Suurbritannias tegeletakse tehisintellektiga Tempesti hävituslennuki loomisega, mis eriolukordades suudab lendurit kindlustada ja isegi pilooti asendada, võttes üle tema funktsioonid.

BBC andmetel töötavad uue lennuki kallal Briti BAE Systems, Rolls-Royce, Euroopa MDBA ja Itaalia Leonardo.

Arendajad lubavad 2027. aastaks luua Tempesti prototüübi. See pannakse kokku Ühendkuningriigis Lancashire'i osariigis Whartonis asuvas tehases ja seal viiakse läbi ka testid.

Tempesti üheks eripäraks saab olema tehisintellekt, mis aitab pilooti olukordades, kus ta on oma jõudude ja võimete piiril või tugevas stressiseisundis.

Piloodi kiivris olevad andurid loevad inimaju signaale ja muud meditsiinilist teavet. Nii kogub „nutikiiver“ testlendude ajal konkreetse piloodi unikaalsete biomeetriliste ja psühhomeetriliste andmete andmebaasi, mis võimaldab pardal oleval tehisintellektil sekkuda ja kontrolli üle võtta, kui andurid näitavad, et piloot vajab abi – näiteks kui ta kaotab teadvuse.

Kui Tempesti pildid 2018. aastal esmakordselt avalikustati, nimetati seda „rasedaks pelikaniks“. Sellest ajast peale on lennuk muutunud ilusamaks: selle piirjooned on muutunud elegantsemaks ja kaal on väiksem.

Eeldatakse, et lendude ajal on Tempest pidevalt ümbritsetud lahingudroonidega, mida hävitaja arendajad nimetavad „lisavahenditeks“.

Tempesti arenduse direktori John Stokeri idee on ehitada uus hävitaja, mille süsteemid on uuendatavad, muutes selle uuendamise sama lihtsaks kui nutitelefoni rakenduse allalaadimise.

Suur osa Tempesti hävitaja tootmisest automatiseeritakse ning kõik korraldatakse nii, et tootmisliinil olevad robotid saaksid tarnijatega suhelda, et vajalikud osad kiiremini kätte saada.

Tootmise raames teevad BAE Systems ja Leonardo koostööd ka Jaapani Mitsubishiga – tulevase Mitsubishi F-X hävitaja projektil on Tempestiga palju ühist.

See on Euroopa lennundusäri jaoks uus kogemus: tihedam koostöö Jaapaniga on saanud võimalikuks, kuna projektid „elavad“ nüüd digitaalses keskkonnas. „Nüüd saab kõik palju kiiremini tehtud, koostöö on palju lihtsam. Joonistega portfelle me Tokyo ja Whartoni vahel ei vea,“ naljatas Stoker.

Ka lennuki radariga tegelev osakond teeb koostööd ka Mitsubishiga.

Inimese aju ei suuda aga töödelda nii palju teavet, kui andurid kinni püüavad. Seetõttu on tehisintellekti olemasolu andmevoo analüüsimisel ja töötlemisel kriitilise tähtsusega.

Tempesti puhul eeldatakse, et tehisintellekt toimib omamoodi väravavahina, vabastades piloodi sissetuleva teabe tarbetust ülekoormusest.

Kogu projekti arendatakse paralleelselt relvatootja MBDAga. Rakette peaks kandma Tempest, kuid neid võiks anda ka mõnele kaasasolevale droonile, kui mõni olulisem või kiireloomulisem sihtmärk peaks ilmnema.

Keeruline uus süsteem nõuab uusi mootoreid, mida Rolls-Royce projekteerib, ja mootorid ei vastuta mitte ainult lennuki lennu, vaid ka kogu selle digitaalse sisu toimimise eest.

Peamine insenertehniline raskus seisneb selles, et lennukisse paigaldatud andurite pideva andmete kogumise ja töötlemise tõttu võib hävitaja üle kuumeneda, nagu sülearvuti, milles on korraga avatud mitu „rasket“ programmi.

Rolls-Royce'i insenerid mõtlevad nüüd välja, kuidas vabaneda liigsest kuumusest, säilitades samas piisavalt võimsust, et kõik Tempesti digiseadmed töös hoida.

Briti valitsus on juba eraldanud Tempesti projektile 2 miljardit naela ja tõenäoliselt suureneb see summa mitu korda enne lennuki kasutuselevõttu.

Kriitikud esitavad küsimuse: kui Tempest on nii kallis, siis miks mitte ehitada selle rahaga lihtsalt rohkem olemasolevaid Typhoon hävitajaid?

BAE Systems ütleb sellele vastuseks, et aastaks 2040 seisavad Ühendkuningriik ja tema liitlased silmitsi uute ohtudega ja arenenumate vaenlase relvadega, mis nõuavad adekvaatset reageerimist – uue põlvkonna hävitaja näol.

Lisaks loodab Briti valitsus saada tagasi Tempesti arendamise kulud samamoodi nagu hävitaja Typhooni puhul, millel oli suur ekspordiedu. Typhooni arendajad väidavad, et selle müük tõi Suurbritannia eelarvesse 21 miljardit naela ja lõi üle 20 000 töökoha.

Nii Briti valitsus kui ka Tempesti tootjate konsortsium ootavad, et „nutikas lennuk“ kordaks oma eelkäija edu.