Pilk peale, käsi külge: Toyota bZ4X sobib ka maastikule
(5)
Toyota on aastakümneid autode elektrifitseerimises oma teed mööda liikunud, pannes põhirõhu hübriidide arendamisele, ehkki RAV4 EV sai endale kunagi ka täiselektrilise jõuallika. Siiski jäi see pelgalt nišitooteks ja Eestisse ei jõudnudki. Nüüd aga on harjutamise aeg läbi ja kuna 2035. aastast alates saab vägagi tõenäoliselt müüa vaid nullemissiooniga sõiduautosid, polnud ka maailma suurimal autotootjal ses osas väga palju valikuid, kirjutab Accelerista.com.
Kõigepealt uustulnuka keerulisevõitu nimest. Esmapilgul seosetuna tunduv kombinatsioon näib pärinevat juhuslike tähtede ja arvude generaatorist, kuid nii see pole. Lühend bZ tuleneb sõnadest „beyond Zero“ ja tähendab nullheidet (ja tulevikuvisiooni kohaselt sellest „kaugemalegi“ minekut), 4 tähistab sõiduki suurust ja X sümboliseerib selle linnamaasturlikku kerekuju. Oodata on teisigi elektrilisi bZ-mudeleid, millest järgmine on tõenäoliselt Highlanderi mõõtu bZ5X linnamaastur.
Kas esimene vasikas läheb aia taha või mitte, on keeruline prognoosida, ehkki praegu tundub esiklaps siiski aedikusse jäävat. Elektriautode olemuslik sarnasus (iseloomutus, kui soovite) tähendab järjest karmimat konkurentsi, kus määravaks hakkavad muutuma mitte objektiivsed näitajad ja numbrite võrdlus, vaid saabumas on turundajate unistus: üha enam müüakse teenuste paketti, mitte pelgalt autot – ning siin on Toyota positsioon tugev.
Kapoti all klassikaliselt
Kasutusel on uus, oma olemuselt tüüpiline elektriautode jaoks loodud modulaarne platvorm eTNGA, millele saab hiljem toota nii väiksemaid kui suuremaid sõidukeid. See tagab madala raskuskeskme ja jäigema kere, sest põranda all paiknev akupakk on kandev element. Platvormiga kaasneb ka väga pikk, pea kolmemeetrine teljevahe ning ruumikas, sileda põrandaga sõitjateruum. Samale platvormile on ehitatud ka sõsarmudel Subaru Solterra.
Uus bZ4X on saadaval nii esi- kui nelikveolisena (põhikonkurendi ID. seeria baasmudelid on tagaveolised). Neist esimest liigutab 150-kilovatine sünkroonmootor, mille pöördemoment on piiratud 265 Nm juures, teisel on mõlemal teljel 80 kW jõuallikad, mis kokku annavad 218 hobujõudu ja 337 Nm.

Tavatult väike erinevus esi- ja nelikveolise mudeli võimsuse vahel tuleneb tõenäoliselt soovist teha vahe sisse tehniliselt sarnase Lexus RZ450e-ga. „Sada“ jõuab kätte vastavalt 7,5 või 6,9 sekundiga ning maksimaalne kiirus on piiratud 160 km/h juurde.
96 vesijahutusega moodulist koosneva ja 71,4 kilovatt-tundi mahutava liitiumioonaku toodab Panasonic ning südamerahu peaks lisama selle 10 aastat või lausa miljon kilomeetrit kestev garantii. Esimesed autod varustatakse ühefaasilise 6,6 kW pardalaadijaga, kuid juba tänavu sügisel on oodata 11 kW laadimisvõimekust kolmest faasist.
Ühe akutäiega lubatakse WLTP kohaselt läbisõiduks 516 km esiveolise ja 470 nelikveolise versiooni puhul, kuid auto näitas täis akuga „lennukauguseks“ vaid veidi üle 300 kilomeetri ning seda olukorras, kus temperatuur auto sees ja akna taga oli praktiliselt sama. Kui autod ükskord Eestisse jõuavad, saab selgust nii laadimiskiiruse kui tegeliku läbisõidu osas.
Silmatorkav nii seest kui väljast
BZ4X välimus on rõhutatult maasturlik ja robustne. Esiosa on disainitud minimalistlikuna ning külgedel ja taga kohtab harjumatult palju musta plasti. See jätab jõulise mulje ning mõneti kaitseb väiksemate ootamatuste eest, kuid heledat värvi auto puhul karjub liialt silma. Vast seetõttu olid ka testiautod „märja asfaldi“ karva.
Loe tasuta täispikka arvustust ja vaata rohkem pilte nendel sõnadel klikkides.