Kui mõned inimesed investeerivad aktsiaturgu, siis teised eelistavad rohkem prognoositavaid investeeringuid, mille hulka kuuluvad klassikalised autod. Investeerimisvõimalusi otsivate inimeste seas on üle 30 aasta tagasi toodetud klassikalised autod üha populaarsemad. Autoeksperdi Matas Buzelise sõnul võivad hoolikalt valitud, veatud mudelid oma väärtust isegi mitme aasta möödudes veel mitu korda tõsta.

Mida peetakse klassikaliseks autoks?

Selleks, et autot saaks nimetada klassikaliseks, peaks see olema toodetud rohkem kui 30 aastat tagasi. Siiski ei ole iga 30 aasta vanune auto investeeringut väärt. Tootmismaht, hind ja tootmise põhjused võivad selgitada, miks mõnda sõidukit peetakse tõeliseks klassikaks ja mõnda mitte.

Näiteks sõiduk, mis oli taskukohane ja äärmiselt populaarne, ei ole tõenäoliselt just ihaldusväärseim klassik, kuid selle kuumem, võimsam või haruldasem versioon võib entusiastide seas populaarseks muutuda ning seda võib pidada klassikaks.

Näiteks Ford Sierra oli 80ndatel ja 90ndatel populaarne auto, kuid see ei ole mudel, mida klassikaliste sõidukite kollektsionäärid sooviksid. Hoopis teine lugu on aga Cosworthiga, millel oli Ford Sierrast suurem võimsus. See oli mõeldud võidusõiduks ja toodeti vaid piiratud koguses.

Mudelid, mis peaksid tulevikus oma väärtust tõstma:

Mercedes-Benz 500SL või 600SL (R129 šassii) - ajatu disain Mercedes-Benzilt. Need roadsterid olid oma aja kohta väga viimistletud ja neid otsivad sageli saksa autohuvilised.

Audi S2 Coupe - varustatud ikoonilise 2.2 5-silindrilise 20-ventiililise mootoriga, mis pakub rohkelt võimsust, säilitades samal ajal Audi ikoonilise välimuse.

Peugeot 205 GTI 1.9 - tõenäoliselt kuumade autode ristiisa. Auto, mis on tänapäeva mõistes konservatiivsele võimsusele vaatamata tohutult lõbus.

Citroen SM - ikooniline Citroeni ja Maserati kombinatsioon. Väga eriline auto, mille vedrustus on viimistletum kui tänapäeva luksusautodel.

Lancia Delta Integrale EVO (või EVO2) - äärmiselt kallis auto, millel on pikk autoralli maailmameistrivõistluste ajalugu. Väga väärtuslik vara igale autokollektsionäärile.

Õhuke piir investeeringu ja meelelahutuse vahel

Klassikaliste autode ostjaid võib jagada kahte rühma: need, kes ostavad ja müüvad autosid kasumi teenimise eesmärgil, ning need, kes ostavad sõidukeid elamuse pärast ja sõidavad nendega ainult erilistel puhkudel.

Autojuhid, kes kaaluvad klassikalise auto soetamist, on sageli eksitatud ideega, et nad saavad sõidukiga lõbusõitu teha ja selle hiljem suure kasumiga maha müüa. Samas võivad nad aga sattuda olukorda, kus autot kuritarvitatakse ja see ei säilita oma väärtust. Inimesed, kes ostavad auto investeeringuna, ei sõida sellega ringi, et tagada selle laitmatu seisukord ja et see ei saaks rikke või õnnetuse tagajärjel kahjustada. Neid kasutatakse ainult erilistel puhkudel, vältides tavaliselt äärmuslikke ilmastikutingimusi.

See tähendab ka seda, et selliseid autosid tuleb hoida kuivas, soojustatud ja reguleeritud temperatuuriga garaažis, mis nõuab lisainvesteeringuid.

Veatu klassikaline auto võib lääne turgudel kallim olla

Lääne-Euroopa riikides on klassikaliste autode kultuur sageli rohkem väljakujunenud, samas kui Ida-Euroopas mõned omanikud isegi ei tea, millisse aardega on tegu või milline on vana välimusega Mercedese tegelik väärtus. Seega, kui sõidukil on suur nõudlus, on hea mõte müüa seda Lääne turgudel, nagu näiteks Itaalias, Prantsusmaal, Saksamaal, Belgias või Ühendkuningriigis.

„Klassikaliste autode kultuur on rohkem levinud lääneriikides, kus ülemaailmselt tuntud messid meelitavad ligi tippkollektsionääre, kes esitlevad oma klassikaliste autode kollektsiooni ja otsivad ärivõimalusi. See toob esile ka klassikaliste sõidukite rahvusvahelise müügi potentsiaali. Tänapäeval, kui maailm on omavahel tihedalt seotud, muudab veebipõhiste oksjonite kasutamine selle protsessi lihtsamaks kui kunagi varem,“ arvab autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.

Eramüüjatega on lihtsam läbirääkimisi pidada, kuid sellega kaasnevad ka riskid

Ehkki ostjad loodavad sattuda haruldase auto peale, mille omanik ehk ei mõista selle väärtust, on sellise tehingu tõenäosus väike.

Müüjad enamasti teavad, mida nad müüvad, sest nad on selles valdkonnas spetsialistid. Seetõttu on vanemad ja hästi säilinud autod edasimüüjate poolt müüduna tunduvalt kallimad.

Kogu ostuprotsess on läbipaistvam, kui osta auto esindusest, sest seal kontrollitakse sõidukid enne müüki üle. Eramüüjatelt auto ostmisega kaasnevad riskid, sest esmapilgul võib olla raske öelda, kuidas sõidukit on hooldatud ja sellega sõidetud.

Ainult originaalse disainiga autod on oma hinda väärt

Isegi klassikalisi kollektsiooniautosid sageli taastatakse ja värvitakse ning nende algsest välimusest pole suurt midagi järel. Selleks, et vana klassikaline sõiduk säilitaks võimalikult palju oma väärtust, peab see olema võimalikult originaalne ja parimas võimalikus seisukorras.

„Pole midagi hullemat kui sõiduk, millele on tehtud mõned odavad parandused, eriti kui rääkida autodest, mida on väga keeruline ja kallis hooldada. Vanemad Mercedes-Benz’i mudelid olid näiteks oma aja kohta väga arenenud, kuid nende mudelite remont on õudusunenägu, sest põhimõtteliselt kõige jaoks kasutati hüdraulilisi juhtimisseadmeid,“ räägib Buzelis.

„Originaalosade otsimine võib olla lõputu tegevus, samas kui mõnda osa saavad taastada vaid oskuslikud mehaanikud,“ selgitab ta.

Dokumentidega tõestatud hooldustööd on investorite jaoks kriitilise tähtsusega

Klassikalistel autodel võib olla väga vana hooldusajalugu ja mõned neist dokumentidest ei pruugi kunagi digiteeritud olla. Seega on ainus olemasolev tõend sõiduki hea seisukorra kohta hooldusdokumentatsioon.

Klassikaliste autode ostmisel tuleks pöörata tähelepanu sõiduki dokumentidele, sest need võivad olla võltsitud ja jätta mulje, et auto on veatu. Mõned ajaloolised dokumendid võivad siiski digiteeritud olla, seega on mõistlik VIN-koodi alusel internetist sõiduki ajalugu kontrollida ja vaadata, kas kõik andmed kattuvad.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena