Infortar ja Alexela olid Paldiski lähistele merre kai ehitamiseks loonud võrdsete osalustega ettevõtte Pakrineeme Sadama OÜ. Käesoleva aasta märtsis müüdi kai koos sadamakinnistuga riigiettevõttele Eesti Varude Keskus hinnaga 31,5 miljonit eurot pluss käibemaks.

„Saime, jah, kahjumi. Me kokku saime kahju, ma arvan, 10 miljonit – meile siis 5 miljonit,“ tunnistas Ain Hanschmidt intervjuus ETV saatele „Esimene stuudio“.

Hanschmidti sõnul nägid ettevõtjad kais suurt võimalust Eesti majandusele suure konkurentsieelise loomiseks. „Muidugi läks valesti, me ei saanud Eestit maailmakaardile, aga päeva lõpuks me oleme rahul, et gaasi varustuskindlus on tagatud,“ märkis ta.

Mis puutub kai edasisse käekäiku, siis on Ain Hanschmidti sõnul tulevikku raske ennustada.

„Aga loodame, et me leiame talle ikkagi rakenduse – võib olla tuleb hakata ükskord eksportima või importima rohevesinikku,“ sõnas ta.

Infortar impordib Elengeri kaubamärgi all praegu veeldatud maagaasi läbi Klaipeda ja Inkoo sadama. Infortari osalusega (41%) laevandusettevõte Tallink on juba börsil, et samast kavatsusest on teada andnud ka Infortar ise (plaani realiseerumine lükkus edasi, kuna vahele tuli Läti gaasitaristuettevõtte ost). Riik soostus Pakrineeme kai ettevõtjatelt ära ostma ja see võiks riiklike taristuettevõtete Eleringi ja Eesti Varude Keskuse eestvõttel, ent kogu kompleks amortiseerub kasutult.

Loodi vesinikuorg

Alexela, Eesti Energia, Tallinna Sadam, Tartu Ülikool ja Eesti Vesinikutehnoloogiate Ühing allkirjastasid sel teisipäeval Eesti vesinikuoru asutamislepingu, et kiirendada vesinikuvaldkonna jõulist ja mitmekülgset arendamist.

Alexela juhatuse esimehe Marti Hääle sõnul ei ole vaja vesinikutanklaid enam kaua oodata: „Alexela on alustanud avalike vesinikutanklate projekteerimisega ning 2024. aastal on eesmärk avada esimene Tallinnas. Järgmised sammud kätkevad endas Euroopa TEN-T võrguäärsete Alexela tanklate laiendamist ning vesiniku tankimisvõimekuse loomist nii Pärnus, Tartus kui Ida-Eestis eri transpordi-liikidele ning tarbijatele.“

Täna asub Eestile lähim autode vesinikutankla Riias. Vesinikuautosid arendavad hoogsalt pea kõik autotootjad - tegemist on elektriautodega, millele lisatud vesinikupaak (täidetav vaid 3 minutiga ja annab sellega sõiduulatust ligi 500 km) võimaldab elektrit toota auto sees.