ta saab süsteemi poolt valitud 10 või 20 küsimust, mille abil oma teadmisi proovile panna ja värskendada,“ märkis omakorda Jaan Härms Saku Õlletehasest.
Kasu juba üheainsast ära hoitud õnnetusest
Juba mitu aastakümmet Eestis liiklusohutuse ja -koolitusega tegelenud liiklusekspert Indrek Madari sõnul ei tohiks küsimuste avaldamine jääda bürokraatlike ega ka rahaliste tõkete taha.
„Eksamikorraldust reguleeriv määrus ütleb: eksamipiletid koostab Transpordiamet lähtuvalt määruse lisas 2 toodud eksami sooritamise eesmärgist, küsimuste temaatikast ja arvust. Samuti ütleb määrus, et eksamipiletid on salastatud ja avalikustamisele ei kuulu,“ tõi Indrek Madar välja. „Seega on üheselt välja toodud, et teooriaeksami piletid koosnevad eksamiküsimustest ning salastatud on piletid, aga mitte eksamiküsimused. Pole ju ühestki küljest mõistlik, et liikluskäitumist hindav küsimus on salastatud – kelle huvides peaks olema salastatud liiklusreeglite parem tundmine?“
Takistuseks ei tohiks Indrek Madari hinnangul saada ka võimalikud kaasnevad IT- ja programeerimiskulud, et eksamiküsimused kõigile lahendatavaks teha.
„Kui me suudame kasvõi ühe liiklusõnnetuse teadlikkuse tõusu läbi ära hoida, oleks ilmselt küsimuste avalikustamiseks tehtud kulutused suures osas tasa teenitud,“ märkis liiklusekspert. „Ligi 70 protsenti ehk seitse inimest kümnest on veendunud, et eksamiküsimuste avalikuks ja lahendatavaks tegemine aitaks tõsta liiklusohutust. Vaid 4 protsenti ehk sisuliselt olematu arv inimesi jagas kartust, et küsimusi ei tohiks avalikustada, kuna inimesed õpiks need pähe,“ lausus Madar.
„Kui inimesed selgelt soovivad neid küsimusi lahendada, siis kutsun ministeeriumi ja transpordiametit üles – tehke need riigi raha eest loodud küsimused avalikuks ja looge inimestele see võimalus enesetäiendamiseks,“ lisas ta.