Vene autotootjad on saanud majandussanktsioonidega üpris valusalt pihta. Venelane küll ütleb, et kannatame ära, aga kui liikuma pääsemine sõltub autost, ja see auto ei sõida, on kehv lugu küll. Kust sa selle hobuse või eesli nii kohe võtad, mis sind asulasse arstile või viinapoodi viiks…

2022. aasta oli vesi hiinlaste veskile

Autostati andmetest on näha, et 2022. aastal vene uute autode müük kukkus ning hinnad tõusid. Ostjad kulutasid uutele autodele kokku 1,5 triljonit rubla. Selle eest soetati 626 000 sõiduautot. Neist enamus Hiina päritolu.

Venemaa tööstusministeerium avaldas pettumust, sest nende aastaplaan nägi ette 800 000 uue sõiduauto müümist, paraku kukkus müük veel ka aasta viimastel kuudel järsult, põhjuseks tarneraskused ja ostujõu langus.

Hiina tootjatel on pidu, sest venelased ei saa osade nappuse tõttu omi viisaastakuplaane täita, lääne autode paralleelturg on, aga marginaalne, ja hiina autosid võib müüa peaaegu mistahes hinnaga (loe: 300% kõrgema hinnaga kui varem).

Hiinlased ehitavad usinalt oma autotehaseid üle Venemaa, Tuulas asuv Havali tehas töötab täisvõimsusel, ja näiteks Moskvas on müüduimaks mudeliks nende Jolion.

Avtotor lükkas Kaliningradi tehases püsti Kaiyi liini ning loodab E5 sedaaniga asendada tühimiku, mis on mh tekkinud suurima kodumaise tootja, Lada tootmisraskuste tõttu. Kalina ja E5 kõrvuti kriitikat ei kannatagi…

Moskvitš lubab uusi ja moodsaid linnadžiibi-taolisi sõidukeid, kuid president Putin on juba öelnud, et keeldub esitlusel uue mosse rooli istumast, liiga palju häbiväärseid olukordi eelnevate sõiduproovidega. Pilti vast ikka saab.

Moskvitš laiendas 2022. aastal jõudsalt oma tootmist ja jätkab: juba on tosinas linnas liinid püsti. 2023 peaks saama valmis 50 000 mosset, neist osa elektrimootoriga, 2024 tõuseb toodang 100 000 autoni. Värise, Lada – „moskvalased“ ukselinkide nappuse üle ei kurda. Nende tootmiseks vajalikud varuosad tulevad Hiinast.

Москвич 3 ehk hiinlaste kaasabiga “taaselustatud” Moskvitš

2022. aasta statistikast paistab silma, et sugugi mitte kõik lääne tootjad pole vene autoturult ummisjalu putku pistnud: eelmisel aastal juhtis lääne mudelite edetabelit enam kui 65 000 autoga Kia. Kuigi müük kukkus 67% on Kia jätkuvalt müüduim nn lääne auto. Bestseller on Rio, järgnevad krossover Seltos ja linnadžiip Sportage.

2023. aasta alguses said otsa värv ja ukselingid

AvtoVAZi tehases käivad tootmisjuhid süngete nägudega ringi. Kõikidest muredest kõige suurem ei ole aga väike värvivalik, elektroonika ja isegi ukselinkide nappus vaid järjest tugevam surve Moskvitši poolt.

Kuna mossed valmivad koostöös hiinlastega, pole neil sarnast varuosaprobleemi. Nende autode hinnastus on pigem välismaiste mudelitega sama masti: elektrilise Moskvitš 3 eest tuleb välja käia 1,5 mln rubla ja rohkem, samal ajal peab Lada säilitama „mõistlikku“ hinnapoliitikat, et hoida vene autotööstuse lipulaeva mainet.

600 000 rubla eest ei saa tänavu jaanuaris aga isegi mitte lihtsustatud Lada-varianti, sest puudu on kõigest, turvavarustusest, tuledest, ukselinkidest ja värvistki. Uue Lada saab tellida kas halli, valge või mustana. Rool vist antakse kaasa, linkidega on krõška, eks tuleb kombineerida.

Hiljuti uue Kalina või Niva ostnud kurdavad, et juba kolmesaja kilomeetri järel hakkasid tükid küljest kukkuma, ka ei tööta ventilatsioon, tihendid jäätuvad, õlid külmuvad.

Foorumitest leiab kohe ka heatahtlikke lohutajaid: „sa ju teadsid, mis auto sa ostad“ ning „kes see loll üldse talvel autoga välja ronib, oota kuni soojaks läheb.“

Loe täisteksti ja vaata rohkem pilte tasuta portaalis Accelerista.com nendel sõnadel klikkides.