Teadlased on tundma õppinud kosmosest saabuvate kummalise raadiolainete pursete põhjuseid. NASA röntgenteleskoobid salvestasid need signaalid 2022. aastal. Ajakirjas Nature avaldatud artikkel pakub selgitust raadiopursetele, mis võivad sekundi murdosa jooksul vabastada sama palju energiat kui Päike terve aasta jooksul.

Puhang pärines magnetarist, haruldast tüüpi neutrontähtedest. Sellel objektil on äärmiselt võimas magnetväli, miljardeid kordi tugevam kui tavalisel neutrontähel. Seni on magnetare leitud vaid umbes 30. Uuritud signaalid pärinesid magnetarist nimega SGR 1935+2154, mis on umbes 19 km lai ja asub umbes 30 000 valgusaasta kaugusel. 2020. aastal püüti kinni esimene signaal sellelt ja see kordus ka aastal 2022.

Teadlased jälgisid raadiopurset kahe NASA teleskoobi abil ning kirjeldasid, mis juhtus magnetari pinnal ja selle vahetus keskkonnas enne ja pärast purset. Raadiopurske ajal hakkas magnetar kiiremini pöörlema. Magnetar pöörleb tavaliselt umbes 3,2 korda sekundis ning kiirusega üle 11 000 kilomeetri tunnis. See tähendab, et pöörlemiskiiruse suurendamine või vähenemine nõuab tohutult energiat.

Lisaks avastasid teadlased, et enne 2022. aasta raadiopurset hakkas magnetar võimsalt kiirgama röntgeni- ja gammakiirgust. Teadlased ei tea siiani täpselt, mis purske vallandas, kuid nad arvavad, et sellel võib olla midagi pistmist magnetari struktuuriga. Objekti välimine osa on tahke ja raskusjõud pressib selle sisemise osa nn ülivedela materjali olekusse. Autorid toovad analoogia veeklaasiga: kui liigutada veeklaasi ringiratast, jääb vesi klaasi ja on sünkroonis klaasi liikumisega. Aga kui sünkroniseeritud liikumine katkeb ja klaasi liigutada vastassuunas, siis pritsib vesi klaasist välja.