Kuigi digitaliseerimise populaarsus Euroopas ja kogu maailmas kasvab pidevalt, on transpordivaldkonnas ses osas veel pikk tee minna. Eesti mehed Enriko Laanemäe ja Heiti Mering veavad aga projekti, mille eesmärk on muuta kaubavedu Euroopas digitaalseks ehk paberivabaks.

Transpordivedude digitaliseerimine tooks endaga kaasa kõrgema efektiivsuse, manuaalse töö vähenemise ja andmete läbipaistvuse ning nende kogumise lihtsustumise antud valdkonnas. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu eFTI (electronic freight transport information) määrus 2020/1056 kohustab Euroopa Liidu liikmesriikide pädevaid asutusi alates 2027. aasta suvest vastu võtma elektroonilist kaubaveoteavet, kui see on ettevõtete poolt digitaalsel kujul kättesaadavaks tehtud. Selleks tuleb liikmesriikidel luua riiklikud juurdepääsupunktid ehk eFTI väravad, seega toimuks kogu Euroopa transpordiinfo vahetamine läbi eFTI väravate. Nii liikmesriikide kui ka erasektori kalkulatsioonide kohaselt on võimalik ühe paberdokumendi digitaliseerimisega kogu tarneahela kohta kokku hoida lausa 10–15 eurot.

eFTI värav koosneb mitmest kihist ja võimaldab transpordiinfole ligipääsu kõigile osapooltele, keda vedu puudutab. Tegemist on süsteemiga, mida rakendatakse kõikidele transpordiliikidele Euroopas, st maantee-, raudtee-, siseveetee- ja lennundusvedudele. eFTI regulatsiooni esialgsest skoobist jääb välja merendus, kuna seal on kasutuses oma süsteem, mida lõpuks soovitakse samuti ühtse süsteemiga liita.

Ettevõtluse ja Innovatsiooni sihtasutus on välja tulnud meetmega, millega toetatakse digipööret transpordi- ja logistikasektori ettevõtjatele oma äriprotsesside digitaliseerimiseks. Sellest on võimalik lähemalt lugeda SIIT.

Kui suurel hulgal aga erinevad riigid digipööret toetavad, millal eFTI platvorm valmis saab ning milliseid muutusi digitaliseerimine transpordivaldkonnas veel kaasa toob, kuuled juba uuest „Olukorrast digiriigis“ episoodist. Saadet juhib Tanel Talve.

Saatekülalised: kliimaministeeriumi digitranspordi valdkonna juht Enriko Laanemäe ning Digilogistika Keskuse tegevjuht ja asutaja Heiti Mering. Saatejuht Tanel Talve.

Jaga
Kommentaarid