Strateegilise partnerluse esimese sammuna integreeritakse Skeletoni superaku ja TECO 2030 kütuseelemendimoodul rahvusvahelises HyEkoTanki projektis. Tänavu veebruaris alanud kolmeaastase projekti raames paigaldab TECO 2030 varem fossiilkütust kasutanud alusele kuus 400 kW kütuseelemendimoodulit, mis integreeritakse Skeletoni superakudega, et suurendada vesinikuelementide võimsust ja eluiga.

„HyEkoTanki projekti rahvusvahelisse konsortsiumisse kuulub muuhulgas ka Shell, kes on juba varasemast Skeletoni oluline koostööpartner kaevandustööstuses kasutatavate veoautode elektrifitseerimisel,“ märkis Skeletoni kaasasutaja Taavi Madiberk.

TECO 2030 äriarendusdirektor Fredrik Aarskog ütles, et vesinikkütust kasutaval alusel toodetakse kogu energia kütuseelemendis ja kõige optimaalsem on tarnida see energia otse ajamisse.

„Olgugi, et sellises olukorras pole ka laevas vajadust suure energiasalvetusvõimekuse järele, on tegu süsteemi timmimiseks hädavajaliku komponendiga. Kütuseelemendisüsteem koormusmuudatustele reageerimiseks paari sekundit. Lisaks aitab kõrgvõimsusega energiasalvesti leevendada tipukoormuse negatiivset mõju kütuselemendile,“ ütles Aarskog.

Ta lisas, et FCM400 kütuseelemendi kombineerimine Skeletoni superakuga vähendab HyEkoTanki projektis märkimisväärselt energiasalvestite paigaldusruumi. Lisaks on see lahendus odavam, ohutum ja kestlikum kui näiteks tavaliste liitiumioonakude kasutamine.

Väljaarendatavat lahendust saaks kasutada ka mujal, näiteks raskeveokites, raudteel, kaldaelektri ühenduses ja ehituses.

TECO 2030 on Norras asuv rohetehnoloogia ettevõte, mis arendab merendus- ja rasketööstuse jaoks saastevaba tehnoloogiat. Ettevõtte PEM vesinikkütuseelementide süsteemid võimaldavad laevade ja rasketehnika muutmist heitevabaks. TECO Maritime Grupi võrsefirma avab 2024. aastal Norras Euroopa esimese prootonivahetusmembraaniga (PEM) kütuseelementide gigatehase. 2025. aastaks prognoositakse tehase kütuseelementide tootmisvõimsuseks 400 MW ja 2030. aastaks juba 1600 MW.