Mõnesekundilise laadimisega 8 kilomeetrit - Skeleton sai valmis uue tehnoloogia linnabussidele
(14)Eesti-Saksa akudetootja Skeleton Technologies sai valmis uue laadimistehnoloogia, mis võimaldab linnaliikluses kasutatavatel bussidel liigelda 8 kilomeetrit vaid mõnesekundilise laadimisega. Kui selliseid laadijaid ühe teekonna peatustesse mitu panna, õnnestuks elektribussi pidevalt käigus hoida ilma pikemate laadimisteta.
Testimiseks kasutati Auve Techi isejuhtivat elektribussi, millele paigaldati tavaliste liitiumioonakude asemel Skeletoni superkondensaatorid. Nende kahe energiasalvestustehnoloogia peamised erinevused seisnevad võimsuses ja energiatiheduses.
Katuslaadimisega laadimisjaamas ja sõidukis oli kummaski 16 superkondensaatorite moodulit. Automaatne juhtmeta katuslaadimine pantograafsüsteemi abil võimaldas laadimisvõimsust 600 kW. Laadimisjaam ise tarbib elektrivõrgust ainult 15 kW elektrit ja selle akud saavad täis 7 minutiga.
Ehk siis lühidalt: laadimisjaama superkondensaatorid laevad end elektrivõrgust võimusel 15kW täis 7 minutiga ja siis annavad kogu selle energia mõne sekundi jooksul üle sõidukis asuvatele superkondensaatoritele ning selle ühe täislaadimisega sõidab masin 8 klimeetrit.
„Kõrgvõimsusega elektrisalvestitega saab autonoomne väikebuss laetud selle aja jooksul, kui reisijad peatuses väljuvad ja sisenevad. Linnakeskkonnas piisaks mõnest kiirlaadimisjaamast, et autonoomne buss saaks katkematult reisijaid teenindada,“ võttis katsetused kokku Skeletoni inseneeriajuht Ardo Kõiv.
Kõivu sõnul tehnoloogia arendus jätkub. „Projektisõiduk läbis ühe laadimisega üle 8 km. Simulatsioonid näitasid, et asendades superkondensaatorid oma uue põlvkonna superakudega, suudaksime sõiduulatust kümnekordistada.“
Superkondensaatorid laevad end täiesti täis 7 minutiga.
Linnatranspordi katuslaadimist kasutatakse juba aastaid näiteks Oslos.