Lugeja küsib: kas pistikhübriidi paagis olev bensiin läheb vanaks?
(32)Pistikhübriidide osakaal meie autopargis kasvab, sest võimalus sõita asulasiseselt elektriga ja pikemaid vahemaid läbides end mitte põdeda laadimisärevust teeb PHEV-ist mugava auto. Kui aga suurem osa sõite toimubki elektri jõul ning paaki pole vaja kuude kaupa täita, kas see mõjub mingil hetkel sõiduki tervisele kehvasti? Vastab Teppo Vesalainen Soome autoliidust, kirjutab Accelerista.com.
Lugeja küsib, kui kaua võib 95E10 bensiini pistikhübriidi paagis hoida, ilma et see vanaks ei läheks? Uuemad PHEV-id ei vaja isegi käivitumiseks enam bensiinimootori abi ja nii loksub kütus paagis kuude kaupa niisama kaasa. Kas on mingit kütuselisandit, mida peaks PHEV omanik kasutama, et kütus vanaks ei läheks?
Kui paagis on kütus, tuleb seda kasutada
Kui pistikhübriid töötab ainult elektriga, võib sama bensiin paaki kauaks seisma jääda. Kütuse vananemisel on omad riskid, mida autokasutaja peab püüdma oma tegevusega vältida.
Soome autoliidu koolitusjuht Teppo Vesalainen soovitab esimese asjana pistikhübriidi omanikul võtta kätte sõiduki käsiraamatu (seda peaks tegema kõikide sõidukite vastsed omanikud!) ning sealt otsida üles peatükk mootorikütuse kasutamisest.
Juhul kui tootja pole käsiraamatus eraldi välja toonud mootorikütuse võimalikku vanaks minemist kui seda ei kasutata, tuleks ühendust võtta margiteenindusega ja sealt üle küsida, kui kaua võib kütus paagis seista.
Näiteks Škoda soovitab oma pistikhübriidide puhul kütusepaagi vähemalt poole aasta tagant tühjaks sõita või tühjendada ning tankida uus kütus. Samuti ei tohi kütuse hulka segada säilivust parandavaid lisandeid – kuigi reklaamjutt võib olla ilus, ei saa väita, et lisand ka päriselt toimib.
Teppo Vesalainen tõdeb, et segaduste ja soovimatute rikete vältimiseks peaksid kõik pistikhübriidide tootjad kehtestama ühtse standardi mootorikütuse kasutamise ja väljavahetamise kohta, nii, et tõlgendamiseks ruumi ei jääks. Kõigil PHEV-idel võiks armatuuris olla ka kütuse indikaatortuli, mille süttides juht teab, et nüüd tuleb paak tühjaks sõita või tühjendada – jälle on hea näide Škoda, mille sõidukitel see abisüsteem peal on.
Kasuta kvaliteetset mootoribensiini
Mootoribensiin peab vastava kindlatele standarditele, põlema nii kuumas kui külmas, mis tähendab, et sellele on juurde segatud erinevaid lisandeid, sh lõhnaaineid.
Kütusejaamades on rangelt kontrollitud säilitustingimused kuid niipea kui kütus paaki saab, keskkond muutub ja kütuse kvaliteeti hakkavad mõjutama ilmastik, sõidutingimused jpm.
Ehkki kütusemüüjad ei taha nimetada konkreetset ajavahemikku, kui ruttu hübdiidauto paagis mootoribensiin rikneb, on üldteada reegelt, et kütuse kvaliteediomadused püsivad kuni paar kuud: edasi hakkavad lisaained tasapisi settima, aset leiavad oksüdatsioonireaktsioonid. Osa kütusest aurustub, sade langeb paagi põhja.
Aurustuvad kergemad fraktsioonid mõjutavad mootori käivitumist, sade, kui see levib küttesüsteemi, tekitab seal erinevaid ummistusi jms.
Hübriidautode puhul on sisepõlemismootori käivitamisele pööratud suuremat tähelepanu ning sellepärast on aurustumine vähem oluline kui traditsiooniliste mootorite puhul. Kui kütus paagis vananeb, ei moodusta see mootorit kahjustavaid ühendeid. Aurustumisest ega muust vananemisest tulenevaid kahjustusi ei ole – seda kinnitavad erinevad uuringud.
Kui autot kasutatakse eriti külmades oludes või õhutemperatuur palju kõigub, koguneb kütusesse niiskus. Kui paagis on vähe kütust, võib niiskusesisaldus olla märkimisväärne. Kuigi etanooli sisaldavad bensiinid taluvad tavatingimustest tulenevat niiskust väga hästi, võib see põhjustada muid probleeme.
Kui aga temperatuur on eriti kõrge või kütus seisab kaua, aurustuvad mõned kütusekomponendid kergemini ja kütuse aururõhk langeb.
See võib põhjustada käivitamisel probleeme. Samuti võib kütuse säilivusaega või vastupidistes tingimustes kasutamist mõjutada see, kas paaki on jäänud suvist või talvist bensiini.
Kui sisepõlemismootorit pikemat aega ei kasutata või soojalt ei kasutata, võib lisaks käivituse probleemidele esineda korrosiooni ja kütusega kokkupuutuvate komponentide kahjustusi. Mootoriõli lahjendatakse ka siis, kui sellesse satub bensiin ja niiskus.
Kui sa ei sõida, loobu autost
Niisiis muutub auto kütusepaagis seisma jäänud mootorikütuse keemiline struktuur, see „läheb halvaks“ ning võib tekitada erinevaid probleeme.
Tasub kriitiliselt peeglisse vaadata: kui enamus sõite PHEV-iga toimub elektri jõul ja kütus loksub paagis tühja kaasa, siis on autoostuga rängalt puusse pandud.
Võimalus on autost loobuda ja leida asulas või linnas liiklemiseks muid vahendeid või vahetada see särtsaka täiselektrilise sõiduauto vastu!?