Renault’ jaoks oli vene turg aga olulisem kui konkurentidele (suuruselt teine turg Prantsusmaa järel) ning seetõttu sealt tagasi tõmbumine väga valulik. Püüame saada selgust idanaabri juures toimuvast, arvestades, et olukord muutub teisel pool piiri viimasel ajal kiiremini kui kütusehind posti otsas.

Renault omas Venemaal kaht suurt investeeringut ja vastavalt sellele on ka lahkumislepinguid kaks: üks puudutab kahe kolmandiku osaluse müüki AvtoVAZ-is NAMI-le (НАМИ ei ole retseptikogu ega ka mitte National Alliance of Mental Illness, vaid Центральный ордена Трудового Красного Знамени научно-исследовательский автомобильный и автомоторный институт) ja teine Renault’le kuulunud Moskva tehase “Moskvitš” loovutamist Moskva linnavalitsusele. Mõlemad vahetasid omanikku sümboolse summa eest.

Togliattis ollakse veel lootusrikkad

AvtoVAZ puhul on Renault’l tehase tagasiostuõigus 6 aastat, kuid sellega müügilepingu knihvid ei piirdu, nii näiteks kohustub Renault tagama AvtoVAZ tehases tootmiseks vajalike komponentide olemasolu Venemaa jaoks “sõbralike riikide” käest. Togliattis pidi jätkuma autode valmistamine vanaviisi – selle väikese erinevusega, et Renault’ embleem (Dacia kaubamärki Venemaal ei tunta) asendub Lada omaga. Kuskohast komponendid tulema hakkavad, me ei tea, aga eks ajapikku selgub (ja see on juba Renault’ probleem).

Enne Ukraina sõda valmistati Togliattis lisaks AvtoVAZ omatoodangule veel Dusterit ning teise põlvkonna Loganit ja Sanderot. Värskete omanike käe all kavatseti seal jätkata platvormil B0 põhinevate autode tootmist: samal platvormil baseeruvad Lada XRAY ja Lada Largus ning ka teise põlvkonna Renault Logan ja Sandero pidid kõik tehaseväravatest välja veerema edaspidi Lada kaubamärgi all.

Asjad on aga iga nädalaga halvemaks läinud ning kuigi veel mõned kuud tagasi valmistuti uuel, CMF-B platvormil põhineva Logani ja Sandero tootmiseks, on tänaseks ka siiani toodetud kahe mudeliga lõpp. 27. mail veeres Togliattis liinilt maha viimane Renault’ embleemiga sõiduk ja vähemalt esialgu pole naasmist loota. Tõsise küsimärgi all on ka Dusteri jätkamine Lada nime all. Kas ja millal see juhtub, näitab aeg.

Moskvas on asjad teistmoodi

Moskvas liikus kunagi Moskvitše valmistanud tehas 2012. aastal lõplikult Renault’ omandisse ning enne seiskumist kandis nime Renault Russia. Viimased toodetud mudelid olid krossoverid Renault Kaptur (jah, K-tähega!), Renault Arkana (mis on hoopis teisel platvormil kui meil müüdav) ja uus Renault Duster. Moskva tehase ajalugu oleme põgusalt puudutanud ka nädala paaris. Nüüd on aga kokku lepitud, et tehase uueks nimeks saab sama, mis sealt (võib-olla tulevikus) väljuvatel autodelgi ehk Moskvitš.

Kunagi leninliku komsomoli nime kandnud tehas on prantslaste jaoks jäädavalt läinud ja sinna pole Renault’l enam asja. Selle võib praegune omanik (linnavalitsus) edasi müüa või ka endale jätta – endistel sõnaõigust enam ei ole. Kas see saab olema linna kroonijuveel või saab keegi hoopis väga rikkaks ja kellegi näpud väga rasvaseks, näitab tulevik, kuid seltsimees Lihhatšovi nimelise tehase saatus on kõigile hoiatuseks.

Praeguseks on otsustatud, et autode tootmine jätkub vanas kohas Moskvas Volgogradi prospektil (kuigi kinnisvaraarendajad on ammu sellele magusale kohale hammast ihunud, lubas linnapea, et vähemalt esialgu neil lootust ei ole).

Mida seal aga võiks tootma hakata, on täiesti ebaselge, ent kui spekulatsioonid kokku võtta, joonistub välja vähemalt kuus stsenaariumi (mõistagi on neid rohkem, aga piirdume kuue peamisega).

Ja see on palju põnevam, kui paari ammu teada-tuntud VAZ mudeli tootmise jätkamine Togliattis.

Loe kuut kõige võimalikumat stsenaariumi tasuta portaalis Accelerista.com