James Webbi teleskoop on avastanud kuus tohutusuurt ja ülivana galaktikat, mida astronoomid nimetavad „universumi hävitajateks“. Nende tekkimine dateeriti umbes 600 miljonit aastat pärast Suurt Pauku. See avastus võib muuta olemasolevaid kosmoloogia teooriaid, edastab Sky News. Teadlaste sõnul on nende galaktikate mass miljardeid kordi suurem kui meie Päikesel. Nende suurus ja vanus olid, aga teadlaste endi jaoks suureks üllatuseks. „Kuigi enamik sellest ajast pärinevaid galaktikaid on endiselt väikesed ja aja jooksul suurenevad need järk-järgult, on mõned tohutusuured ning kiiresti küpsesse täiskasvanu ikka jõudnud. Miks see nii on või kuidas see töötab, pole teada. Olime üllatunud, see on pisut uskumatu,“ ütles juhtivteadur Ivo Labbe Austraaliast Swinburne’i tehnikaülikoolist.

Uurimisrühma töös osalenud Joel Leja Pennsylvania ülikoolist ütles, et avastus „pöörab pea peale selle, mida paljud meist pidasid väljakujunenud teaduseks“. „Selgub, et oleme avastanud midagi nii ootamatut, et see tekitab teadusele tegelikult probleeme. See seab kahtluse alla varajase galaktika kujunemise tervikpildi,“ ütles ta.

Uurimisrühm ootab endiselt kinnitust nende galaktikate olemasolu kohta spektroskoopia abil. Kuigi mõned neist ei pruugi olla galaktikad, vaid ülimassiivsed mustad augud, usuvad teadlased, et on suur tõenäosus, et vähemalt mõned neist osutuvad hiigelgalaktikateks.