Üks harvaesinev juhtum auto ja roboti kohtumisest leidis aset läinud aasta lõpul, kui Tallinnas sõitis ülekäigurajal, vilkuva kollase tule all sõiduauto otsa Starshipi pakirobotile. Robot paiskus ristmikule ja lohises 20 meetri kaugusele üle ristmiku kuni juht lõpuks pidama sai. Autol sai kannatada esiosa, roboti kahjustused olid raskemad: alt tuli ära üks ratas, viga sai ka liikuri raam. Nüüdseks on õnnetuse asjaolud selged ja kahjud hüvitatud.

Mida ütleb selliste juhtumite kohta liiklusseadus?

Definitsiooni kohaselt on robotliikur autonoomne sõiduk, mis kasutab ümbritseva keskkonna kohta teabe saamiseks andureid, kaameraid või muid seadmeid ja mis on saadud teavet kasutades suuteline liikuma osaliselt või täielikult juhi kontrollita.

Ühelt poolt on neil sõidukitel õigus liikuda kõnniteedel, ent probleemid tekivad just siis, kui need vajavad kuidagi üle sõidutee saamist. Nimelt võrdsustuvad sel juhul mitte enam jälakäijatega vaid jalgratastega.

Kui jalakäijatel on ülekäiguradadel autode ees eelisõigus, siis reguleerimata ülekäigurajal jalgratturil, tasakaaluliikuri juhil ega robotliikuril sõidukijuhi suhtes eesõigust pole. Välja arvatud juhul, kui jalgrattur, tasakaaluliikuri juht või robotliikur ületab ülekäigurajal sõiduteed, millele sõidukijuht pöörab.

Kuidas lahenes ülaltoodud olukord?

„Selles juhtumis oli vastutav autojuht. Antud juhul oli robot juba ammu teel ja teeületamist lõpetamas,“ kirjeldas olukorda ERGO kindlustuse transpordikahjude osakonna juht Raido Orulaid. Juht peab suutma peatuda igasuguse teeloleva takistuse ees, olgu tegu roboti või inimesega. See lähtepunkt andis ka liikurile auto suhtes eesõiguse,“ selgitas ta.

Liiklusõnnetus pakiroboti osalusel

Ehk et autojuhi viga oli selgesti tuvastatav ja ta tunnistas ka ise, et oli hajevil ja kõrvalrajal liikuva bussi tõttu ei märganud pisikest „liiklejat“.

Pakiroboti ja auto kokkupõrge lõppes sedakorda liikluskindlustuse juhtumina. Robotile tekkinud 2500-eurose kahju maksis ERGO kindlustus välja liikluskindlustuse lepingu alusel, kaskokindlustuse abil hüvitati autole tekkinud kahjud, 2400 eurot.

Seega: reguleerimata ülekäigurajal peab robot alati ootama, kuni autod mööda sõidavad, teed anda pole talle mõtet. Välja arvatud juhtudel, kui ülekäigurajale jõudis pööret teinud auto.

Isekulgurid kurseerivad Eesti teedel juba aastaid, õnnetusi juhtub nendega haruharva. Politsei statistikast nähtub, et ühtegi inimvigastusega avariid pole pakirobotite osalusel aset leidnud. ERGO kahjukäsitlejatele teadaolevalt on varem aset leidnud ainult üks samalaadne juhtum, kus auto pakirobotit tabas ja ise selles vastutavaks jäi.