Reaalajas tekstiedastus (RTT) on VoLTE ehk 4G kõnedele lisanduv võimalus teksti edastamiseks häälkõne ajal. Tavapärasest SMS-sõnumiteenusest eristab RTT-d see, et sõnumi saaja näeb teksti ilmumist telefoniekraanil samal ajal, kui saatja seda kirjutab ehk tähthaaval.

Lähitulevikus saab RTT-d kasutada kiireks ja vahetuks teabevahetuseks näiteks hädaabiteenustes, kui hädasolija ei saa või pole võimeline rääkima. Ühtlasi hõlbustab RTT kuulmis- ja/või rääkimispuudega inimeste omavahelist suhtlust.

Telia ühendusteenuste osakonna juhi Evelin Neeroti sõnul on Telia Eesti teadaolevalt üks esimesi Euroopa mobiilioperaatoreid, kes kõnealuse lahenduse klientideni toob.

„Lõime RTT võimekuse oma mobiilivõrgus juba 2023. aastal, kuid seni on selle kasutuselevõttu pidurdanud nutitelefonide puudumine, mis kõnealust funktsionaalsust toetaks. Nüüd saame kinnitada, et Telia kaubavalikusse on lisandunud esimene HMD poolt toodetud Skyline nutitelefon, millega saab RTT lahendust kasutada,“ ütles Neerot.

Tema kinnitusel peab RTT võimekus olema lähitulevikus lisaks tavasuhtlusele kasutatav ka hädaabikõnedes. „Selle eelduste loomiseks on meil tegevused käivitatud ning jõuame Häirekeskusega RTT testimiseni järgmise aasta esimeses kvartalis,“ lisas Neerot.

Eesti Vaegkuuljate Liidu esinaise Külliki Bode sõnul tervitab liit kõiki tehnoloogilisi arenguid, mis lihtsustavad ja aitavad kuulmislangusega inimestel toime tulla, eriti hädaolukordades. „RTT teenus on kindlasti vajalik meie sihtgrupile ning usume, et seda hakkavad kasutama need inimesed, kes ei kuule piisavalt või ei saa ise rääkida. Loodame, et saame seda rakendust juba õige varsti ka ise proovida.“

Siseministeerium ja Häirekeskus peavad uut suhtlusmeetodit heaks täienduseks hädaabikõnedele

Siseministeeriumi nõuniku Rein Oleski sõnul teeb reaalajas tekstiedastus hädaabikõne kättesaadavamaks neile, kel on raskusi kuulmise või kõnelemisega, kuid see võib olla hädavajalik ka olukordades, kus taustamüra on nii vali, et rääkimine ei ole tõhus viis info edastamiseks.

„Ühtlasi on see turvalisem lahendus olukordades, kus hädaabikõneleja on näiteks vägivallajuhtumi pealtnägija, mistõttu võib helistamine teda ohtu seada, kuid kirjutamine seda ei tee,“ ütles Olesk.

Häirekeskuse arendusosakonna tootejuht Martin Karjaste lisas, et reaalajas sõnumite saatmine teeb 112 teenuse kättesaadavamaks ning lisab päästekorraldajatele uue viisi kiire ja täpse info vahetamiseks. „Mida rohkem kanaleid on, seda lihtsam on abi vajavatel inimestel meiega ühendust võtta. Samuti ei pea kasutajad eraldi rakendust alla laadima, sest see funktsioon on juba telefoni sisse ehitatud.“

RTT funktsionaalsus on osa 2025. aasta 28. juunist teenusepakkujatele ja toodetele (nutitelefonid) kehtima hakkavatest ligipääsetavuse nõuetest Euroopa Liidus, mille kohaselt peab sideteenus võimaldama reaalajas tekstiedastust koos kõnega (ehk heliga). Nimetatud tähtajast alates müügile tulevad nutitelefonid peavad samuti RTT-d toetama.

RTT funktsionaalsuse eest eraldi tasu ei küsita ning seda ei pea ka eraldi tellima, kuna vastav võimekus hakkab lisanduma uuematele nutitelefonidele järk-järgult, sh osadele neist koos seadme tarkvarauuendusega.

Selleks, et uudset lahendust kasutada, peab nutitelefoni tarkvara RTT-d toetama.

HMD telefonis käib RTT sisselülitamine järgnevalt: Telefonirakendus (Phone) >> ava menüü - kolm punkti ülal paremal (Three dots right above) >> Seaded (Settings) >> Ligipääsetavus (Accessibility) >> Real-Time Text (RTT) >> Alati nähtaval (Always Visible). Teiste tootjate telefonid saavad RTT võimekuse tõenäoliselt 2025. aasta esimeses pooles.

Millised eeldused peavad olema täidetud RTT kasutamiseks?

  • Mõlemal kasutajal (nii kõne algatajal kui vastuvõtjal) peab olema RTT-võimekusega nutitelefon

  • RTT kasutamiseks (vestluse algatamiseks kõne ajal) tuleb see seadme telefonirakenduse seadetes eelnevalt sisse lülitada

  • Nutitelefonis peavad olema aktiveeritud VoLTE ehk 4G kõned (nii kõne algatajal kui vastuvõtjal)