Ettevõtte taust ulatub juba enam kui kümne aasta tagusesse aega: see sai alguse 2012. aastal kahe Taani kõrgkoolipoisi ideest hakata autosid jagama. Kui algselt oli tegemist noormeeste hobiga, siis nüüdseks on ettevõttest saanud Taani suurim sõidujagamisplatvorm, millele on läbi aastate kogunenud juba enam kui miljon kasutajat.

Veelgi enam: platvorm on koduriigist laienenud välja Rootsi, Soome, Šveitsi, Austriasse ja Hispaaniasse. Alates tänasest ka Eestisse.

Väljapool koduturgu ei ole see ettevõte kaugeltki mitte kõige suurem autorendiettevõte, küll aga – näiteks Soomes – suurim sõidujagamisettevõte. Ning ehe autojagamine, sellisena, nagu see idee kunagi sündis – inimeselt inimesele – GoMore ka on.

„Meie peamine vaatevinkel sõidujagamise teenusele on, et me ei too linnadesse lisaautosid juurde. Me kasutame üksnes juba olemasolevaid ressursse. Meie põhiidee on vähendada linnades autosid,“ rääkis Fortele ettevõtte Eesti üksuse operatsioonide juht Kerttu Torm, kellega mõned nädalad enne teenuse Eestisse laienemist Helsingis kohtusime.

Ta viitab sellele, et mõned juba turul toimivad ettevõtted toovad liiklusesse üha uusi autosid, mis tähendab, et need ei vabasta linnades parkimiskohti ning ummistavad varasemaga võrreldes liiklust veelgi enam. Parklaid, teepervi ja liiklust ummistavad sõidujagamislogodega autod on omakorda toonud mingil määral kaasa inimeste ärritust.

Just sel eesmärgil, et inimestel juba olemas olevad autod leiaksid rohkem kasutust ja ei ostetaks uusi, on GoMore loonud autoomanikele võimaluse määrata väga täpselt ära, mis ajal nende auto väljarentimiseks saadaval on.

See tähendab, et näiteks tavaline autoga tööl käiv inimene saab määrata, et tema auto on kindlast parklast väljarentimiseks ja sinna tagasitoomiseks saadaval tööpäeviti vahemikus kell 9–17. Loomulikult ei ole välistatud ka märksa pikemad rendiperioodid.

Kui autole lasta GoMore’i poolt peale panna ka keyless (võtmevaba) vastuvõtt ja tagastus, ei pea omanik ise minema klientidele autovõtmeid üle andma ja uste avanemine toimub äpi kaudu. Omanik ise näeb seejuures muidugi, kes ja mis ajaks on auto rendile võtnud.

„See on täiesti autoomaniku enda otsustada, kuidas ta autot välja rendib – soovigu nad seda siis teha vaid nädalavahetustel või ainult esmaspäevast reedeni,“ märkis Kerttu Torm.

Eesti turule sisenemisele eelnes põhjalik analüüs

Nii Soome kui Eesti üksust juhib Helsingi kontorist ettevõttes kolm ja pool aastat töötanud Boris Perkiö. Tema on varem vedanud ettevõtte laienemist ka Šveitsi ja Austriasse.

Uurisime temalt, miks valiti järgmiseks riigiks, kuhu laieneti, just Eesti.

„Kui me arutame uute turgude üle, siis esimese asjana vaatame seda, milline on neis üldine olukord autodega. Uurime, kui palju ühes või teises riigis õigupoolest autosid on. Eesti puhul näeme, et autode ja elanike arvu suhe on tegelikult väga kõrge – Eestis on tegelikult autosid per capita märksa enam kui Soomes. See tähendab, et pakkumine on täiesti olemas, kuna inimestel ja ettevõtetel on autosid, mis suurema osa ajast asjatult seisavad,“ rääkis Perkiö.

Boris Perkiö

Ja kui ühel turul on palju autosid, siis on sellega ka probleeme – puudutagu see siis saastet või linnade ummistumist. GoMore’i idee ja missioon on neile probleemidele selgelt otsa vaadata ja tegeleda nende ennetamise ja vähendamisega.

„Kui me ei lisa linna autosid, vaid kasutame efektiivsemalt ära juba olemasolevaid ressursse, siis tekitame seeläbi ka ruumi juurde nii tänavatele kui parklatesse – avaneb rohkem ruumi jalakäijatele ja parkidele, linnad kuuluvad taas inimestele,“ rääkis Perkiö.

Võidavad ka need, kes ei pea vajalikuks autot omada, kuid soovivad aeg-ajalt neid kasutada – nende naabruskonnas on alati saadaval soodsa hinnaga autosid. Ning lõpetuseks on võimalus veidi lisaraha teenida autode omanikel.

Loomulikult tehti GoMore’i kontorites väga hästi selgeks ka konkurentsiolukord Eesti turul.

