Nõue, et veebisaidid peavad saama külastajate nõusoleku veebiküpsiste kasutamiseks, on andnud kasutajatele suurema kontrolli oma andmete üle surfamise ajal. Samas tähendab see, et pea iga saidi külastamisel hüppavad ette küpsiste lubamise bännerid. Euroopa Liit on seda muret tunnistanud ning kaalub nüüd nende nõuete muutmist.

Euroopa Komisjoni õigusküsimuste volinik Didier Reynders ütles hiljuti Welt am Sonntagile, et komisjon on teadlik, kui tüütuks küpsiste bännerid on muutunud, ning otsib lahendust. „Kuigi veebisaidid ei saa enam küpsiseid aktiveerida ilma kasutajaid teavitamata, ei tohiks see säte muuta veebilehitsemist väsitavaks,“ rääkis Reynders.

Viimastel aastatel on hakanud veebisaitidele ilmuma mitut sorti bännereid või hüpikaknaid, mis küsivad luba erinevate küpsiste kasutamiseks. Mõned saidid annavad otsese valiku küpsiste lubamise ja keeldumise vahel, osa saite aga nõuavad mitmeid klikke, et küpsistest keelduda - see omakorda muudab kõikide küpsiste lubamise nupu vajutamise ahvatlevaks.

Need bännerid kuvatakse, et järgida 2018. aastal ELis rakendatud GDPR-i privaatsusreegleid. Reynders mainis, et komisjoni eesmärk on leevendada „küpsiseväsimust“, tagades samal ajal, et kasutajad teevad teadlikke otsuseid oma andmete jagamise kohta. Üks pakutud lahendus on nõuda, et veebisaidid mäletaksid külastajate eelistusi, esitades seeläbi nõusolekuvormi ainult üks kord aastas.

Komisjon soovib, et suured platvormid nagu Meta, X ja teised võtaksid vabatahtlikult vastu kohustuse kasutajatele lubada küpsiseid. See tähendaks läbipaistva teabe andmist küpsiste kasutamise kohta ja kasutajate ärritamise vältimist.

Andmete privaatsuse ja reklaamivajaduste tasakaalustamine ei ole ainult reguleerivate asutuste ülesanne. Google on töötanud selle nimel, et Chrome’i küpsistest loobuda. Uuendused on mõeldud selleks, et pakkuda reklaamijatele piiratud klienditeavet, kaitstes samal ajal isikuandmeid. Siiski on mure, et Google võib neid süsteeme kasutada selleks, et piirata brauseri funktsioone, näiteks laiendusi. Google plaanib sel kuul kolmandate osapoolte küpsised järk-järgult kaotada.

Google’i ülesanne on leida tasakaal, sest reklaam on tema ärimudeli jaoks eluliselt tähtis. Seevastu ettevõtted nagu Mozilla ja Apple, mis ei sõltu suuresti reklaamitulust, on võtnud otsustavamaid meetmeid reklaamiküpsiste vastu.