Enamik autodest vahetavad omanikku kasutatuna. Kuna me ei soovi langeda odavuse lõksu, valisime esmalt hinnaklassi, mille eest on võimalik üsna korralik liikur saada ning mida ei pea kohe paaniliselt edasi müüma hakkama. Nende autode puhul liisingut reeglina ei kasutata. Seame hinnapiiri lihtsuse mõttes 10 000 euro juurde ja küsime ekspertidelt, mida selle eelarvega osta?

Keskmine palk on praegu 1741 eurot, see teeb aastapalgaks 20 892 €, millest kätte jääb 16 738 €. Ümardame summa lihtsuse mõttes ülespoole 17 000 euroni ning teeme sellest kallima hinnaklassi. Need autod ostetakse tihtipeale juba liisingfirma kaudu, kuid meie võrdluses see rolli ei mängi.

Eesti odavaimate uhiuute autode hulka kuuluvad hetkel Dacia Sandero, Hyundai i20, Peugeot 208 ja Citroën C3, mis kõik on saadaval vähema kui 17 000 euro eest. Seda arvestades küsisime kaasatud ekspertidelt teise küsimusena, mida nad ostaksid 17 000 eurose eelarvega. Kas nad valiksid ühe neist neljast, leiaksid mõne muu margi, kampaaniapakkumise või hoopis uuena kallima, kuid praeguseks kasutatud auto?

Lisaküsimusena uurisime, millise elektriauto nad ostaksid, kui neil oleks kulutada 30 000 eurot? Uute särtsukate valik piirdub meil sel juhul Dacia Springiga, kuid järelturg on ka elektrikatele vaikselt tekkimas ning suure soovi ning kompromissivalmiduse korral on võimalik ka piiratud eelarve korral täiselektriliselt kulgeda.

Jaotasime potentsiaalsed ostjad kahte segmenti ja moodustasime neist autoostu võtmes oluliste kriteeriumite alusel persoonad. Nende vahele, ette ja taha jääb mitmeid olulisi vanuse- ja muid gruppe, kuid tõime lihtsal moel välja kaks levinumat.

Esimene on paar vanuses 50+, kus lapsed on juba suured ning „jalgpalliemme“ eluetapp edukalt läbitud (lühidalt „paar“). Reeglina kasutab sõidukit üks inimene ning seda lühikese vahemaa sõitmiseks paar korda nädalas tööle või ka meelelahutuseks: sinna sisse kuuluvad nii poes käimine, nädalavahetusel maakodu külastamine ja iga-aastane reis suvel näiteks Soome või Lätti.

Teine persoona on kahe tööl käiva vanemaga pere, kus on kaks last – vanuses 7 ja 10 aastat (lühidalt „pere“). Nende autokasutuse muster hõlmab kõike eelnimetatut, kuid nad on aktiivsema eluviisiga, mistõttu vajavad rohkem ruumi sõidukis ning ka aastane kilometraaž on tunduvalt suurem.

Seadsime ekspertidele nõudeks, et meie persoonad ootavad sõidukilt ennekõike praktilisust, töökindlust, madalaid ülalpidamiskulusid, sh kindlustust ning mugavust ja turvalisust. Nad ei oota täiuslikku roolitunnetust ja ei muretse, kui keegi foori tagant ette spurdib.

Käigukasti ja kütuseliigi osas me ekspertidele piiranguid ei seadnud, kuid arvestasime, et paar suudab vanusele vaatamata noorematest paremini käsikastiga hakkama saada, sest kogemus ja harjumus maksavad. Aastane läbisõit jääb esimesel persoonal alla eesti keskmise (ca 15 000 km) ja teisel on 20 000 km ringis.

Mida siis eksperdid ütlesid?

Margus Pipar, Autolehe toimetaja

Paar

Tema sõnul on peamisteks valikukriteeriumiteks kõrgem auto, millesse on mugav siseneda-väljuda, töökindel tehnika ja kõrge taasmüügiväärtus: „Soovitaksin mõnda Jaapani linnadžiipi, näiteks 2015.-2016. aasta Honda CR-V-d. Või ka Toyota RAV4 või Mazda CX-5 (mõlema puhul tuleks vältida diislit). Mazda on meie järelturul küll haruldane.

Hea valik on ka Kia Sportage, mille eeliseks võib olla veel kehtiv garantii. Kiaga on lugu siiski natuke keerulisem, sest 17 000 euroga on valikut veel vähe ja enamasti pakutakse 1,6-liitrise uimase ja januse vabalthingava mootoriga autosid. Sama tehnika leiab ka Hyundai Tucsoni kapoti alt, kuid need on reeglina veelgi kallimad.

Kia Sportage

10 000-eurose eelarvega ütleb Margus, et ka siin oleks Honda CR-V hea valik, lihtsalt tuleb arvestada, et 10 000 euroga saab vanema põlvkonna auto. CR-V on mugav, praktiline ja vastupidav, aga diislid on palju sõitnud ning automaatkastiga bensiinimootori puhul tuleb arvestada suhteliselt suure kütusekuluga.

Kui mõelda veidi „kastist välja“, võib kaaluda näiteks Mitsubishi ASX-i. Pole just ülipopp auto, aga see-eest samuti säästlik, praktiline, vana kooli töökindlusega ja 10 000 euroga saab vähe sõitnud hästi korraliku ASX-i, kahjuks mitte automaatkastiga. Kui aga soovitakse võimalikult uut autot, siis miks mitte mõni Dacia või Škoda Fabia.

Pere

Kui vaadata liikluspilti, siis Margus leiab, et ta pole ilmselgelt just liiga originaalne. Noorema ning suurema eelarvega pere puhul soovitab ta ka sõbrale osta vähekasutatud Škoda Superbi. See on esinduslik ja väga ruumikas auto, mis sõidab mugavalt ning on ka ökonoomne. Selle 1,4-liitrisest bensiinimootorist piisab täiesti, kuid võimas ja vastupidav kaheliitrine diisel on ka väga hea. Valik on 17 000 euro eest juba korralik, ehkki diislid on enamasti juba päris palju sõitnud. Superbi alternatiivina võib vabalt valida ka Volkswagen Passati – sama tehnika ja sarnaste omadustega auto.

Margus ütleb, et pere, kellel on kulutamiseks 10 000 eurot, peaks vaatama Toyota Auris/Corolla poole. See on lihtne valik, millega ei anna eriti mööda panna. Suur eelis on üsna lihtne ja vastupidav tehnika, selles hinnaklassis müüakse küllalt ka vähe sõitnud ja heas korras autosid, mis teenivad veel palju aastaid eriliste muredeta.

Loe täispikka lugu ja vaata rohkem pilte tasuta portaalis Accelerista.com nendel sõnadel klikkides.