Elisa infoturbejuhi Mai Krafti sõnul on petukõnede sisu kohati erinev, kuid lõppeesmärk on sama, kas kätte saada isikuandmed, nakatada kliendi seade pahavaraga või pääseda ligi inimeste pangakontodele.
„Kõnes väidetakse, et helistajaks on Elisa töötaja ja soovitakse, et klient allkirjastaks tagantjärgi lepingu või soovitatakse tal alla laadida rakendus Google Playst,“ rääkis Kraft.
Kõnesid tehakse nii eesti kui ka vene keeles.
Näited klientidele tehtud petukõnedest:
• Elisa numbrilt tuleb kõne kliendile ja klient võtab selle vastu. Öeldakse, et klient on ostnud endale uue seadme ja nüüd on vaja allkirjastada leping, mille vormistas telefoni ostmisel;
• Elisa numbrilt tuleb kõne kliendile ja klient võtab selle vastu. Öeldakse, et klient on teinud toimingud enda numbri üle viimiseks teise operaatori juurde ja nüüd oleks vaja allkirjastada leping;
• Elisa numbrilt tuleb kõne kliendile ja klient võtab selle vastu. Öeldakse, et klient on soovinud enda telefoninumbrit muuta ja keegi on saanud ligipääsu tema Smart-ID koodidele ning soovitatakse laadida alla Google Playst rakendus. Rakendus on nakatunud pahavaraga.
Kui klient saab taolise kõne ning kahtlustab, et tegemist on petukõnega, tuleb kõne katkestada ja helistada ise uuesti tagasi numbrile 6 600 600. Nii saab klient kiiresti kindlaks teha, kas ta suhtleb päriselt Elisa klienditeenindusega;
Juhul, kui klient tegi petturi soovil mõne tegevuse; laadis alla programmi, logis sisse mõnda keskkonda ja/või sisestas PIN-koodid, soovitab Elisa kliendil:
o Pöörduda enda panga poole ning kontrollida, et pangakontodelt ei ole tehtud tundmatuid ülekandeid;
o Kontrollida, et loodud ei ole uut Smart-ID kontot. Kui klient tuvastab, et see on juhtunud, saab ta pöörduda Smart-ID klienditoe poole meili teel: help.ee@smart-id.com; Kontrollida, et arvutisse ei ole tekkinud tundmatuid programme (nt Anydesk). Kontrollida oma arvuti üle ka viirustõrjelahendusega;
Klientidel palub Elisat teavitada kõikidest juhtumitest, kus nad on langenud petukõnede ohvriks, meiliaadressil security@elisa.ee. Kirjas tuleks välja tuua telefoninumber, millele helistati, kõne aeg ning ka tegevus, mida petturite kõne järgselt tehti.