Voyager 2 on üks kosmoselaevade paarist, mis startis Maalt 1977. aastal, et jäädvustada pilte Jupiterist ja Saturnist. Seejärel jätkasid laevad teekonda tähtedevahelises ruumis ning said kõige kaugemateks objektideks, mis inimene Maalt on teele saatnud.

Ühenduse katkemise ajal oli Voyager 2 Maast enam kui 19,9 miljardi kilomeetri kaugusel.

Side katkemise põhjus: missiooni töötajad edastasid laevale 21. juulil kogemata vale käsu. Käsk pani sondi oma antenni Maast eemale kallutama ja kuigi suund muutus vaid 2%, piisas sellestki nihkest, et kontakt kaoks. Selle tulemusena ei saa Voyager 2 siiani käske vastu võtta ega andmeid Maale tagasi edastada.

Voyager 1 on endiselt Maaga ühenduses ja on peaaegu 24 miljardi kilomeetri kaugusel. 2012. aastal sai sellest esimene sond, mis sisenes tähtedevahelisse ruumi.

Voyager 2 jõudis tähtedevahelisse ruumi 2018. aastal pärast seda, kui avastas Jupiteri ümbert noorkuu, Uraani ümbert 10 kuud ja Neptuuni ümbert viis kuud. maalt startis see sond 20. augustil 1977.

NASA teatas siiski eile, et üks väike signaalikatke on Voyager 2lt taas kinni püütud.

„Võtsime appi [Deep Space Network] ja Radio Science rühmad, et näha, kas kuuleme Voyager 2lt signaali,“ ütles Voyageri projektijuht Suzanne Dodd teisipäeval The Guardianile. „See oli edukas, kuna tuvastasime kosmoselaeva „südamelöögi“ signaali. Niisiis, me teame, et kosmoselaev on elus ja töötab. See tõstis meie tuju.“

Samas ei reageeri kosmoselaev veel uutele käskudele. Järgmine lootus kosmoselaevaga kontakti saada saabub sel nädalal, kui NASA süvakosmosevõrku kuuluv Canberra taldrik edastab õige käsu Voyager 2 suunas lootuses jõuda sondi antennini.

Kosmoselaev on nii kaugel, et isegi valguse kiirusel kulub Maalt saadetud tarkvarakäskudel sondini jõudmiseks 18 tundi.

Kuigi missioon eeldab, et kosmoselaev suunab oma antenni ise Maa poole taas oktoobri keskel (15. oktoobril), üritab NASA meeskond Voyagerit varem juhtida seisus, kus selle antenn on endiselt Maast eemale suunatud.