Sõidustiil määrab säästu iga sõiduki puhul

 (14)
Sõidustiil määrab säästu iga sõiduki puhul
Foto: Toyota Baltic

IT-koolitaja Henn Sarv, kes on olnud Toyota Priuse omanik 2005. aastast, on öelnud, et hübriidi peab õppima tundma ja ajapikku hakkabki juht sellega teistmoodi – säästvamalt – sõitma. Näiteks tunduvad esialgu pedaalid natuke kummalised, sest pidurdamist juhitakse elektrooniliselt, ning juhi silme ees on pidevalt ülevaade, millal auto kasutab elektri- ja millal bensiinimootorit.

Vaatamata uute hübriidide väga väikesele kütusekulule, on olnud juhuseid, kus uue hübriidi omanikud saavad kütusekulunäiduks 5–6 l / 100 km kohta ning üllatuvad mõnevõrra suurenenud kütusekulu üle. Põhjus on aga lihtne – juht ei ole muutnud oma sõidustiili. Tehase poolt lubatud kütuseliitri näit, mis võib olla eelpool mainitust vähemalt 1 liitri võrra väiksem, õnnestub saavutada siis, kui kasutada säästliku sõidu põhimõtteid ehk neid samu, mida soovitatakse kõikidele autojuhtidele olenemata sellest, kas neil on hübriid-, diisel- või bensiinimootoriga sõiduk. Olgu veelkord kirja pandud säästva sõidu alustalad:

  • Pidurdamine
    Säästliku sõidu esimene nõuanne soovitab pidurdamisega alustada varakult ja sujuvalt. Just hübriidi puhul on see olulise tähtsusega, kuna pidurdamisel toimub pidurdusenergia salvestamine ning seeläbi hübriidi aku laadimine.
  • Veeremine
    Enne punast tuld auto veerema jätmine on samuti soovitatav, kuna sõidu alustamine seisuasendist kulutab rohkem kütust.
  • Ühtlane kiirendus
    Kindla säästu tagab hübriidi puhul aga sujuv sõit ja ühtlane kiirendus, mille tagamiseks on soovitatav hoida eesoleva autoga piisav pikivahe, et mitte sõltuda eesoleva juhi sõidustiilist.
Seotud lood:

Tegelikult on hübriidsüsteemi eelised selgelt tuntavad nii maanteel kui linnas, aga linnas võimendub see tänu pidurdamisele ja aeglustamisele ehk igal hetkel, kui auto kiirus väheneb. Erinevalt tavaautost, kus kineetiline energia läheb piduriosadelt soojusena kaotsi, pannakse hübriidi puhul see energia uuesti tööle – tekib regeneratiivne pidurdus, kus süsteem töötab teistpidi ja laeb sellega akut.

Heaks abivahendiks on hübriidi puhul ka infonäidik, mis näitab, millist energiaallikat hetkel kasutatakse ning millal toimub aku laadimine. Teisalt on näidiku pealt näha, millal sõidab juht kõige säästlikumalt ehk ECO-režiimis, mis omakorda justkui distsiplineerib hübriidiga sõitmisel kasutama säästliku sõidu põhimõtteid ning kindlustama endale kütusekulu näit, mida lubab tootja.

Henn Sarve sõnul on hübriidi sääst korralik, kui kasutatakse säästliku sõidu põhimõtteid.