See oli üks järjekordne uus auto, mis ligi 18 aastat tagasi Inglismaal, Sunderlandi tehase väravast välja veeres. Ei olnud see luukpära ega (linna)maastur, aga natuke mõlemat. Suur samm autotootjale, murranguline sündmus autotööstusele – nii võib nüüd tagasi vaadates tõdeda. Muidugimõista oli see Nissan Qashqai, krossoverite segmendi looja, või mõnusamalt: kõikide krossoverite vanaema. Qashqaist alates pole automaailm enam endine. Krossoverite revolutsioon on peatamatu.

Tänaseks on Nissan Qashqai ära võlunud üle nelja miljoni ostja maailmas, rohkem kui 100 riigis. See on enimmüüdud auto Ühendkuningriigi ajaloos. Neid on sealmail lausa nii palju, et väidetavalt on igal ajahetkel sinust 500 meetri kaugusel üks Qashqai. Arusaadav, et Qashqai järjekordne uuenduskuur on tootja jaoks tähtsündmus.

Kutse tulla Sunderlandi tehasesse uue Qashqai tootmise alguse pidulikule tähistamisele libises ka minu postkasti! Oh kui kutsujad vaid teaks, kui palju aastaid on autotehase külastus mu bucket listis oodanud…

Tegemist oli ka Sunderlandi tehase jaoks erakordse sündmusega, esimest korda üle 10 aasta võeti seal vastu (auto)ajakirjanikke, värvimistöökotta ei olnud aga meediat seni üldse lubatud.

Nissani Sunderlandi tehas

Metallplaadist moodsaks autoks

Tehasesse pääsemise esimese sammuna saime pähe kiivriomadustega nokamütsid ja kaitseprillid – nii nagu tootmistöötajailgi.

Alustuseks sai päris lähedalt näha, kuidas alumiiniumleherullidest valmisid kerepaneelid. Neid tehakse aastas 13 miljonit.

Iga Qashqai jaoks on vaja 41 ja Juke’ile 35 erinevat kerepaneeli. Keredetailid liikusid mööda liini edasi, igas etapis võtsid need järjest enam tuttavliku kuju. Sädemeid lendas, iga Qashqai tootmisel tehakse 3500 keevituspunkti.

Värvimisosakonda sisenemiseks tuli selga panna spetsiaalne riietus ja läbida tuulekamber, et vältida ebemete värvipinnale sattumist.

Mõned faktid: iga auto värvimiseks kulub umbes 5 liitrit värvi, kogu värvimisprotsess kestab 85 minutit ning on 100% automatiseeritud ehk tööd teevad robotid. Kõik on ka keskkonnasõbralik, värv on veepõhine ja erinevate värvitoonide vahetamine käib väga kiiresti.

Kui senistes etappides tegid suurema töö ära targad masinad, siis koosteliinidel on inimese käteosavust rohkem vaja. Veermik, jõuallikad, kõikvõimalik varustus – iga auto külge läheb 3500-4000 komponenti. Töötatakse kahes vahetuses ja iga töötaja oskab 3 erinevat tööd.

Akude koostamine toimub samuti kohapeal, kolmes vahetuses toodetakse 600 akut 24 tunniga. Qashqai hübriidi akuploki kokkupanek võtab täpselt 14,5 minutit. Ja kui viimane lihv on antud ja kõik hoolikalt üle vaadatud, veereb järjekordne uus auto väravast välja.

Pilk peale ja käed külge?

Kiire ja täpne töö nõuab muidugi oskusi ja kärmeid käsi. Üllatusena ootasid meid tehase karjäärikeskuse esindajad – selgitades, et kui sellest kirjutamistööst peaks villand saama, oleks korralik töö tehases ootamas. No kas saaks sellisest pakkumisest keelduda!

Tegime koolitusalal läbi samasugused katsed nagu kõik tootmistöötajaks pürgijad. Viiest osast koosnev katse tuli sooritada loomulikult aja ja täpsuse peale – detailidest elektriseadmed kokku panna, ühendada kaableid, paigaldada poolikusse autosse tihendeid ning sobitada omavahel väiksemaid mehaanikadetaile.

Loe täispikka lugu ja vaata rohkem pilte tasuta portaalis Accelerista.com.