„Ennekõike uurisime, kas on olemas muid asjakohaseid autojagamisplatvorme – selliseid mudeleid, mis on turul meie omale väga lähedased. Ja Eestis, me teame, et on üks. Kunagi oli ka Soomes üks, ent kui me olime turule sisenenud, läks see pankrotti. Me võtsime põhimõtteliselt pooleteise aastaga üle kogu nende äri. Vaatame, mis Eestis toimub, kuid me teame, et meil on palju tugevaid külgi võrreldes selle praeguse Eestis toimiva platvormiga,“ viitas Perkiö sellele, et Eestis on tõesti üks autojagamisteenus juba olemas, selle nimi on Autolevi.

GoMore on langetanud otsuse mitte siseneda üksnes Tallinnasse vaid teenus kohe kogu esimesest päevast alates saadaval kogu Eestis. Kuid selge on see – nagu räägib ka ettevõtte kogemus varasematest laienemistest –, et teenuse põhituruks saavad reaalsuses eelkõige pealinnad ja nende lähiümbrused. Soomes tehakse näiteks 80% sõitudest Helsingi piirkonnas.

Korralik kindlustus

Kusjuures, oma autosid ei saa välja rentida mitte ainult inimesed, vaid ka ettevõtted – seda juhul, kui nad juba ei tegutse autorendi valdkonnas.

Uue teenuse teise põhiomadusena toob Kerttu Torm välja turvalisuse. Inimeselt inimesele renditavatele autodele on välja töötatud spetsiaalne kindlustuskaitse, mis on väga laialdaselt kõikvõimalikke riske kattev – kuni kivitäketeni välja.

Forte proovis teenuse ise Helsingis järele. Broneerisime auto juba nädal enne selle kasutamist ning valisime kohe äpist välja kindlustuspakkuja Omocomi kolme eri teenusevariandi vahel lisatasuta variandi.

Saime enne auto kasutamist postkasti e-kirja poliisiga, mis katab õnnetusjuhtumeid kuni 100 000 euro ulatuses, omavastutus oli seejuures 1000 eurot. Kui me oleksime soovinud ilma igasuguse omavastuseta varianti, oleks lisatasu poolepäevase auto kasutamise eest olnud 25 eurot.

Loomulikult kehtivad igale autole lisaks ka tavaline kohustuslik liikluskindlustus ning seega on iga autoomanik kaitstud selle eest, kui temaga autoga peaks midagi juhtuma mõne teise liikleja süül – olgu või näiteks juhtum, kui keegi kellelegi tagant sisse sõidab.

„Meie autod on rendiperioodi ajal alati kindlustatud ja kindlustuse valikusse kuulub Eestis kaks eri varianti: omavastutus 1000 eurot on lisatasuta ning omavastutus 350 eurot lisatasuga 7 eurot. Null-eurose omavastustuse varianti me Eestis kohe ei paku,“ ütles Torm.

Omanikule annab lisakindluse see, et tema auto rendilevõtja peab enne auto kasutamist ja kohe pärast seda autost tegema ja äppi lisama lausa kaheksa fotot – et juba eos välistada vaidlusi, kui auto kerega peaks midagi juhtuma.

„See annab teatud moel inimestele ka suunise autot ettevaatlikult kasutada,“ ütles Kerttu Torm.

Kõik need fotod autost tuli teha ka meil teenust Helsingis testides. Nii see auto meid ühes parkimismajas ootas:

GoMore platvormi kaudu väljarenditav auto Helsingis

Kõik muu autorendiga seonduv oli üsna tavapärane ja kergelt hoomatav. Kui varem oli ette teada auto ligikaudne asukoht, siis pool tundi enne rendiseansi algust laekusid täpsed asukoha ja ligipääsu andmed.

Auto leidsime kiirelt üles äpis oleva kaardirakenduse abil, vajadusel oleksime saanud igal ajahetkel sõnumeid vahetada auto omanikuga. Kuid seda ei olnud tarvis teha.

Mis puudutab veel praktilist poolt, siis kütuse eest tuleb auto rentimisel alati tasuda ise – paagi täitumise protsent peab äpis olema sõidu lõppedes sama mis rendiperioodi alguses.

Reeglina tangivad omanikud auto paagi täiesti täis, et rendilevõtjail poleks pärast vaja arvutada, kui palju neil tankida tuleb. Kui paak täis pole, saavad omanikud anda äpis kasutajatele sõnumi kaudu teada, kui palju nende auto ligilähedaselt kütust tarbib. Kui kasutaja tangib kogemata liiga palju kütust, makstakse talle äpi kaudu tagasi.

Kuni 500 eurot kuus

GoMore ennustab konkurentidega võrreldes autode renditeenuse kasutajatele märksa odavamaid hindu. „Turgudel, kus juba tegutseme, pakuvad meie autoomanikud oma autosid 20–30% soodsamalt võrreldes konkurentidega,“ kinnitas Kerttu Torm ja märkis, et GoMore pakub üksnes teenust autode rentimiseks ning autode omanikud määravad autodele hinna ise.

GoMore’i kaudu autot rentides sisaldub hinnas 150 kilomeetrit ööpäevas. Pikemate rendiperioodide puhul vähenevad ööpäevas tasuta lubatud kilomeetrid: näiteks kahe päeva rendiperioodi puhul kuulub hinna sisse 280 kilomeetrit ja nädalase rendiperioodi puhul 740 km.

GoMore’i senine kogemus eri riikides näitab, et autoomanikud teenivad oma autot välja rentides 300 eurot kuus, keyless-süsteemi kasutajad ka kuni 500 eurot. See tähendab märkimisväärset osa kuludest, mis neil igas kuus tuleb auto omamise puhul kütusele, remondile ja liisingule ise välja käia.

Keyless-süsteemi kasutamise eest tuleb omanikul kuus välja käia 25 eurot. Selle süsteemi paigaldamises midagi keerulist ei ole – selleks vajalik seade peidetakse rooli all asuva katte alla. Lisaks uste kaugavamisele loeb süsteem ka kütusetaseme ja läbisõidu näite ning kuvab omanikule, rendilevõtjale ja GoMore’ile auto asukohta.

Mis puutub rendile antavaid autosid, siis selles osas on GoMore andnud samuti väga selged reeglid: auto ei tohi olla vanem kui 15 aastat ning selle turuväärtus ei tohi olla rohkem kui 100 000 eurot.

Tänasel päeval peaks rakenduses alusetuseks rendilevõtmiseks saadaval olema ligi 20 autot. See ongi ka GoMore’i strateegia – alustada uuel turul peaaegu nullist.

Eesti turul tegutsemiseks lõi GoMore siinse äriühingu ning kõik kohalikud maksud makstakse ka muidugi Eesti riigile. Klienditeenindust pakutakse loomulikult eesti keeles – nii rakenduses kui telefoni teel.

Kokku kõigi riikide peale töötab GoMore’is vaid ligi 150 inimest – seega mitte mingisuguseid üüratuid arendustiime, asju tehakse ära väga kompaktse tiimi poolt. Ka Eestis käivitatud teenuseid juhitakse ja toetatakse klienditeeninduse poolelt esialgu Helsingi kontoris töötavate eestlase poolt.

AUTOOMANIKU KOGEMUS HELSINGIS

Auto väljarentija Ville: teenin igas kuus tagasi suure osa auto ülalpidamiskuludest

GoMore’i platvormi kasutaja Helsingis

Forte kohtus Helsingis ka Soome mehe Villega, kes rendib GoMore’i platvormil välja oma päris hinnalist elektriautot Polestar 2. Rendihinnaks tema autol on 76,8 eurot ööpäevas (kuueks päevaks võttes on ööpäeva hind näiteks 52,8 eurot), sellele lisandub GoMore’i teenustasu 16,7 eurot (95,4 eurot kuue päeva korral).

„Olen tänaseks autot välja rentinud veidi enam kui aasta, nii et selle ajaga on teatud kogemus juba tekkinud. Auto on saadaval peaaegu iga päev, välja arvatud muidugi juhtudel, kui vajan seda ise, näiteks nädalavahetustel,“ rääkis Ville.

Ta kiitis rakenduses just võimalust kellaajalise täpsusega määrata, millal auto väljarentimiseks saadaval on. Kogu platvormil olemise aeg on tal möödunud ilma igasuguste vahejuhtumiteta, kindlustus pole pidanud kordagi sekkuma, isegi siseviimistluse kriimustustest on ta pääsenud. Aasta jooksul on ta auto reaalselt välja rentinud veidi enam kui 40 korda, vahemikus paarist tunnist kuni kogu nädalani – ent reeglina siiski kaheks-kolmeks päevaks.

Ka tema auto on varustatud keyless-süsteemiga, mis tähendab, et auto asub lihtsalt kindlas kohas tänaval ja iga rendisoovija võib selle kiirelt ja lihtsalt broneerida.

Mis puutub sellesse, et tegemist on elektriautoga, siis saab kasutaja ise otsustada, kas auto enne tagastamist täis laadida või maksta elektri eest, mis kulub selle laadimiseks algseisu.

Kas auto väljarentimine tasub ennast ka ära? Ville on selles veendunud.

„Minu jaoks on see end ära tasunud. Elektriauto ei ole odav ja tänu selle väljarentimisele teenin tagasi ligi kolmandiku auto omamisele tehtavatest kulutustest. Tänu keyless-süsteemile ja asjaolule, et rendin seda välja kohe oma töökoha kõrvalt, ei valmista see mulle ka erilisi lisamuresid,“ rääkis ta ja märkis, et saab väljarentimise kõrval ka ise autot päris palju kasutada.

Kui alguses arvas ta, et oleks hea, kui ta teeniks autorendiga lisaks 200 eurot kuus, siis eelmine aasta näitas, et reaalseks igakuiseks tuluks kujunes 300 eurot.

„Minu jaoks on GoMore’i kasutamine osutunud tänu võtmevabale süsteemile väga lihtsaks, lisandunud on klientidele suuniste andmine rakenduses, ent see ei võta liiga palju aega,“ lisas Ville.